Plan sprzedaży – dlaczego każdy biznes potrzebuje strategii sprzedażowej?
3 min
3 min
Na skróty
Nawet najmniejsze przedsiębiorstwo musi opierać swoje działania na strategii sprzedaży. Dzięki temu jest w stanie wygenerować odpowiedni obrót i dotrzeć do swoich klientów. Czym jest plan sprzedaży, który stanowi najważniejszy element planu rozwoju firmy? Z jakiego powodu każdy biznes potrzebuje tego dokumentu? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania.
Zdj 1. Każda sprzedaż powinna być oparta o ściśle sprecyzowany plan
Źródło: https://pixabay.com/vectors/training-course-business-session-5822607/
Zacznijmy od tego, że wielu przedsiębiorców kojarzy plan sprzedaży z dużymi korporacjami. Zamiast stworzyć tego typu wytyczne i założenia, działa na bazie własnych przypuszczeń. To błąd. Strategie sprzedażowe to dokumenty, które decydują o rozwoju każdego rodzaju przedsiębiorstwa – także tej niewielkiej firmy.
Czym w ogóle jest plan sprzedażowy znany też jako strategii sprzedaży? To dokument, który definiuje cele i założenia sprzedażowe, etapy realizowania kolejnych założeń, narzędzia prowadzące do zwiększenia obrotów przedsiębiorstwa, a także wskazuje na ewentualne przeszkody, które mogą utrudniać realizację planów.
Plan sprzedaży przypomina w pewnych kwestiach klasyczny biznesplan (który jest jednak szerszy), skupiając się natomiast głównie na elementach wpływających na zwiększenie współczynnika konwersji wśród klientów. W dokumencie tym istotny jest przede wszystkim sposób realizacji celów sprzedażowych.
Plany sprzedażowe mają szerokie zastosowanie w strategii biznesowej. Ich głównym założeniem jest oczywiście pozyskiwanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży produktów. To jednak niejedyne przyczyny, dla których plan sprzedażowy ma zastosowanie w strategii rozwoju biznesu.
Zdj 2. Biznes plan sprzedaży pozwala na znaczne zwiększenie zysków
Źródło: https://pixabay.com/vectors/business-commerce-decisions-1297332/
Z powyższych wynika, że plan sprzedaży dopasowany jest nie tylko do potrzeb dużych korporacji, ale też niewielkich przedsiębiorstw. Praktycznie każda firma, która ma w planach rozwój (niezależnie od jego dynamiki) wymaga określonych działań marketingowych i budowania relacji z klientem.
Dlaczego jeszcze plan sprzedaży jest rozwiązaniem dla każdej firmy, również tej z sektora MŚP?
Ostatecznie dzięki planom sprzedażowym i wytyczonym w nich celom możesz cały czas (w określonym przez Ciebie tempie) rozwijać przedsiębiorstwo lub modyfikować kierunki jego rozwoju. To narzędzie, które na pewno przyda się Twojej firmie, niezależnie od tego jak duże masz teraz obroty i ilu pracowników zatrudniasz. Warto stworzyć taki dokument nawet, jeżeli jesteś właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej, której rozwój w najbliższych latach jest w Twoim planie.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.