Przekaz reklamowy to nie wszystko. Prowadząc kampanię marketingową, musisz docierać do swoich odbiorców na wiele sposobów, aby zagwarantować im jak najlepsze doświadczenie konsumenckie, prowadzące od poznania marki, aż do zrealizowania zakupu. Jak to zrobić? Czy kluczem do sukcesu jest wdrożenie marketingu dialogu lub marketingu monologowego?
Na skróty
Czym jest marketing: monologowy i dialogu
Nawet jeżeli nie oglądasz telewizji, z pewnością wiesz, jak wyglądają reklamy publikowane w przerwie między filmami lub serialami. Wystarczy na chwilę usiąść na kanapie, czy fotelu, aby obejrzeć kilka z nich. Tego rodzaju przekaz reklamowy ma za zadanie przedstawić produkt lub usługę w sposób atrakcyjny dla potencjalnego klienta – to wszystko. Odbiorca nie wchodzi w żadną interakcję, poza tym, że może obejrzeć materiał wideo lub przeczytać informacje zawarte na ekranie. To marketing monologowy, prowadzony przez markę, bez żadnej ingerencji konsumenta.
Alternatywą dla tego typu przekazu reklamowego jest marketing dialogu. To forma nowoczesna, tak naprawdę wdrażana przez różne brandy od niedawna, wraz z rozwojem internetu, głównie mediów społecznościowych. Przekaz reklamowy realizowany w ten sposób ma za zadanie zainicjować z odbiorcą dialog – rozmowę. W ten sposób kreuje się nie tylko lepszy wizerunek marki, ale konsumenci zaczynają się z nią utożsamiać. Brand nie jest kojarzony tylko z logo, czy sloganem, ale zaczyna być odbierany jako fizyczna osoba – przyjaciel. Marketing dialogu z łatwością stosuje się między innymi w mediach społecznościowych, poprzez zachęcanie odbiorców do dyskusji, na przykład w sekcji komentarzy.
Czy przekaz reklamowy w erze cyfrowej powinien zawsze realizowany w formie marketingu dialogu? Nie koniecznie. W przypadku niektórych marek najlepszym rozwiązaniem będzie synergia. Różne formy reklamy online powinny łączyć się z kampaniami tradycyjnymi (telewizja, radio, ulotki, banery, wizytówki).
Integracja dwóch typów marketingu
Siła przekazu reklamy jest duża, gdy punkty styku klienta z marką będą znajdować się w wielu miejscach. Dzieje się tak nie bez powodu – jesteśmy zabiegani, życie toczy się szybko, a przez rozwój internetu zalewa nas ogrom informacji, których i tak nie jesteśmy w stanie w całości przyswoić. To dlatego różne formy reklamy online powinny łączyć się z marketingiem tradycyjnym, realizowanym od lat. Integracja marketingu monologowego i dialogu sprawi, że potencjalni klienci w pełni poznają markę i zyskają do niej przekonanie. Punktem styku może być strona internetowa, katalog, media społecznościowe, ulotki, reklamy online, wizytówki, hasła reklamowe i wiele więcej. Widzisz, jak te elementy się przeplatają? Niektóre pochodzą z ery cyfrowej, a inne opierają się na tradycyjnej formie marketingu. Integracja monologu i dialogu jest niezwykle ważna.
Zastanawiasz się, jakie formy reklamy online zastosować wraz z elementami tradycyjnego marketingu? Możesz zdecydować się na prowadzenie social mediów, czy kreowanie własnego bloga na stronie WWW. Dobrym rozwiązaniem są także filmy wideo, udostępniane na różne serwisy. Te formy reklamy online przedstawiają marketing dialogu, który warto połączyć z typem monologowym, poprzez dodatkowe tworzenie ulotek, wizytówek, a nawet reklam telewizyjnych.
Subtelne zabiegi językowe
Nie musisz wyróżniać się ogromną kreatywnością, aby stworzyć silny przekaz reklamowy w kampanii marketingowej. Czasami wystarczy zastosować intrygujące zabiegi językowe, aby zachęcić odbiorców do dyskusji lub udostępnienia danego materiału dalej. Omawiany przez nas marketing dialogu, który jest synonimem nowoczesnego podejścia do promocji biznesu, stanowi naprawdę ogromne pole do popisu.
Język korzyści – siła przekazu reklamy staje się znacznie większa, gdy w ciekawy sposób przedstawisz odbiorcy ofertę językiem korzyści. Postaw sprawę jasno, podaj fakty i informacje, ale w jak najprzystępniejszej formie. Twoja reklama musi zaintrygować!
Akcent humorystyczny – to, co nas rozśmiesza, zapada w pamięć. Dokładnie ten sam cel ma Twoja reklama. Nie musisz myśleć długo nad tym, jakie dokładnie zabiegi językowe zastosujesz. Czasami wystarczy zabawne skojarzenie, prosty żart, czy chwytliwe hasło.
Wezwanie do działania – z języka angielskiego „call to action” to zabieg stosowany przez niemal każdą firmę – jest prosty, ale skuteczny. Zachęć odbiorcę do wykonania konkretnego działania, używając słów: sprawdź, zobacz, zamów, poznaj.
Unikaj niepewności – jeżeli to tylko możliwe, zrezygnuj z częstego używania słów: „może”, „prawdopodobnie”. Każda niepewność w reklamie sprawia, że odbiorca zaczyna mieć wątpliwości, czy dana oferta jest idealna dla niego. Weź to pod uwagę.
Oryginalność – gdy wszyscy stosują słowa rozpoczynające się od liter: „naj”, Ty postaraj się znaleźć ich synonimy. To zabieg językowy, który jest bardzo prosty, ale doceniają go odbiorcy. Tą nieskomplikowaną metodą wyróżnisz się z tłumu.
Rozwiej wątpliwości – czasami na temat usługi lub produktu krąży wiele mitów. Możesz od razu na początku swojej reklamy zastosować zabiegi językowe, które rozwieją wszelkie wątpliwości. Przykład? Bardzo proszę: „Wiele osób obawia się, że jedzenie deseru po obiedzie spowoduje przybranie na wadze. To bzdura! Możesz pozwolić sobie na porcję każdego dnia, bez żadnych przeszkód!” Proste, treściwe i na temat.
Ciekawostki – te zabiegi językowe najlepiej wyglądają w nagłówkach. Podaj informację lub fakt, który zachęca do kliknięcia, przeczytania tekstu bądź oglądania reklamy. Pewnie interesuje Cię konkretny przykład – bardzo proszę: “Dlaczego warto wynająć mieszkania, zamiast kupować?”.
Wszystkie te zabiegi językowe mogą być stosowane w marketingu monologowym oraz dialogu, co czyni je niezwykle skutecznymi. Dzięki nim siła przekazu reklamy przybiera na mocy, a przygotowana kampania zapada w pamięci odbiorcy.
Koncepcja marki i marketing
Integracja marketingu monologowego i dialogu powinna wpisywać się w koncepcję niemal każdej marki, która chce regularnie pozyskiwać klientów. Siła przekazu reklamy musi skupiać się budowaniu zaufania, zamiast bezpośrednio zachęcać do skorzystania z oferty. W tym celu dba się wizerunek eksperta w branży, a kampania marketingowa jest prowadzona wielokanałowo, co pozwala wygenerować jak najwięcej punktów styku na ścieżce zakupowej.
Marketing dialogu online sprawia, że odbiorcy chętnie dzielą się między sobą publikacjami, polecają daną markę i stają się jej orędownikami, a nie tylko klientami. W ten sposób brand staje się bardziej rozpoznawalny w świecie cyfrowym. Oczywiście marketing dialogu może być prowadzony na wiele sposobów, nie tylko online. To rozmowa z konsumentami, badania w postaci ankiet, zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi.
Chcesz wdrożyć integrację marketingu monologowego i dialogu w swojej firmie? Zastanów się nad tym, jakie kanały komunikacji z konsumentami wykorzystasz. Międzyludzka interakcja jest bardzo ważna – pozwala wyróżnić się na rynku, dodatkowo odpowiada za budowanie zaufania. Postaraj się wygenerować jak najwięcej punktów styku, aby na wiele sposobów docierać do potencjalnych klientów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.