Potencjał marketingowy działań online – jak sprawdzać?
3 min
3 min
Na skróty
Prowadzisz e-sklep i czujesz, że przegrywasz z konkurencją? Uznajesz swoją ofertę za atrakcyjną, ale ruch na stronie jest znikomy, a sprzedaż bardzo niska? W takim przypadku pewne jest jedno: czas na zmiany. Aby precyzyjnie określić, co konkretnie jest źródłem problemu, należy skupić się na zebraniu odpowiednich danych, ich przetworzeniu oraz analizie, jak i monitoringu wybranych aspektów działalności – warto między innymi sprawdzić potencjał marketingowy – jak to zrobić? Z jakich narzędzi skorzystać?
Opracowanie przemyślanej, dopasowanej do specyfiki branży i charakteru działalności strategii reklamowej jest niezwykle ważne, jeśli sprzedajesz w sieci. Wyróżnienie się wśród wielu innych firm, które również walczą o pozyskanie klientów wymaga odpowiedniego budżetu i skutecznych metod promocji. Jak przekonać się, czy w pełni wykorzystujemy potencjał marketingowy e-commerce? Należy między innym skupić się na kilku podstawowych aspektach, takich jak:
To, czy np. grupa docelowych odbiorców określona jest dokładnie i prawidłowo, czy wciąż zyskujemy nowe zainteresowanie, czy obserwujemy odpowiednią aktywność w obrębie witryny internetowej jest bardzo istotne. Dlaczego? Ponieważ wiążę się z targetowaniem reklam, a, jeśli będzie to działanie wykonane nieodpowiednio, po prostu – stracimy pieniądze.
Czyli utrzymywanie pozyskanych klientów to równie ważne, jeśli zależy nam na skuteczności promocyjnej. Jeśli retencja jest niska, to z pewnością nie wykorzystujemy potencjału marketingowego e-commerce. Źródło problemu może dotyczyć np. zignorowania rozwiązań lojalnościowych czy pominięcie personalizacji.
To, czy korzystamy z tych najbardziej odpowiednich dla formy działalności, czy znamy najnowsze możliwości i trendy w zakresie reklamie (influencer marketing, social media marketing, remarketing, Google Ads itp.) czy kanał marketingowy jest dobrze dostosowany do grupy odbiorców. Jak również to, z jakich form prezentowania treści korzystamy (posty sponsorowane, materiały video, artykuły eksperckie, infografiki itd.).
Tu szczególnie pod kątem user experience – czy strona jest wygodna i intuicyjna w nawigacji, dostosowana do urządzeń mobilnych, szybka i bezpieczna, jak wygląda system sprzedaży, czy odpowiednio skupiamy się na pozycjonowaniu – jak wygląda strategia linkowania, czy jesteśmy widoczni na lokalnym rynku etc.
Jak konkurencyjne firmy promują swoją działalność, w jakich kanałach, jak intensywnie, jakie mają wyniki itp. Znaczenie ma to, czy nasza strategia marketingowa wyróżnia się spośród innych, czy szukamy swojej skutecznej niszy.
Jeśli czujemy się w tym temacie niczym dziecko we mgle i nie wiemy, jak sprawdzać potencjał marketingowy, najlepiej sięgnąć po pomocne narzędzia, który pozwolą nam zebrać stosowne dane. Możemy skorzystać np. z:
O sukcesie e-sklepu niejednokrotnie decyduje profesjonalna i przemyślana strategia reklamowa, dlatego tak ważne jest skupienie się na wykorzystaniu w pełni potencjału marketingowego e-commerce. Wnikliwa analiza zebranych danych pozwoli uzyskać odpowiedzi m.in. na pytania: jakie aspekty promocji musimy szczególnie rozwinąć, aby uzyskać przewagę konkurencyjną, które kampanie są bardziej, a której mniej skuteczne, jak wygląda główne błędy w działaniach e-marketingowych, jakie formy prezentowania treści reklamowych są najciekawsze dla odbiorców itp. Profity? Korzystamy tylko z produktywnych metod, ograniczamy straty w budżecie, otwieramy się na nowe rozwiązania, udoskonalamy system sprzedaży, poprawiamy konwersję, kontrolujemy wizerunek marki. Główną zaletą jest więc szeroko pojęty wzrost efektywności e-biznesu i jego optymalizacja.