Podstawowe błędy UX na stronach internetowych
7 min
7 min
Na skróty
Sklep internetowy powinien być stworzony w taki sposób, aby można było przypisać mu cechy funkcjonalnego i intuicyjnego. Wyżej wymienione cechy są niezwykle istotne, ponieważ to dzięki nim zakupy w sklepie online przebiegają sprawnie, co po prostu przekłada się na wyższy współczynnik konwersji. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zagadnieniu User Experience, a także omówimy popularne błędy UX, które mogą przyczynić się do niskiej sprzedaży w danym sklepie internetowym.
UX, czyli User Experience, jest to ogół wrażeń, jakich doświadcza użytkownik w trakcie korzystania z danego produktu. Co ciekawe, pojęcie UX może odnosić się do dowolnych produktów, w tym artykule skupimy się jednak na tym, co oznacza w kontekście urządzeń elektronicznych, stron internetowych oraz oprogramowania. W przypadku wymienionych User Experience oznacza zbiór doświadczeń, jakie pozyskał użytkownik w trakcie przeglądania oferty danego sklepu online, jak i dokonywania w nim zakupów. Na UX składa się wiele czynników takich jak choćby: brak awarii w danej witrynie internetowej, jasne i czytelne teksty, nieskomplikowana nawigacja po stronie oraz jej estetyka.
W myśl zasady UX, podczas tworzenia sklepu internetowego, powinno się wziąć pod uwagę głównie potrzeby oraz preferencje użytkowników, którzy będą dokonywać w nim zakupu. Opracowywanie UX w głównej mierze polega na przemyśleniu oraz zbadaniu, w jakiej formie użytkownicy chcieliby, aby dany produkt został im zaprezentowany. Ponadto, warto założyć również w jaki sposób dany sklep internetowy sprawi, że dokonywane w nim zakupy będą szybkie, łatwe i przyjemne. Zgodnie z założeniami UX sklep internetowy powinien być intuicyjny, funkcjonalny i pozwalać klientom na sprawne nabycie w nim produktów. Aby dobrze wypełnić założenia UX powinno się poznać błędy UX konkurencji, zapoznać się z przyzwyczajeniami klientów sklepów online i w konsekwencji stworzyć sklep, który pominie wyżej wspomniane błędy UX oraz będzie dostosowany do potrzeb klientów.
Wiesz już, że UX to wszystkie aspekty, które wpływają na to, jak użytkownik czuje się i zachowuje się podczas odwiedzania strony internetowej. Mówiąc najprościej, doświadczenie odbiorcy powinnno skupiać się na tym, by cały proces zakupowy był przyjazny, i intuicyjny.
Niestety, wiele sklepów internetowych popełnia błędy UX, które mogą zniechęcić lub zrazić potencjalnych klientów. Niektóre z najczęstszych błędów UX w e-commerce to:
Jeśli chodzi o witryny mobilne, czyli wersje stron internetowych dostosowane do wyświetlania i obsługi na smartfonach lub tabletach, również należy pamiętać o tym, by były one responsywne. Automatycznie dopasowywanie się do rozmiaru i rodzaju ekranu oraz urządzenia użytkownika to istotny aspekt korzystania z sieci na smartfonach, koniecznie więc zadbaj o to, by odwiedzający chciał jak najdłużej zostać w Twoim sklepie online. Strony mobilne powinny też być szybkie, łatwe w nawigacji i zawierać użyteczne treści.
Bardzo często na stronach mobilnych internauci zmagają się z następującymi problemami:
W zależności od tego, do jakiej grupy kierujesz swoją ofertę, musisz pamiętać, że ich przyzwyczajenia i potrzeby będą się różnić. Przykładowo, jeśli zamierzasz sprzedawać ubrania dla dzieci, konieczne jest spełnienie oczekiwań rodziców. Opisy produktów powinny zawierać dokładne informacje o rozmiarach, ale też prezentować korzyści z zakupu (np. użyteczność, związaną z produkcją z naturalnych, wysokiej jakości materiałów). Z poziomu smartfona warto wyeliminować wyskakujące okienka, które będą tylko irytować zainteresowanych zakupem. Z drugiej strony należy też pomyśleć o starszych klientach, takich jak dziadkowie, którzy szukają prezentu dla wnucząt. W przypadku tej grupy docelowej istotne (i nie tylko!) będzie m.in. zadbanie o dobry kontrast pomiędzy tłem a fontem. Oczywiście, są to tylko przykłady pozytywnych doświadczeń, dobrze pokazują one jednak pewne aspekty projektowania strony internetowej. Jest to naprawdę obszerny temat, skupmy się więc na omówieniu poszczególnych błędów User Experience.
W trakcie tworzenia sklepu internetowego należy pamiętać o tym, że to, co jego właścicielowi wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, niekoniecznie jest takim dla użytkownika. Dlatego też tak ważnym jest, aby poznać grupę docelową, do której będzie kierowany asortyment sklepu. W tym wypadku duże znaczenie mają kwestie wizualne. Jeżeli np. w sklepie sprzedawane są produkty typowo dla mężczyzn, warto zwrócić uwagę na kolorystykę. W tym wypadku lepiej sprawdzą się kolory stonowane niż np. pastelowe.
Sklep internetowy, który okazuje się być nieintuicyjny dla klientów niewątpliwie przyczyni się do spadku konwersji. Klient powinien mieć możliwość znalezienia w łatwy i szybki sposób interesujących go produktów, a także bezproblemowego sfinalizowania transakcji. Jeżeli w trakcie nabywania produktów spotka się z trudnościami, wówczas może zrezygnować z kontynuowania zakupów i wybrać ofertę konkurencji. Dlatego też ważne jest, aby produkty były przedstawione w czytelnej formie, wyszukiwarka produktów umieszczona w widocznym miejscu, a sam proces realizacji zamówienia przebiegał bezproblemowo. Należy pamiętać o tym, że klientom sklepów internetowych zależy na czasie. W związku z tym powinno się stworzyć go w taki sposób, aby przy minimum poświęconego czasu klient zyskał interesujący go towar — stąd też podczas korzystania ze strony istotna będzie też jej architektura i sposób uporządkowania poszczególnych działów z produktami.
Klient sklepu internetowego powinien móc zapoznać się z najważniejszymi dla niego informacjami na temat danego towaru. Dlatego też ważnym jest, aby opisy produktów zawierały kluczowe dla niego informacje, były napisane jasnym i prostym językiem. Oczywiście są sklepy oferujące towary specjalistyczne, w których stosuje się skomplikowane zagadnienia. Niemniej jednak korzysta z nich jasno określona grupa klientów, którzy się w nich orientują. Podstawową zasadą tworzenia treści na stronie jest dostosowanie ich do danej grupy odbiorców, której dedykowany jest asortyment. Powinno się zadbać także o dobrej jakości, profesjonalne zdjęcia. Dzięki nim klienci łatwiej podejmą decyzje zakupowe.
Bezpieczeństwo witryny to zbiór działań i technologii, które mają na celu zapewnić ochronę danych i prywatności użytkowników oraz zapobiegać atakom hakerskim. Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) to jedna z podstawowych technologii bezpieczeństwa, która umożliwia szyfrowanie informacji przesyłanych między serwerem a przeglądarką użytkownika. Dzięki temu, dane są chronione przed przechwyceniem lub manipulacją przez osoby niepowołane. Wdrożenie tego typu rozwiązań to konieczność zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, na których klienci podają dane takie jak numer karty, adres, etc.
Wpływ bezpieczeństwa witryny i certyfikatu SSL na UX jest bardzo duży i dotyczy kilku aspektów, takich jak:
Jak widzisz, bezpieczeństwo witryny i certyfikat SSL mają znaczący wpływ na UX, dlatego też warto zadbać o to, aby Twoja witryna stosowała protokół HTTPS. W ten sposób poprawisz nie tylko pozycję strony, ale też jej atrakcyjność i skuteczność.
Podsumowując kwestię tego, jakich błędów UX należy unikać, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, aby stosować jak najmniej zawiłych formularzy oraz błędnej nawigacji. Kluczowe elementy strony zawsze powinny być w widocznym miejscu, co ułatwi klientom dokonywanie zakupów. Teksty na stronie powinny być rzeczowe, należy więc unikać zbyt długich opisów czyli tak zwanego „lania wody”. Brak tekstów oraz zdjęć na stronie jest wręcz niedopuszczalny. Mówiąc krótko, profesjonalny i łatwy w obsłudze sklep internetowy to przepis na sukces. Jeśli więc na Twojej stronie internetowej zauważyłeś spadek konwersji, warto zwrócić uwagę na to, jak przebiegają interakcje użytkowników, a także w którym momencie wychodzą oni z konkretnych podstron. Wykonanie audytu UX może być bardzo pomocne i przyczynić się do polepszenia doświadczeń internatów, dlatego też — zwłaszcza w przypadku, gdy sklep internetowy był projektowany dosyć dawno — koniecznie zdecyduj się na rozmowę ze specjalistami, którzy pomogą Ci sprawdzić, czy najczęściej popełniane błędy występują również na Twojej witrynie.