Nawet najmniejsze przedsiębiorstwo musi opierać swoje działania na strategii sprzedaży. Dzięki temu jest w stanie wygenerować odpowiedni obrót i dotrzeć do swoich klientów. Czym jest plan sprzedaży, który stanowi najważniejszy element planu rozwoju firmy? Z jakiego powodu każdy biznes potrzebuje tego dokumentu? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania.
Zdj 1. Każda sprzedaż powinna być oparta o ściśle sprecyzowany plan
Źródło: https://pixabay.com/vectors/training-course-business-session-5822607/
Zacznijmy od tego, że wielu przedsiębiorców kojarzy plan sprzedaży z dużymi korporacjami. Zamiast stworzyć tego typu wytyczne i założenia, działa na bazie własnych przypuszczeń. To błąd. Strategie sprzedażowe to dokumenty, które decydują o rozwoju każdego rodzaju przedsiębiorstwa – także tej niewielkiej firmy.
Co to jest plan sprzedaży?
Czym w ogóle jest plan sprzedażowy znany też jako strategii sprzedaży? To dokument, który definiuje cele i założenia sprzedażowe, etapy realizowania kolejnych założeń, narzędzia prowadzące do zwiększenia obrotów przedsiębiorstwa, a także wskazuje na ewentualne przeszkody, które mogą utrudniać realizację planów.
Plan sprzedaży przypomina w pewnych kwestiach klasyczny biznesplan (który jest jednak szerszy), skupiając się natomiast głównie na elementach wpływających na zwiększenie współczynnika konwersji wśród klientów. W dokumencie tym istotny jest przede wszystkim sposób realizacji celów sprzedażowych.
Plan sprzedaży – przykład zastosowania strategii biznesowej
Plany sprzedażowe mają szerokie zastosowanie w strategii biznesowej. Ich głównym założeniem jest oczywiście pozyskiwanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży produktów. To jednak niejedyne przyczyny, dla których plan sprzedażowy ma zastosowanie w strategii rozwoju biznesu.
- Pozwala budować długofalowe relacje z klientem.
- Wpływa na rozwój przedsiębiorstwa w długim okresie.
- Umożliwia ekspansję firmy na nowe rynki.
- Ułatwia budowanie pozytywnego wizerunku marki.
- Przekłada się na proces działań marketingowych i umożliwia stworzenie planu promocji.
Zdj 2. Biznes plan sprzedaży pozwala na znaczne zwiększenie zysków
Źródło: https://pixabay.com/vectors/business-commerce-decisions-1297332/
Dlaczego każdy biznes potrzebuje planu sprzedażowego?
Z powyższych wynika, że plan sprzedaży dopasowany jest nie tylko do potrzeb dużych korporacji, ale też niewielkich przedsiębiorstw. Praktycznie każda firma, która ma w planach rozwój (niezależnie od jego dynamiki) wymaga określonych działań marketingowych i budowania relacji z klientem.
Dlaczego jeszcze plan sprzedaży jest rozwiązaniem dla każdej firmy, również tej z sektora MŚP?
- Umożliwia łatwiejszy start – plan sprzedaży to istotny dokument dla start-upów. Definiuje on kierunki działań przekładające się na wzrost obrotów. Bez niego trudno o wdrożenie konkretnych narzędzi czy kroków.
- Zmusza do działań marketingowych i analitycznych – „ubocznym” skutkiem pracy nad planem sprzedaży jest konieczność prowadzenia działań promocyjnych i dotyczących analizy (np. profilu klienta i konkurencji). To z kolei przełoży się na budowanie pozytywnego wizerunku marki.
- Ułatwia poznanie potrzeb klienta – plan sprzedażowy skupia się wokół osoby odbiorcy Twoich produktów i usług. Dzięki niemu jesteś w stanie efektywniej sprawdzić, jakiego towaru lub działań oczekują klienci i zmienić swój produkt w stricte dopasowany do ich potrzeb.
- Buduje przewidywalność działań biznesowych – praca „ad-hoc”, bez żadnego planu może przynieść sukces, ale na krótką metę. To nieprzewidywalne działania, które mogą utrudnić pracę przy pierwszym kryzysie. Strategia sprzedaży przekłada się na przewidywalne wzrosty i pozwala przezwyciężyć problemy, które na pewno pojawią się w prowadzeniu firmy.
- Umożliwia skuteczniejsze zarządzanie kadrą – jeżeli masz pracowników odpowiadających za sprzedaż, dokument będzie stanowił dla nich formę wytycznych, w którym kierunku powinni iść w swoich działaniach.
Ostatecznie dzięki planom sprzedażowym i wytyczonym w nich celom możesz cały czas (w określonym przez Ciebie tempie) rozwijać przedsiębiorstwo lub modyfikować kierunki jego rozwoju. To narzędzie, które na pewno przyda się Twojej firmie, niezależnie od tego jak duże masz teraz obroty i ilu pracowników zatrudniasz. Warto stworzyć taki dokument nawet, jeżeli jesteś właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej, której rozwój w najbliższych latach jest w Twoim planie.