Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Czym się różni?
4 min
4 min
Na skróty
Nie ważne, jaki typ strony internetowej konkretnie posiadasz. Może być to sklep online, witryna wizytówka, forum, blog, czy innego rodzaju portal. W każdym przypadku bardzo ważną kwestią będzie właściwe linkowanie strony WWW. Należy zadbać o pozyskiwanie odnośników z zewnątrz oraz dodawanie ich wewnątrz witryny. Jak robić to odpowiednio i dlaczego to takie ważne?
Zacznijmy od linkowania wewnętrznego, które powinno być wykonywane w pierwszej kolejności. Dopiero po przygotowaniu odpowiedniej struktury witryny można przejść do dalszych etapów konfiguracji strony WWW oraz pozycjonowania. Jak sama nazwa wskazuje, odnośniki wewnętrzne znajdują się „w środku” witryny i nierzadko określa się je jako internal links. Najczęściej pomagają pokierować użytkownika na inne podstrony, aby każdy internauta mógł z łatwością poruszać się po danej witrynie. Linkowanie wewnętrzne będzie wchodziło w skład działań on-site, zewnętrzne to off-site
Odnośniki te pozytywnie wpływają na SEO. Różnicą linkowania wewnętrznego i zewnętrznego jest jednak moc, jaką przekazują adresowi URL. Internal links pomagają pozycjonować witrynę, ale w mniejszym stopniu. Zdecydowanie ważniejszą kwestią jest przygotowanie odpowiedniej struktury w trosce o UX oraz użytkownika. Algorytmy Google weryfikują także strukturę strony i po to właśnie korzysta się z linkowania wewnętrznego. Dzięki odpowiedniej strukturze roboty Google będą z łatwością poruszać się po całej witrynie i szybciej zaindeksują wszystkie elementy. Dodając internal links, używaj anchor tekstów, aby w odnośnikach umieszczać frazy kluczowe. Rób to rozważnie i nie zapominaj o unikaniu spamu, bowiem wszystkie adresy URL muszą wyglądać naturalnie.
Głównym założeniem linkowania wewnętrznego jest to, iż użytkownik powinien dotrzeć w każde miejsce na stronie internetowej bez żadnych przeszkód, na dodatek w jak najkrótszym czasie. Dla przykładu, do artykułu na blogu może prowadzić następująca ścieżka:
Strona główna ➨ Blog ➨ Kategorie artykułów ➨ Artykuły o odzieży damskiej ➨ Artykuł
Możesz także podlinkować content ze strony głównej, promując daną podstronę, jeżeli jest dla Ciebie ważna. Wówczas ścieżka do tego samego artykuły będzie prezentować się w następujący sposób:
Strona główna ➨ Artykuł
Pamiętaj, aby nie pozostawiać niepodlinkowanych podstron na stronie internetowej. Mogą one wyświetlać się na niskich pozycjach w wyszukiwarce, a ich indeksacja bez internal links będzie trwać dłużej.
Linkownie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie odnośników z innych stron, jest niezwykle ważne w kontekście pozycjonowania. Warto dowiedzieć się więcej na ten temat, bowiem od kilku lat nie liczy się już ilość adresów URL, a ich jakość. Linkowanie strony WWW musi być przeprowadzone poprzez przygotowanie odpowiedniej strategii. Odnośniki pozyskane ze słabych witryn, o złej reputacji, mogą negatywnie wpłynąć na stronę internetową, zamiast jej pomóc.
Jak weryfikować jakość zewnętrznej witryny, z której można pozyskać link? Zwróć uwagę na ruch organiczny, oraz wartości Domain Rating (Ahrefs) i Trust Flow (MajesticSEO). Generalnie im wyższe wartości, tym lepiej, ale tymi wskaźnikami (poza ruchem organicznym) można w pewien sposób manipulować, więc dokładnie przeanalizuj stronę internetową przed pozyskaniem odnośnika. Unikaj miejsc ze spamerskim contentem tworzonym pod SEO. Postaw na jakość, a nie ilość. Nie pozyskuj linków ze śmieciowych miejscówek, które każdego dnia generują tysiące odnośników zewnętrznych.
Wdrażając strategię link buildingu, pamiętaj również o anchor tekstach. Adresy URL mogą być ukryte w treści pod postacią fraz kluczowych. Oczywiście nie stosuj tej zasady w każdym przypadku. Anchor teksty powinny stanowić kilka (lub kilkanaście) procent wszystkich pozyskanych odnośników. Wówczas profil linkowy będzie prezentować się naturalnie i unikniesz filtru od algorytmu Google.
Warto dodać, że linkowanie strony WWW zewnętrznie opiera się na dwóch głównych typach odnośników: nofollow oraz dofollow. Choć ten drugi rodzaj przynosi zdecydowanie większe efekty i jest ważniejszy z punktu widzenia SEO, linki nofollow także grają istotną rolę podczas pozycjonowania. Odnośniki dofollow są traktowane przez algorytm Google jako rekomendacje, lecz ich zbyt duża ilość wygląda nienaturalnie i naraża na filtr (kara/ban). Podobnie jak w przypadku anchorów, linki dofollow powinny stanowić kilka, ewentualnie kilkanaście procent wszystkich odnośników.
Linkowanie wewnętrzne ma służyć intuicyjności poruszania się po internecie. Dlatego też nie twórz go bezmyślnie, a dokładnie przemyśl to, w jaki sposób rozplanujesz linkowanie. Musi być ono użyteczne dla wszystkich, którzy będą korzystali z Twojego serwisu internetowego. Natomiast linkowanie zewnętrzne należy opierać wyłącznie na stronach zaufanych, z certyfikatem SSL, który będzie świadczył o bezpieczeństwie witryny. Koniecznie dbaj również o to, aby linkowanie było różnorodne (nofollow i dofollow).
Znasz już różnice linkowania wewnętrznego oraz zewnętrznego. Teraz postaraj się przygotować odpowiednią strukturę strony internetowej oraz pozyskuj jakościowe odnośniki, aby zadbać o SEO i użytkownika. W ten sposób witryna przybierze na sile i znacznie poprawi się jej widoczność oraz pozycja w wyszukiwarce. Jeżeli znasz różnice linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, ale nie chcesz pozyskiwać odnośników samodzielnie, poproś o pomoc specjalistów. Mogą to być między innymi eksperci działający w branży SEO. Wówczas będziesz mieć stuprocentową pewność, że linkowanie strony WWW jest przeprowadzone poprawnie i przyniesie pozytywne efekty.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
Spoko artykuł 🙂 Można by go jeszcze uzupełnić o narzędzia do badania linkowania wewnętrznego. Jakby ktoś był zainteresowany rozszerzeniem obecnej wiedzy to zapraszam do zapoznania się z moim artykułem.
Niezwykle przydatne informacje. Gratuluję.