Kryzys to nie czas na oszczędności SEO!
3 min
3 min
Na skróty
W dobie kryzysu i zamrożenia gospodarki wiele branż i firm rezygnuje z wydatków na marketing. Dodatkowe koszty związane z zawieszeniem biznesu i mniejsze zyski, często zmuszają właścicieli do szukania oszczędności tam, gdzie to tylko możliwe. Jest to jednak rozwiązanie krótkodystansowe. Rozsądniejszą alternatywą od cięcia kosztów wszędzie gdzie się da, jest inwestowanie nakładów w te segmenty firmy, które mają szansę złagodzić odczuwalne straty. Przy odpowiednim podejściu do marketingu wykorzystującego pozycjonowanie, Twoja internetowa działalność może wyjść z kryzysu obronną ręką!
W ujęciu biznesowym, najważniejszą rzeczą związaną z sytuacją kryzysową na świecie, jest to, że znaczna część sprzedaży przeniosła się ze sklepów fizycznych do internetu. Stwarza to ogromne szanse dla tych, którzy posiadali już odpowiednie struktury sprzedaży za pośrednictwem tego kanału, ale jest to również okazja dla tych, którzy dopiero rozwijają działalność w tym kierunku. Niezależnie od tego, do której grupy należysz, inwestycja w SEO ma kluczowe znaczenie by móc oprzeć się kryzysowi i prowadzić działalność internetową z zyskiem.
Jeżeli od jakiegoś czasu poświęcasz już środki finansowe i czas na dbanie o odpowiednie pozycjonowanie Twojej strony, to zaprzestanie tego na czas kryzysu może zniweczyć całą dotychczas wykonaną pracę. Należy pamiętać, że działania związane z SEO są długookresowe i gdy obecna sytuacja się skończy, nadgonienie straconego czasu może okazać się bardzo trudne, a konsekwencje wstrzymania inwestycji będą odczuwalne jeszcze długo. W obecnej sytuacji musisz być o dwa kroki przed konkurencją, a jeżeli ona zdecyduje się na zamrożenie wydatków na SEO, da Ci to unikalną możliwość przegonienia ich, albo utrwalenia swojej lepszej pozycji. Ma to szczególnie duże znaczenie w obecnych czasach, gdyż klienci w dobie pandemii i kwarantanny mają więcej czasu na konsumowanie treści, co spowoduje większy ruch na Twojej stronie. Dlatego istotne jest to, by była ona dobrze pozycjonowana w wynikach wyszukiwań.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku tych, którzy dopiero chcą zaistnieć swoją stroną w internecie. Jeżeli jesteś jedną z takich osób, to kryzys otwiera przed Tobą nowe możliwości. Nie wszyscy zachowają zdrowy rozsądek i wiele biznesów będzie obcinać wydatki związane z marketingiem internetowym. Dla nowych graczy jest to szansa by przy niższym nakładzie kosztów osiągnąć odczuwalnie lepsze pozycje w wyszukiwarkach. Inwestycja w SEO w dobie kryzysu może być zatem sposobem na wyjście z niego obronną ręką.
Należy zdać sobie sprawę, że nawet jeżeli zwiększony ruch i lepsza pozycja w danej chwili nie przekładają się na większe wyniki sprzedażowe, to cały czas zapewniają lepszą pozycję na przyszłość. Kryzys kiedyś się skończy, a potrzeby konsumenckie na nowo zaleją rynek. Wtedy właściciele stron, którzy nie zdecydowali się na oszczędności w SEO, będą mieli przewagę i o wiele łatwiej będzie im przekuć ich dotychczasowe inwestycje w realne zyski, niż tym, którzy dopiero wezmą się za nadrabianie straconego czasu.
Stracony czas to najpoważniejszy zasób, którego będzie Ci brakować, jeżeli zdecydujesz się zrezygnować z SEO. Każda osoba zorientowana choć trochę w temacie zdaje sobie sprawę, że zabiegi związane ze skutecznym marketingiem internetowym nie są kwestią jednej decyzji, a długoterminowych strategii. Oszczędności na SEO nie sprawią, że Twoja strona zatrzyma się na dotychczasowej pozycji, ale będzie powoli i konsekwentnie spadać coraz niżej. Kiedy w końcu minie kryzys i zdecydujesz się ponownie na inwestycje w tym zakresie, okaże się, że nie będziesz startować z miejsca, w którym ostatnio skończyłeś, a będziesz musiał robić wszystko od zera. Nie trzeba chyba wspominać jak bardzo jest to nieopłacalne?
Skąd ten spadek? Wiążę się to z tym co wspomniane było wcześniej w tekście. Biznesy, które wykorzystają okazję kryzysową do inwestowania w pozycjonowanie będą mogły o wiele łatwiej przegonić te, które zrezygnowały z SEO. Spadki w rankingach, a przez to utrata ruchu na stronie mogą być przez to jeszcze bardziej odczuwalne. Dlatego tym bardziej warto stanąć po stronie zwycięzców.
Wiemy już, że nie oszczędzanie na SEO w obecnej sytuacji to niepowtarzalna okazja na wybicie się z tłumu. Jakie dodatkowe korzyści mogą przynieść inwestycje w ten segment? Przede wszystkim jest to ułatwione budowanie bazy klientów, którzy zasilą Twoją stronę i przekują wzmożony ruch w wyniki sprzedażowe. Te mogą pojawić się szybko, albo nieco później, już po zakończeniu kryzysu, ale najważniejsze jest to, że Twoja marka już teraz zaistnieje w ich świadomości. Jest to najlepszy czas, w którym można pracować nad jej rozpoznawalnością. Jest to też niebywała szansa na to by usprawnić kanały komunikacji między Tobą, a potencjalnymi klientami. Oba te aspekty z pewnością zaprocentują w przyszłości.
Podsumowując to, co zostało już napisane, możesz bez problemów wysnuć wnioski odnośnie zarówno pozytywnych jak i negatywnych efektów związanych z polityką jaką można obrać w kwestii działań marketingu internetowego w czasach kryzysowych. Kwestia tego, że nie należy rezygnować z SEO nawet w tak niepewnych chwilach, jest zatem niepodważalna.