Na skróty
Założenie strony internetowej jest obecnie jednym z najbardziej istotnych elementów prowadzenia biznesu różnego rodzaju. To wizytówka firmy, dodatkowy kanał komunikacji z klientami, a jednocześnie reklama pozwalająca na dotarcie do większej liczby odbiorców. Jednak żeby osiągnąć zamierzony efekt, trzeba zadbać o pozycjonowanie witryny. Sprawdź, jak to zrobić.
Proces tworzenia witryny dzieli się na kilka etapów. Są to:
Bez działań z zakresu pozycjonowania nowa strona internetowa nie będzie widoczna w wyszukiwarce. Tym samym nie pozwoli na realizację celów, dla których została zaprojektowana i wdrożona. Przekonaj się, dlaczego pozycjonowanie nowej witryny jest tak istotne.
Większy ruch
Aby znaleźć coś w Internecie, użytkownicy zazwyczaj korzystają z wyszukiwarek. Szacuje się, że Google przetwarza ponad 3,5 miliarda wyszukiwań każdego dnia. Im wyżej witryna jest wyświetlana w wynikach, tym więcej osób ją odwiedza. Użytkownicy przeważnie nie sprawdzają podpowiedzi na drugiej i dalszych stronach wyszukiwarki (niektórym nawet wydaje się, że serwisy z gorszą pozycją są mniej godne zaufania). Efekty pozycjonowania w postaci większej liczby odwiedzin pojawią się dopiero po pewnym czasie, to długotrwały proces. Jednak daje to duże szanse na zyskanie nowych klientów.
Rozpoznawalność w Internecie
Dobrze widoczna w Internecie strona sprawia, że prowadząca ją firma staje się lepiej rozpoznawalna. To szansa na to, aby biznes zaistniał w sieci i wyróżnił się na tle konkurencji. Należy przy tym zadbać o to, aby użytkownicy znaleźli na stronie informacje na temat tego, co zyskują, wybierając Twoje produkty lub usługi.
Większe zyski
Wysoka pozycja w wyszukiwarce generuje duży ruch na stronie, a to przekłada się na większą liczbę potencjalnych klientów. Istnieje duża szansa, że po odwiedzinach witryny użytkownicy wybiorą Twoją ofertę, a nie konkurencji, co zapewnia większy zarobek. Daje to również możliwości i motywację do dalszego rozwijania serwisu oraz podejmowania kolejnych działań pozycjonujących.
Wiarygodność i zaufanie
Im lepiej rozpoznawalna staje się firma w Internecie, tym bardziej wzrasta jej wiarygodność. Pozycjonowanie strony daje Ci możliwość zostania specjalistą w swojej dziedzinie, zwłaszcza gdy zadbasz o wartościowe treści, np. eksperckie artykuły lub inne, starannie przygotowywane teksty (np. blogowe). Co istotne, większe zaufanie wzbudzają nie strony sponsorowane, a te z dobrymi wynikami organicznymi. To witryny, które uzyskują wysoką pozycję w wyszukiwarce dzięki m.in. odpowiedniemu zastosowaniu słów kluczowych oraz merytorycznym, dobrej jakości artykułom.
Nie ma jednego skutecznego sposobu na to, jak pozycjonować nową witrynę. Wynika to z tego, że podejmowane działania muszą być dostosowane do indywidualnych potrzeb – Twoich i Twojej strony. Niemniej jednak jest kilka etapów pozycjonowania, które są podstawą procesu zarówno w przypadku sklepu online, jak i strony www będącej wizytówką firmy.
Optymalizacja meta danych
Optymalizacja meta danych w procesie pozycjonowania jest ważna, ponieważ dzięki temu roboty Google mogą określić zawartość strony. Elementy, o które trzeba zadbać to:
Budowanie linków zewnętrznych i wewnętrznych
Link building polega na pozyskiwaniu wartościowych linków razem z opisem, prowadzą one na docelową witrynę z innych, zewnętrznych stron. Odnośniki mogą pochodzić z różnych miejsc, np. artykułów sponsorowanych, postów na blogach. Baza linków powinna opierać się o zaufane i wartościowe witryny, bez spamu i niskiej jakości treści.
Podczas pozycjonowania witryny warto też zatroszczyć się o linkowanie wewnętrzne. Odnośniki kierujące do poszczególnych podstron sprawiają, że Google może łatwiej dotrzeć do wszystkich treści umieszczonych na stronie. Najbardziej skuteczne pod względem SEO są linki z treści, jednak odnośniki można umieszczać również w stopce. Inne rozwiązanie to podlinkowanie bloga na stronie głównej, przykładowo w formie promowania ostatnich udostępnionych wpisów. Dobrze przygotowane linkowanie wewnętrzne usprawnia nawigację na stronie. Pozwala to też na wywołanie określonej reakcji u użytkowników (np. nakłonienie do zakupu).
Przygotowanie treści i rozmieszczenie słów kluczowych na nową stronę
Umieszczona na stronie treść (content) powinna być rozbudowana i unikalna. Na pozycję witryny w wyszukiwarce negatywnie wpływa duplikacja treści. Z tego względu niewskazane jest kopiowanie tekstów z innych stron, a także publikowanie własnych w wielu różnych miejscach. Trzeba też zwrócić uwagę na sposób formatowania treści, a więc stosowanie nagłówków H1-H3, wyliczeń i wypunktowań czy pogrubień najważniejszych kwestii. Teksty warto uzupełniać o zdjęcia, koniecznie z uzupełnionym atrybutem ALT.
Słowa kluczowe, które powinny być starannie dobrane, trzeba umieścić w tekstach w taki sposób, aby wyglądały naturalnie. Co istotne, każdą podstronę najlepiej optymalizować z uwzględnieniem innej grupy słów. Dodawanie tych samych fraz w kilku artykułach na podobne tematy spowoduje, że Google będzie je naprzemiennie pokazywać w wynikach wyszukiwania (kanibalizacja). Jeśli wykorzystane zostaną nieco inne słowa kluczowe, każdy z tekstów ma szansę na uzyskanie dobrej pozycji. Nie powinny to być jedynie 1-2 wyrazowe frazy, ale również te dłuższe, czyli long tail. Są mniej konkurencyjne i częściej prowadzą do konwersji, mimo że użytkownicy wpisują je rzadziej (precyzują zamiary).
Responsywność i szybkość strony
Responsywność strony również ma duży wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce. Wielu użytkowników korzysta z Internetu głównie za pośrednictwem urządzeń mobilnych, dlatego tak ważne jest dostosowanie do nich witryny. Wpływa na to też mobilna indeksacja (Mobile-First Index). Każda powstająca witryna, dla której stworzony został nowy adres URL, musi mieć mobilną wersję, ponieważ to właśnie ona jest priorytetem dla robotów Google. Jeżeli takiej nie ma, indeksowana jest desktopowa wersja strony, jednak to może wpływać negatywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Poza responsywnością liczy się też szybkość ładowania witryny. Google kładzie duży nacisk na tę kwestię, o czym świadczy to, że prędkość strony jest czynnikiem rankingowym. Jest wiele rozwiązań skracających czas ładowania witryny. To m.in. optymalizacja grafik i usunięcie zbędnych elementów w kodzie.
Wdrożenie pozycjonowania nowej witryny to dodatkowa inwestycja, ale dzięki temu można bardzo dużo zyskać. Trzeba przy tym pamiętać, że działania z tego zakresu nie przynoszą oczekiwanych rezultatów od razu. Konieczne jest uzbrojenie się w cierpliwość, a także stałe monitorowanie postępów i szybkie reagowanie na zmiany.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.