Wygląd strony internetowej – uniwersalne zasady
Być może słyszałeś(aś) kiedyś o złotej proporcji i jej wykorzystaniu w projektowaniu stron internetowych. Dlaczego jednak jej wykorzystanie miałoby przynieść jakieś korzyści? Zawodowi projektanci, matematycy, a nawet naukowcy są sceptyczni twierdząc jednogłośnie, że ten stosunek ma niewiele wspólnego z projektowaniem. Może jedynie ułatwić pracę osobom początkującym, ale nie wpłynie w żaden sposób na lepsze doświadczenie użytkownika. Jeśli nie trendy to na co zwracać uwagę?
- Zawsze wyrównuj tekst do lewej strony, unikaj justowania, bo stworzysz nieestetyczne i nierówne odstępy między literami.
- Używaj czcionek bezszeryfowych. W odróżnieniu od szeryfowych zarówno małe i bardzo duże litery są czytelne. Bezpieczne przykłady: Helvetica, Roboto, Lato.
- Dostosuj długość interlinii do wielkości czcionki. Wykorzystaj jednostki rem.
- Nie używaj podkreśleń, caps locka ani kursywy w formatowaniu zwykłego tekstu. W internecie podkreślenia należą do linków. Wielkie litery sprawdzają się w logotypach i pojedynczych wyrazach.
- Tekst powinien być zwięzły, a wykorzystany język prosty. Jeden akapit powinien omawiać maksymalnie jedną kwestię. Używaj list, kiedy to możliwe.
- Swoje słowa popieraj treściami graficznymi. Wystarczą proste wykresy oraz ikonki, które pokażą co masz na myśli. W przypadku wiedzy naukowej posługuj się źródłami i przypisami. Sprawdź Piktochart.
- Nie przesadzaj z kolorami. Używaj 3 – 4 kolorów dopasowanych pod względem odcieni i kontrastu. Pomóc może narzędzie coolors.co.
- Zastosuj klasyczny podział. U góry logo i nawigacja w postaci menu rozwijanego. Pod nim treść podzielona na dwie strony. Na samym dole stopka ze wszystkim, co może zainteresować różnych odbiorców.
Wygląd sklepu internetowego – czym jest złoty środek?
O ogólnym sukcesie sklepu internetowego decyduje kilka czynników: jakość produktu, rozpoznawalność marki, koszty wysyłki, polityka zwrotów, wiarygodność i obsługa klienta. Niemniej ważna jest przemyślana konstrukcja strony internetowej, która klientom zapewni wygodę. Pamiętając o elementarnych podstawach jesteśmy w stanie przekształcić potencjalne wejścia w rzeczywiste, wartościowe transakcje. Jakich błędów nie popełniać i czym jest złoty środek w kwestii projektowania wyglądu sklepu internetowego?
Większość kupujących martwi się o prywatność oraz o to, czy produkt w ogóle dotrze. Zastanawiają się też czy strona będzie chronić ich dane osobowe wykorzystując bezpiecznych pośredników płatności. W związku z tym należy zadbać o to, aby na stronie sklepu internetowego znalazły się dane kontaktowe, linki do mediów społecznościowych, strona z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ), zasady dotyczące zakupów, zasady wysyłki i polityka zwrotów. W stopce umieść link do polityki prywatności, gdzie zrozumiałym językiem opiszesz jaki przetwarzane są dane osobowe i finansowe kupujących. Możesz też dodać zdjęcia właścicieli i twórców sklepu. Coraz częściej wykorzystuje się wizerunek influencerów przy prezentacji produktu.
Co w kwestii designu? Tutaj złotym środkiem jest zgodność z tożsamością marki. Barwy i wartości reprezentowane przez markę powinny być odzwierciedlone w każdym możliwym miejscu. Być może posiadasz tzw. przewodnik redakcyjny czy księgę znaku. Te dokumenty pomogą ci utrzymać spójność elementów we wszystkich kanałach. Jak dostosować wygląd sklepu internetowego?
- Pamiętaj o hierarchii wizualnej. Kluczowe treści takie jak informacje o produkcie, wysyłce, wariantach, koszyku, koncie użytkownika powinny być wyświetlana na samej górze po otwarciu strony.
- Używaj powszechnie stosowanych ikon oraz symboli. Wyszukane ikony wprowadzą niepotrzebną dezorientację. Na wszelki wypadek dodaj do nich etykiety.
- Unikaj żargonu, który nie mówi o korzyściach. Każdy opis produktu powinien oddawać praktyczne zalety produktu.
- Unikaj wyskakujących okienek. Nawet jeśli zawierają one cenne informacje, kody rabatowe i zachęcają do dołączenia do newslettera to kupujący z dużym prawdopodobieństwem odruchowo je zamkną. Lepiej stworzyć z nich stałe elementy widoczne np. nad stopką. Łatwiej będzie je odnaleźć.
- Upewnij się, że kiedy produkt jest dodawany do koszyka, klient otrzymuje informację zwrotną.
- Zapewnij łatwą edycję koszyka. Możliwość usunięcia, zapisania na później lub zmiany szczegółów takich jak rozmiar, ilość czy kolor to konieczność.
- Obok opisu produktu powinny znaleźć się opcje wysyłki z dokładną kalkulacją kosztów, dostępnością i szacowanym terminem dostawy.
- Zminimalizuj liczbę pól do wypełnienia i określ liczbę kroków np. za pomocą liczby czy paska postępu.
- Nie zmuszaj użytkowników do zakładania konta.
- Zadbaj o to, aby dało się skontaktować z obsługą klienta przez czat live.
Jaki sklep online wybrać do swoich potrzeb?
W internecie dostępne są dziesiątki rozwiązań umożliwiających sprzedaż online. Możemy założyć sklep na własnym serwerze lub skorzystać z platformy z edytorem „złap i upuść”. Jaki sklep online wybrać? Najlepiej zadać sobie kilka pytań i wtedy samodzielnie zdecydować.
- Jaka będzie liczba produktów?
- Czy potrzebne jest rozwiązanie wysoce skalowalne?
- Czy chcemy samodzielnie zajmować się obsługą płatności?
- Jaki powinien być projekt strony internetowej? Szablonowy czy bardzo spersonalizowany?
- Czy platforma umożliwia integrację z wybranymi usługami i rozszerzeniami?
- Jakie są możliwości marketingowe i SEO danej platformy?
- Co stanie się w przypadku awarii? Czy otrzymamy pomoc?