Marketing mediów społecznościowych. Jak powinien wyglądać?
4 min
4 min
Na skróty
Media społecznościowe skupiają spore grono użytkowników internetu. Do idealne miejsce do komunikacji ze społecznością. Social media odgrywają także istotną rolę w kontekście marketingowym. Mogą w znaczny sposób wpłynąć na rozpoznawalność marki, jej zasięgi oraz popularność. Należy jednak przygotować odpowiedni marketing, który będzie po prostu skuteczny.
Zacznijmy od podstaw. Social media marketing musi być oparty na dokładnie takich samych sygnałach. Prowadzenie konta na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, Twitterze, czy innych portalach powinno zostać zsynchronizowane. Postaraj się, aby publikowane materiały był ze sobą spójne – wówczas marka będzie prezentować się w dokładnie ten sam sposób na każdym kanale komunikacyjnym. Oczywiście każdy portal narzuca pewne ograniczenia – Twitter posiada ograniczenie znaków, natomiast Instagram służy przede wszystkim do publikacji zdjęć, a ich opis jest jedynie zawartością opcjonalną. Pod kątem elastyczności największe możliwości daje Facebook oraz LinkedIn. Warto także zaznaczyć, że na przykład Facebook jest idealnym rozwiązaniem dla firm działających B2C, natomiast LinkedIn sprawdzi się zdecydowanie lepiej dla B2B.
Jednak bez względu na to, jaką działalność prowadzisz, zachowaj spójność w marketingu mediów społecznościowych. Kwestia ta dotyczy nie tylko publikowanych materiałów, ale również danych teleadresowych, czy zdjęcia profilowego. Postaraj się zapewnić odbiorcom kompletne doznanie konsumenckie, bez względu na to, z jakiego portalu aktualnie korzystają. Choć to stosunkowo proste, wiele marek ciągle o tym zapomina. Pamiętaj, że zachowując spójność na każdym kanale, budujesz swoją wiarygodność. Wszystkie odbiorców traktuj równą miarę, dlatego zadbaj o to, aby dystrybucja treści wyglądała tak samo (lub maksymalnie podobnie) na każdym kanale komunikacyjny.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem w mediach społecznościowych, koniecznie zapoznaj się z informacjami o tym, co musi zawierać każde konto biznesowe. Zanim przejdziemy do strategii oraz sposobu promocji marki w sieci, poznaj podstawowe dane o przygotowaniu konta w social mediach.
Zdjęcie profilowe – absolutny must-have, czyli zdjęcie profilowe. Dziś już trudno wyobrazić sobie profil firmowy bez dodanej fotografii. Jednak skup się na tym, aby obraz był jak najlepszy pod kątem jakości. Niewyraźne zdjęcie może negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek. Jeśli możesz, postaraj się wybrać obraz, który będzie od razu kojarzyć się z firmą, na przykład logo lub slogan.
Zdjęcie w tle – w przypadku zdjęcia w tle masz spore pole do popisu. To element znacznie większy niż obraz profilowy. Pamiętaj, że zdjęcie w tle jest widoczne dopiero po otworzeniu profilu. Element ten nie jest dostępny w przypadku wszystkich social mediów.
Dane teleadresowe – podstawą marketingu mediów społecznościowych jest komunikacja. Czasami społeczność obserwująca Twój profil może przeistoczyć się w klientów, dlatego zadbaj o dodanie danych teleadresowych swojej firmy.
Podstawowe informacje o działalności – zamieść także krótki opis, w którym przedstawisz kilka słów o swojej firmie. W tym momencie warto to działania pobudzić kreatywność.
Marketingiem mediów społecznościowych może zająć się każda osoba. Jednak tylko ścisłe grono kreatywnych umysłów jest w stanie zrobić to dobrze. Podstawą social media marketingu jest odpowiednio przygotowana strategia, dzięki której firma zyska rozpoznawalność, uznanie oraz wiarygodność. Jak ją przygotować? Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu, jednak za pomocą kilku cennych rad, opracowanie kompleksowej strategii stanie się nieco łatwiejsze. Musisz wiedzieć, że to kwestia niezwykle istotna nawet w przypadku małych firm.
Podstawą marketingu mediów społecznościowych jest opracowanie grupy docelowej. Kto przede wszystkim powinien przeglądać zawartość Twojego profilu? Odpowiesz pewnie, że wszyscy. Jednak w social media marketingu ważne jest dokładne opracowanie persony wraz z grupą docelową. Ty najlepiej znasz swój biznes, więc wykorzystaj wszystkie dostępne środki, aby jak najlepiej poznać przeciętnego użytkownika, który będzie zainteresowany Twoją propozycją.
Kolejnym elementem jest content marketing. Twórz i udostępniaj wartościowe treści bezpośrednio związane z Twoją branżą. Pomyśl, jaki dokładnie content będzie cieszył się uznaniem wśród społeczności? Unikaj banałów, postaw na oryginalność i niepowtarzalność. W marketingu mediów społecznościowych możesz skorzystać także ze strategii RTM (real time marketing). To reagowanie na różne ważne wydarzenia ze świata lub konkretnej branży, aby dzięki nim zyskać widoczność oraz uznanie wśród użytkowników. Z real time marketingu korzysta wiele dużych, uznanych marek na rynku. Media społecznościowe to idealne miejsce do realizacji strategii RTM. Okazuje się, że nie najgorszym rozwiązaniem jest także stosowanie kontrowersji. W wielu przypadkach nuta pikanterii w naturalny sposób zachęca do komentowania postów, a to prowadzi do znacznego zwiększenia zasięgów. Niejednokrotnie materiały kontrowersyjne zyskały miano ogromnego viralu.
Bez wątpienia w wielu przypadkach sprawdzi się także stosowanie marketingu humanocentrycznego. To działania, których celem jest jak największe „uosobienie” marki. W myśl strategii humanocentycznej firma staje się bardziej ludzka i przyjazna dla społeczności. Istotną kwestię odgrywają rozmowy z użytkownikami, rozumienie ich potrzeb, reagowanie na opinie (te dobre oraz złe) i stała pomoc. Social media marketing oparty na humanocentryźmie stosuje tak naprawdę niewiele marek, co ciągle daje ogromne pole do popisu w przypadku dużych oraz małych firm. W ten sposób profil w mediach społecznościowych może „przyciągnąć” do siebie odbiorców. Nadaj swojej marce ludzkie cechy, jeżeli to tylko możliwe. Komunikując się ze społecznością, daj internautom do zrozumienia, że przed ekranem komputera siedzi człowiek, a nie logo firmy.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.