Nie trzeba być mistrzem projektowania, aby stworzyć użytkową i wygodną stronę internetową. Zarówno zwykłe blogi, jak i sklepy dla e-commerce powinny wykorzystywać uniwersalne zasady. Pamiętaj, że lepiej stworzyć prostą i szablonową stronę aniżeli przekombinować z designerskimi trendami. Witryna internetowa nie jest dziełem sztuki, ale powinna być estetyczna. Sprawdź co zrobić, aby strona ani wygląd sklepu internetowego nie były nudna, ale też nie przytłoczyły użytkowników przez zbyt odważne zmiany.
Na skróty
Wygląd strony internetowej – uniwersalne zasady
Być może słyszałeś(aś) kiedyś o złotej proporcji i jej wykorzystaniu w projektowaniu stron internetowych. Dlaczego jednak jej wykorzystanie miałoby przynieść jakieś korzyści? Zawodowi projektanci, matematycy, a nawet naukowcy są sceptyczni twierdząc jednogłośnie, że ten stosunek ma niewiele wspólnego z projektowaniem. Może jedynie ułatwić pracę osobom początkującym, ale nie wpłynie w żaden sposób na lepsze doświadczenie użytkownika. Jeśli nie trendy to na co zwracać uwagę?
Zawsze wyrównuj tekst do lewej strony, unikaj justowania, bo stworzysz nieestetyczne i nierówne odstępy między literami.
Używaj czcionek bezszeryfowych. W odróżnieniu od szeryfowych zarówno małe i bardzo duże litery są czytelne. Bezpieczne przykłady: Helvetica, Roboto, Lato.
Dostosuj długość interlinii do wielkości czcionki. Wykorzystaj jednostki rem.
Nie używaj podkreśleń, caps locka ani kursywy w formatowaniu zwykłego tekstu. W internecie podkreślenia należą do linków. Wielkie litery sprawdzają się w logotypach i pojedynczych wyrazach.
Tekst powinien być zwięzły, a wykorzystany język prosty. Jeden akapit powinien omawiać maksymalnie jedną kwestię. Używaj list, kiedy to możliwe.
Swoje słowa popieraj treściami graficznymi. Wystarczą proste wykresy oraz ikonki, które pokażą co masz na myśli. W przypadku wiedzy naukowej posługuj się źródłami i przypisami. Sprawdź Piktochart.
Nie przesadzaj z kolorami. Używaj 3 – 4 kolorów dopasowanych pod względem odcieni i kontrastu. Pomóc może narzędzie coolors.co.
Zastosuj klasyczny podział. U góry logo i nawigacja w postaci menu rozwijanego. Pod nim treść podzielona na dwie strony. Na samym dole stopka ze wszystkim, co może zainteresować różnych odbiorców.
Wygląd sklepu internetowego – czym jest złoty środek?
O ogólnym sukcesie sklepu internetowego decyduje kilka czynników: jakość produktu, rozpoznawalność marki, koszty wysyłki, polityka zwrotów, wiarygodność i obsługa klienta. Niemniej ważna jest przemyślana konstrukcja strony internetowej, która klientom zapewni wygodę. Pamiętając o elementarnych podstawach jesteśmy w stanie przekształcić potencjalne wejścia w rzeczywiste, wartościowe transakcje. Jakich błędów nie popełniać i czym jest złoty środek w kwestii projektowania wyglądu sklepu internetowego?
Większość kupujących martwi się o prywatność oraz o to, czy produkt w ogóle dotrze. Zastanawiają się też czy strona będzie chronić ich dane osobowe wykorzystując bezpiecznych pośredników płatności. W związku z tym należy zadbać o to, aby na stronie sklepu internetowego znalazły się dane kontaktowe, linki do mediów społecznościowych, strona z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ), zasady dotyczące zakupów, zasady wysyłki i polityka zwrotów. W stopce umieść link do polityki prywatności, gdzie zrozumiałym językiem opiszesz jaki przetwarzane są dane osobowe i finansowe kupujących. Możesz też dodać zdjęcia właścicieli i twórców sklepu. Coraz częściej wykorzystuje się wizerunek influencerów przy prezentacji produktu.
Co w kwestii designu? Tutaj złotym środkiem jest zgodność z tożsamością marki. Barwy i wartości reprezentowane przez markę powinny być odzwierciedlone w każdym możliwym miejscu. Być może posiadasz tzw. przewodnik redakcyjny czy księgę znaku. Te dokumenty pomogą ci utrzymać spójność elementów we wszystkich kanałach. Jak dostosować wygląd sklepu internetowego?
Pamiętaj o hierarchii wizualnej. Kluczowe treści takie jak informacje o produkcie, wysyłce, wariantach, koszyku, koncie użytkownika powinny być wyświetlana na samej górze po otwarciu strony.
Używaj powszechnie stosowanych ikon oraz symboli. Wyszukane ikony wprowadzą niepotrzebną dezorientację. Na wszelki wypadek dodaj do nich etykiety.
Unikaj żargonu, który nie mówi o korzyściach. Każdy opis produktu powinien oddawać praktyczne zalety produktu.
Unikaj wyskakujących okienek. Nawet jeśli zawierają one cenne informacje, kody rabatowe i zachęcają do dołączenia do newslettera to kupujący z dużym prawdopodobieństwem odruchowo je zamkną. Lepiej stworzyć z nich stałe elementy widoczne np. nad stopką. Łatwiej będzie je odnaleźć.
Upewnij się, że kiedy produkt jest dodawany do koszyka, klient otrzymuje informację zwrotną.
Zapewnij łatwą edycję koszyka. Możliwość usunięcia, zapisania na później lub zmiany szczegółów takich jak rozmiar, ilość czy kolor to konieczność.
Obok opisu produktu powinny znaleźć się opcje wysyłki z dokładną kalkulacją kosztów, dostępnością i szacowanym terminem dostawy.
Zminimalizuj liczbę pól do wypełnienia i określ liczbę kroków np. za pomocą liczby czy paska postępu.
Nie zmuszaj użytkowników do zakładania konta.
Zadbaj o to, aby dało się skontaktować z obsługą klienta przez czat live.
W internecie dostępne są dziesiątki rozwiązań umożliwiających sprzedaż online. Możemy założyć sklep na własnym serwerze lub skorzystać z platformy z edytorem „złap i upuść”. Jaki sklep online wybrać? Najlepiej zadać sobie kilka pytań i wtedy samodzielnie zdecydować.
Jaka będzie liczba produktów?
Czy potrzebne jest rozwiązanie wysoce skalowalne?
Czy chcemy samodzielnie zajmować się obsługą płatności?
Jaki powinien być projekt strony internetowej? Szablonowy czy bardzo spersonalizowany?
Czy platforma umożliwia integrację z wybranymi usługami i rozszerzeniami?
Jakie są możliwości marketingowe i SEO danej platformy?
Co stanie się w przypadku awarii? Czy otrzymamy pomoc?