Marketing dla gastronomii
7 min
7 min
Na skróty
Niektórzy restauratorzy uważają, że dobra kuchnia obroni się sama. Co prawda bez starannie przygotowanych potraw lokal gastronomiczny nie może istnieć, jednak o jego sukcesie decyduje również dobrze prowadzony marketing. To dzięki różnego rodzaju działaniom promocyjnym możliwe jest dotarcie do grupy docelowej i zwiększanie zysków. Jakie narzędzia marketingowe w gastronomii sprawdzają się najlepiej?
Nie ma wątpliwości co do tego, że marketing dla firm odgrywa bardzo istotną rolę. To dzięki niemu można wyróżnić się na tle konkurencji i zdobywać nowych klientów. Dotyczy to większości branż, także gastronomicznej. Bez marketingu restauracji nie jest łatwo zaistnieć na rynku, choćby ze względu na trudności z zaprezentowaniem swojej oferty czy utrwaleniem wizerunku w świadomości klientów. Warto podkreślić, że wielkość lokalu gastronomicznego czy rodzaj kuchni nie ma znaczenia. Odpowiednio dobrane działania marketingowe powinna prowadzić zarówno mała kawiarnia, pub, jak i spora elegancka restauracja. Istotne jest to, aby klienci dowiedzieli się o Twojej restauracji. W tym celu należy wdrożyć odpowiednią, przemyślaną, a także dopasowaną do charakteru marki strategię.
Lekceważenie marketingu zwykle powoduje, że lokal nie cieszy się dostatecznie dużym zainteresowaniem, nawet pomimo starannie dopracowanego menu, dobrego szefa kuchni, sympatycznych pracowników oraz oryginalnego wystroju wnętrza. Gastronomia to bardzo konkurencyjna branża, w której znalezienie sposobu na wyróżnienie się jest wyjątkowo ważne. To m.in. przemyślany marketing restauracji sprawia, że goście postanawiają ją odwiedzić, a później chętnie do niej wracają. Wiele lokali zauważyło jego duży potencjał zwłaszcza po wybuchu pandemii, gdy bezpośredni kontakt z klientami był przez pewien czas mocno utrudniony. Jak więc prowadzić marketing restauracji, aby zawsze mieć gości w lokalu?
Działania marketingowe w gastronomii można podzielić na dwa etapy, a więc przed otwarciem lokalu i po. Pierwsze akcje należy przeprowadzić na długo przed startem restauracji czy kawiarni, najlepiej już na etapie budowy lub przystosowywania obiektu pod nową działalność. W czasach sporej konkurencji dobrze jest zainwestować czas i pieniądze na reklamę na Facebooku i Instagramie, a także w sieci Google Ads. Dzięki temu jeszcze przed otwarciem można wzbudzić zainteresowanie lokalem. Marketing w gastronomii obejmuje też takie czynności jak np.:
Kiedy restauracja rozpocznie już swoją działalność, najważniejsze staje się przyciągnięcie do niej klientów i nakłonienie ich do częstych powrotów. Według wielu kluczem do sukcesu jest przede wszystkim uczciwość, stawianie na dobrej jakości produkty i traktowanie gości z szacunkiem. Wszystko to powinno iść w parze z dodatkowymi działaniami, takimi jak np. program lojalnościowy, specjalne akcje promocyjne, dbanie o kreatywny content, współpraca ze sprawdzonymi dostawcami czy organizowanie ciekawych eventów. Możesz współpracować z innymi restauratorami, fundacjami czy szkołami. Dobrym sposobem na wyróżnienie się wśród konkurencji jest także oferta kursów, np. dla par. Oczywiście każdy z tych punktów oznacza dużo pracy, jednak dobrze poprowadzony marketing w gastronomii znacząco zwiększa szanse na odniesienie sukcesu.
Nie można również zapomnieć o działaniach na rynku lokalnym. Aby w restauracji przez cały czas było tłoczno, musi być dobrze kojarzona zwłaszcza w najbliższym sąsiedztwie. Warto zaznaczyć, że nie trzeba dysponować bardzo dużym budżetem, aby osiągnąć taki efekt. Promocja biznesu w branży gastronomicznej nie musi wiązać się z olbrzymimi wydatkami. Jako działania lokalne można wykorzystać np. rozdawanie ulotek, które w tym obszarze sprawdzają się bardzo dobrze, zwłaszcza gdy zapewniają klientom gratisy lub coś równie atrakcyjnego. Warto też zainwestować w reklamę w regionalnych mediach i szczegółowo dopracować wizytówkę Google, czyli Profil Firmy w Google. Marketing gastronomiczny w dużej mierze opiera się na oferowaniu gościom korzyści. Powinni oni mieć poczucie, że restauracja zapewni im nie tylko smaczne jedzenie, ale znacznie więcej.
Szukając sposobu na to, jak wypromować restaurację, trzeba mieć na uwadze, że najważniejsze jest zbudowanie pozytywnej relacji z klientami i stworzenie lojalnej społeczności. Z tego powodu konieczne jest nie tylko staranne opracowanie planu marketingowego z uwzględnieniem akcji promocyjnych, ale też planu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Tym samym marketing powinien iść w parze z public relations. Dzięki temu możliwe jest odpowiednie wykreowanie wizerunku Twojej firmy w internecie, który będzie kojarzyć się zarówno z dobrym jedzeniem, jak również pełnym profesjonalizmem. Mimo że PR a marketing to dwa różne pojęcia, mają ze sobą sporo wspólnego i w takich branżach jak gastronomia nie można lekceważyć żadnego z nich. Wszystkie działania podejmowane w ramach marketingu powinny odzwierciedlać wizerunek restauracji, który został wykreowany poprzez public relations.
Jak skutecznie wypromować lokal gastronomiczny? Sukces zagwarantuje szczegółowo dopracowany i modyfikowany w razie potrzeby model biznesu, a także przemyślana strategia marketingowa. Obecnie podstawą jest strona www będąca główną wizytówką restauracji. Jest ona także jednym z kanałów komunikacji z klientami i umożliwia wygodne składanie zamówień czy rezerwację stolików online. To oczywiście nie wszystko. W gastronomii, podobnie jak w innych branżach, na znaczeniu zyskuje szeroko pojęty marketing internetowy, który skupia się na wzmacnianiu relacji marka – odbiorcy. Do najczęściej stosowanych działań w tym obszarze należą:
W zwiększeniu popularności restauracji pomagają także kampanie mailingowe, programy lojalnościowe, marketing szeptany oraz aplikacja mobilna. Internet jest głównym źródłem informacji o lokalach gastronomicznych, dlatego to przede wszystkim na nim należy się skupić. Jednocześnie trzeba pamiętać, że nawet najbardziej kreatywne reklamy nie pomogą, jeśli serwowane w restauracji jedzenie będzie niedobre, a obsługa mało profesjonalna i niesympatyczna. Warto też uważnie analizować opinie gości odwiedzających lokal i brać pod uwagę ich sugestie, co można zmienić lub udoskonalić. Bezpłatne narzędzie marketingowe, które pomoże Ci w komunikacji z klientami, jest wspomniany Profil Firmy w Google. Nie jest on połączony ze stroną internetową — pozycjonowanie lokalne to działania prowadzone w Google Maps. Osoba będąca managerem restauracji lub inny pracownik, zarządzający promocją, powinni regularnie zaglądać w komentarze, pozostawione przez gości. Jeśli otrzymasz negatywną opinię, warto odpowiedzieć w stonowany sposób: dowiedzieć się, co poszło nie tak, zaproponować rozwiązanie problemu czy pokazać, że będziesz w stanie zmienić daną rzecz w przyszłości. Sporządzenie i skrupulatne wdrażanie strategii restauracji w internecie na początku może nie być łatwe, z czasem promowanie z pewnością stanie się łatwiejsze. W przypadku, gdy działania nie przyniosą spodziewanych efektów, zawsze możesz skorzystać z pomocy agencji.
Prowadzenie mediów społecznościowych to sprawdzony sposób na promocję swojego biznesu i utrzymywanie stałego kontaktu z klientami. Dotyczy to wielu różnych branż, na tego typu działaniach coraz częściej opiera się marketing dla prawników, sklepów online, a nawet ośrodków medycznych. Powinno o tym pomyśleć również przedsiębiorstwo gastronomiczne, ponieważ social media ułatwiają komunikację z klientami, stworzenie zaangażowanej społeczności i zbudowanie pozytywnego wizerunku.
Istotny jest wybór odpowiednich kanałów. Możliwości jest wiele, to m.in.: Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Twitter czy LinkedIn. Restauracja nie musi być dostępna we wszystkich wymienionych serwisach. Podczas podejmowania decyzji, gdzie założyć konto, należy wziąć pod uwagę preferencje grupy docelowej i sprawdzić, na jakich platformach jej członkowie są najbardziej aktywni. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie wszystkich niezbędnych informacji. Często restauracje pomijają ten etap lub wprowadzają tylko część danych, co jest błędem. Należy przejrzeć wszystkie zakładki i uważnie przeanalizować, czy znajduje się w nich to, co klienci chcieliby znaleźć. Co z pomysłami na posty? Standardem jest dodawanie zdjęć potraw, ale ograniczanie się wyłącznie do tego to mało kreatywne rozwiązanie. Social media służą do budowania relacji z odbiorcami, inspirowania ich do działania i zachęcania do dzielenia się swoimi odczuciami. Warto więc wyjść poza schemat i wykorzystywać także nieco mniej typowe działania. Dobrym pomysłem jest np. nawiązywanie do aktualnych, istotnych dla grupy docelowej wydarzeń, organizowanie konkursów z ciekawymi nagrodami czy dodawanie informacji o promocjach. Niektórzy decydują się też na inne treści, takie jak podcasty i materiały wideo, zwłaszcza o charakterze „behind the scenes”.
W mediach społecznościowych można również umieszczać reklamy lokalu, skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Wskazany jest ponadto wartościowy, angażujący content i optymalizacja treści, która wpłynie pozytywnie na SEO. W zwiększeniu zasięgu pomogą hashtagi, lokalizacje i wzmianki o innych użytkownikach. Działania marketingowe w gastronomii w obrębie social mediów często są ograniczone głównie przez kreatywność i wyobraźnię osób odpowiedzialnych za prowadzenie restauracyjnych profili. Każdy lokal powinien mieć konto w dobrze dobranych mediach społecznościowych, gdyż podobnie jak własna strona www, jest ono dodatkową wizytówką firmy. Wielu potencjalnych klientów właśnie stąd czerpie informacje na temat potraw dostępnych w menu, cen czy też godzin otwarcia lokalu.
Bez dobrze poprowadzonego marketingu trudno jest odnieść sukces, także w branży gastronomicznej. Oto 5 podstawowych zasad, którymi powinna kierować się restauracja:
Skuteczny marketing w gastronomii przyciąga do restauracji nowych klientów, a tym samym pozwala na zwiększenie zysków. Mimo że wypromowanie lokalu wymaga dużo wysiłku i kreatywności, warto zaangażować się w działania i zadbać o każdy szczegół, aby zagwarantować mu prestiż i popularność.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.