Na skróty
Pojęcie „live streaming” odnosi się do transmitowania materiałów wideo w czasie rzeczywistym. Całość odbywa się na żywo online. Transmisję mogą oglądać użytkownicy z każdego zakątka świata z dostępem do sieci. Od lat live streaming cieszy się niemałą popularnością. Takie platformy jak na przykład Twitch osiągnęły ogromny sukces na rynku międzynarodowym. Choć początkowo streaming był kojarzony przede wszystkim ze światem gier komputerowych i e-sportem, aktualnie nawet media społecznościowe na swoich portalach umożliwiają prowadzenie transmisji na żywo. Bardzo często streamowanie w Polsce określane jest potocznie „prowadzeniem strumyka” – z języka angielskiego „stream” oznacza „strumień”. Transmisje live to doskonałe pole do popisu dla firm, które chcą prowadzić skuteczne działania marketingowe.
Live streaming może wykorzystać w celach marketingowych. Ten sposób na promocję marki w sieci sprawdza się w każdej branży, wystarczy przygotować odpowiednią strategię, która będzie skuteczna. Ogromną popularnością wśród firm cieszą się webinary prowadzone przez specjalistów z konkretnych branż. To spotkania ze społecznością, gdzie użytkownicy mogą komunikować się z prowadzącymi – ci natomiast organizują pewnego rodzaju szkolenia, w których omawiają konkretny temat pod kątem edukacyjnym.
Prowadzenie live streamingu pod kątem marketingowym może również opierać się na analizie studium przypadku (case study). Za pomocą transmisji online udowodnisz odbiorcom, że masz wiedzę w swojej branży i można Ci zaufać. W ten sposób część widowni może stać się klientami. Każdy sposób na udowodnienie swojego know-how jest dobry, a za pomocą live streamingu można nie tylko zadbać o marketing, ale także poszerzyć grono konsumentów.
Kolejnym sposobem na realizację transmisji online jest udostępnienie relacji na żywo w mediach społecznościowych. Takie możliwości daje przede wszystkim Instagram oraz Facebook. To prosty sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Taki marketingowy live streaming może być zorganizowany spontanicznie, jednak wówczas zwykle przynosi mniejszy efekt, bowiem widownia prawdopodobnie będzie niewielka.
Analizując prowadzenie live streamingu należy wspomnieć, że doskonałym rozwiązaniem jest udostępnianie transmisji w różnych miejscach internetu. Świetnym tego przykładem jest sprawny.marketing, regularnie realizujący Marketingowe Podsumowanie Tygodnia w jednym momencie na takich kanałach jak Facebook, LinkedIn, czy YouTube. Odbiorcy mogą więc nawet przypadkowo natrafić na transmisję live i do niej dołączyć.
Wypromowanie live streamingu pozwala zwiększyć grono odbiorców podczas prowadzenia transmisji na żywo. Jak tego dokonać? Korzystnym rozwiązaniem będzie poinformowanie potencjalnych odbiorców o transmisji kilka dni przed jej rozpoczęciem. Wówczas szczególnie zainteresowana widownia zapisze takie wydarzenie, aby w nim uczestniczyć. Informację o planowanym strumyku dodaj na stronę internetową, blog, czy media społecznościowe.
Pamiętaj również o newsletterze, o ile takowy posiadasz. Poinformuj subskrybentów o swoich planach i zachęć ich do oglądania streama. Podobna sytuacja dotyczy powiadomień web push. Przygotuj specjalną notyfikację i wyślij ją na przykład dzień wcześniej oraz kilka minut przed rozpoczęciem transmisji. Jeżeli masz duży budżet i chcesz wypromować live stream, skorzystaj z kampanii reklamowych na Facebooku. To za mało? Dobrym pomysłem będzie także reklama displayowa w Google Ads. Nie zapominaj również o utworzeniu wydarzenia w mediach społecznościowych, szczególnie jeżeli na tej platformie będzie odbywać się streaming.
Live streaming daje możliwość analizy. To bardzo ważne przede wszystkim wówczas, gdy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z realizacją transmisji na żywo. Po zakończonym strumyku postaraj się go obejrzeć, aby przeanalizować dokładnie to, jak wyglądała cała akcja. Z pewnością live streaming poruszał jakiś temat – zastanów się, czy został on do końca wyczerpany. Nie zapominaj, że transmisje na żywo są komentowane przez widownię, możesz więc odpowiadać na pytania swoich odbiorców, a nawet wdawać się z nimi w dyskusje.
Pomyśl, w jaki sposób na live streaming zareagowała widownia? Czy pojawiły się słowa krytyki oraz uwagi dotyczące sposobu transmisji? Może nie wszystko zostało dopięte na „ostatni guzik”? Warto przeprowadzać analizę live streamingu, bowiem takie działania dają możliwość poprawy jakości na przyszłość. Transmisja musi wyglądać profesjonalnie, nawet jeżeli jest przesyłana za pomocą telefonu komórkowego z Twojego domu, czy biura. Kluczem do sukcesu jest prosta analiza. Odtwórz nagrany materiał wideo i poczuj się jak odbiorca. Rozważ, jakie kwestie warto zmienić i dlaczego.
Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu kamery oraz światła. Nie zapomnij o regulacji mikrofonu. Odbiorcy ogromną wagę przykładają do szczegółów i zwracają uwagę na każdą niedogodność. Analiza Twojego live streama da Ci możliwość osiągnięcia perfekcji w tej materii. Nawet jeżeli teraz transmisje są mało profesjonalne, zobaczysz, że z czasem to się zmieni, a Ty lub Twoi pracownicy coraz pewniej poczujecie się przed kamerą.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.