Niedziałające linki. Wpływ broken links na SEO
3 min
3 min
Na skróty
Broken link to adres URL, który na zapytanie użytkownika zwraca błąd HTTP w postaci kodu z serii 4xx lub 5xx. Przykładem może być między innymi popularny „error 404”, informujący o tym, że dana strona nie została znaleziona. Witryna posiadająca broken links jest gorzej widoczna w wyszukiwarce, w porównaniu do innych domen bez niedziałających adresów URL. Pozycjonowanie tego rodzaju stron wymaga więcej czasu oraz odpowiedniej optymalizacji. Wszystkie broken links powinny zostać naprawione, na przykład poprzez przygotowanie odpowiednich przekierowań.
Niedziałające linki pojawiają się z różnych powodów. Warto jednak wspomnieć, że odnośniki dzielą się na dwa typy: niektóre przenoszą użytkownika do różnych podstron w obrębie jednej witryny, a inne przekierowują na zewnętrzne domeny. Nie ważne, o jakim dokładnie hiperłączu mówimy – jeżeli nie działa, czyli zwraca błąd, określany jest mianem broken link.
Bardzo często niedziałające linki pojawiają się na stronie z powodu literówek w adresie URL. Jeżeli dodajesz odnośnik na swojej stronie, dokładnie sprawdź, czy został on poprawnie zapisany. Nie zapominaj o odpowiednim rozszerzeniu – łatwo pomylić końcówkę .org lub .eu z .com, lub innymi wersjami.
Czasami broken links pojawiają się w wyniku usunięcia strony. Prosty przykład – wyobraź sobie, że tworzysz artykuły specjalistyczne, więc podczas ich publikacji dodajesz na stronę źródłowe adresy URL wykorzystane w procesie pisania tekstu. Z czasem domeny te mogą wygasnąć lub serwisy zostaną z jakiegoś powodu usunięte bądź przeniesione. Wówczas na Twojej witrynie pojawi się broken link, ponieważ hiperłącze nie wraca żadnej zawartości w postaci strony internetowej.
Pamiętaj także o tym, aby przypadkiem nie generować niedziałających linków wewnętrznych. Tego typu błąd bardzo często ma miejsce w e-commerce, gdzie do sklepu dodaje się nowe produkty. Jeżeli z jakiegoś powodu usuniesz podstronę z asortymentem, pamiętaj także, aby usunąć link prowadzący do niej z artykułów, menu, itp. W przeciwnym wypadku na stronie pojawi się broken link, który wyświetli błąd o kodzie 404 lub 410.
Algorytmy Google mają za zadanie „promować” strony internetowe zoptymalizowane zgodnie z wytycznymi dla webmasterów oraz oczekiwaniami użytkowników. Jak więc łatwo wywnioskować, broken links nie wpływają pozytywnie na SEO, głównie dlatego, że są niezwykle uciążliwe dla internautów.
Warto wiedzieć, że niedziałający link może pojawić się także na zewnętrznej stronie, która posiada odnośnik do Twojej witryny. Jeśli jako administrator zmieniłeś strukturę adresu URL konkretnej podstrony, hiperłącze linkujące do niej w innym serwisie przestanie poprawnie działać. Aby tego uniknąć, należy poprawnie skonfigurować przekierowanie 301. Nie zapominaj, że tego typu odnośniki zewnętrzne wywierają bardzo duży wpływ na SEO. Link building (czyli proces pozyskiwania linków) ciągle jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Jeśli więc jakikolwiek adres URL na Twojej domenie uległ zmianie, najlepiej od razu ustawić stosowne przekierowanie na nową stronę. Inaczej stracisz część pozyskanych linków zewnętrznych, co negatywnie wpłynie na SEO. Możesz także skontaktować się z zewnętrznym serwisem, aby administracja edytowała opublikowany odnośnik, ale to proces czasochłonny, na dodatek całkowicie nieopłacalny na masową skalę.
Słynny błąd HTTP 404 oznacza „page not found”. To informacja dla użytkownika, że tej strony nie znaleziono. Podobnie działa kod 410, jednak ten świadczy o tym, że dana podstrona istniała, ale została usunięta. Należy unikać obu tych broken links podczas pozycjonowania. Kluczem, a zarazem naprawą niedziałających linków jest między innymi przekierowanie 301. Wówczas, gdy użytkownik wyśle zapytanie o teoretycznie niedziałający adres URL, przeglądarka automatycznie przeniesie internautę do wskazanego przez Ciebie miejsca. Omawiając ten temat, warto wspomnieć, że algorytm wyszukiwarki zdecydowanie bardziej „docenia” permanentne przekierowanie 301 (moved permanently) niż tymczasowe 302 (moved temporarily). Z tego względu zdecydowanie lepiej wybrać tę technikę podczas optymalizacji strony i naprawy broken links.
Z pewnością chcesz wiedzieć, kiedy na Twojej stronie pojawiają się niedziałające linki. Bardzo często Google Search Console wyświetla informacje na ten temat, szczególnie wtedy, gdy pojawią się problemy z indeksowaniem. To niestety zbyt mało. Do wychwycenia broken links potrzebujesz nieco bardziej specjalistycznego oprogramowania. Warto zainteresować się narzędziem Screaming Frog, które służy do weryfikowania linkowania wewnętrznego. Przeanalizujesz również strukturę witryny. Darmowa wersja posiada ograniczone możliwości, ale w przypadku niewielkich stron internetowych z pewnością będzie wystarczająca i zapewni skuteczność. Alternatywą dla Screaming Froga jest między innymi Xenu’s Link Sleuth. Jeżeli nie wiesz, jak korzystać z tego typu narzędzi, zapytaj o pomoc specjalistów SEO. Możesz także zainwestować w pozycjonowanie. Wówczas niedziałające linki zostaną odpowiednio naprawione w ramach optymalizacji przy pozycjonowaniu.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.