Na czym polega strategia cen niskich i jak ją skutecznie wdrożyć?
3 min
3 min
Na skróty
Odpowiednia wycena produktu lub usługi ma ogromne znaczenie dla każdego przedsiębiorcy. Dobrze podjęte decyzje mogą przyczynić się do uzyskania przewagi konkurencyjnej, a także do zwiększenia rozpoznawalności marki. Jednym ze sposobów na wyróżnienie się na rynku jest strategia cen niskich. Przekonaj się, na czym ona polega i jak można skutecznie ją wdrożyć.
Strategia niskich cen lub penetracji rynku polega na oferowaniu produktów poniżej przeciętnej ceny rynkowej. Wyjątkowo niskie kwoty są rekompensowane masowym charakterem sprzedaży. Kolejną korzyścią dla przedsiębiorcy jest możliwość dostarczenia produktów lub usług do bardzo dużej grupy odbiorców w stosunkowo krótkim czasie.
Metoda ta może zostać wykorzystana do wypromowania nowego produktu, wbicia się przebojem na rynek e-commerce lub do zwiększenia swoich udziałów w rynku. Bardzo często konsumenci zostają zachęceni niską ceną wejściową, a następnie pozostają wiernymi klientami. Dzieje się tak ze względu na przyzwyczajenie oraz otrzymywaną wartość. Zobacz także inne strategie cenowe.
Wiesz już w skrócie, na czym polega strategia cen niskich. Jakie aspekty warto natomiast uwzględnić, decydując się na nią?
Istotne są przede wszystkim czynniki, takie jak:
Koszty produkcji to jeden z kluczowych elementów wpływających na strategię cenową. Firmy muszą wziąć pod uwagę zarówno koszty stałe, jak i zmienne. Chodzi tu o koszty materiałów, pracy, amortyzacji maszyn czy transportu, aby określić minimalną cenę. Taką, poniżej której sprzedaż produktu lub usługi byłaby nieopłacalna.
Popyt oraz preferencje klientów odgrywają ważną rolę w kształtowaniu cen. Analiza zachowań konsumentów, ich potrzeb oraz oczekiwań umożliwia firmom ustalenie atrakcyjnych wartości. W przypadku produktów luksusowych lub ekskluzywnych usług, wyższa cena bywa nie tylko akceptowalna, ale również pożądana przez klientów. Z kolei dla towarów masowych niższa cena często stanowi skuteczny sposób na przyciągnięcie większej liczby konsumentów.
Śledzenie działań konkurentów i analiza ich strategii umożliwiają firmom odpowiednie dostosowanie polityki cenowej. Przedsiębiorstwa mogą zdecydować się na utrzymanie cen na poziomie zbliżonym do konkurencji lub obniżyć je, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.
Regulacje prawne i polityka podatkowa – w niektórych branżach rząd wprowadza przepisy dotyczące ustalania cen na produkty lub usługi. Firmy muszą uwzględniać te ograniczenia w swojej strategii cenowej, aby zapewnić zgodność z obowiązującym prawem.
Przykłady strategii niskich cen to oferty marek, takich jak: IKEA, Aldi oraz Ryanair. Kiedy inni rynkowi gracze starają się sprzedawać swoje produkty i usługi za jak największe kwoty, firmy te wybierają alternatywną drogę.
Na przykład Ryanair przyciąga miliony klientów dzięki wręcz absurdalnie niskim cenom. Często są one jednak później powiększone przez opłaty dodatkowe. Jednocześnie stewardesy nie pozwalają klientom na pozostawianie po sobie żadnych rzeczy. Tym samym zredukowane zostają koszta oraz czas na sprzątanie. Spore oszczędności daje firmie Ryanair wykorzystanie lotnisk oddalonych od centrów wielkich aglomeracji. Linie nie narzekają jednak na brak chętnych.
Zdj. 1. Przykład niskich cen w linii Ryanair
Źródło: https://www.ryanair.com/pl/
Aldi oferuje zadowalający poziom jakości w konkurencyjnych cenach. Na półkach sklepu można znaleźć głównie produkty marki własnej. Ich ceny są o min. 1/5 tańsze niż artykuły popularnych producentów. Zyskami Aldi znacząco przewyższa jednak konkurencję, która oferuje droższe artykuły.
IKEA wykorzystuje natomiast tanie surowce. Jednocześnie stosuje strategię „zrób to sam”. Polega ona na tym, że klienci sami odbierają produkty, a następnie je montują. IKEA swoimi spektakularnymi wynikami udowadnia, że strategia niskich cen naprawdę może się opłacać.
Zdj. 2. Strona internetowa marki IKEA, na której rzucają się w oczy bardzo niskie ceny
Źródło: https://www.ikea.com/pl/pl/cat/lowest-price/
Aby móc optymalnie obniżać poziomy cen, powinieneś odnosić się wprost do realiów rynkowych. Narzędzia do ich monitoringu pomogą Ci określić, jakie ceny dominują w Twoim segmencie rynku.
Istotne znaczenie ma także optymalizacja kosztów. Obniżenie kosztów operacyjnych pozwala zrekompensować niską marżę. Dobrą praktyką jest także technika cross-selling oraz up-selling. Klienci, którzy przyszli po przeceniony produkt, często będą bowiem zainteresowani dodatkowymi artykułami.
Pamiętaj też, że nie zawsze musisz stosować niskie ceny na stałe. W wielu przypadkach opłacalne są krótkoterminowe promocje na wybrane produkty. Taka praktyka zwiększy zainteresowanie oraz przyciągnie klientów bez trwałego obniżania marż. Sporym wsparciem w marketingu wdrożonej przez Ciebie strategii może być także SEO (ang. Search Engine Optimization).
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.