Pozycjonowanie

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

4 min czytania
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych zwiększy widoczność Twojego projektu w największych sklepach z aplikacjami, czyli App Store oraz Google Play. W tym przypadku również należy zwrócić uwagę na wszelkie aspekty związane z SXO, czyli nie tylko optymalizacja technicznych elementów, ale także tych, które odpowiadają za użyteczność. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych, dlaczego to takie istotne, a także wymienimy najważniejsze czynniki rankingowe ASO!

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Czym jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych to inaczej ASO (ang. App Store Optimization), czyli proces, który ma na celu poprawić widoczność aplikacji w wybranych sklepach z aplikacjami, czyli jak możemy się domyślić:

  • Google Play – sklep z aplikacjami mobilnymi dla urządzeń z systemem Android;
  • App Store – sklep z aplikacjami mobilnymi dla urządzeń z systemem Apple.

W ASO wchodzi większość standardowych działań, które należy wdrożyć, aby zwiększyć widoczność stron w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast istnieją pewne różnice, na które należy zwrócić uwagę.

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych – najważniejsze czynniki rankingowe

Najważniejsze czynniki rankingowe przy pozycjonowaniu aplikacji mobilnych obejmują m.in.:

  • właściwe nasycenie słów kluczowych – zarówno ogólnych (składających się z jednego- lub dwóch wyrażeń), jak i long tail SEO (które bazują na minimum 3-4 frazach);
  • całkowita liczba pobrań – im więcej Twoja aplikacja zostanie pobrana, tym wyżej “zarankuje” w wyszukiwarkach aplikacji;
  • oceny i recenzje – większa liczba pozytywnych ocen udokumentowana wiarygodnymi komentarzami i ewentualnie zdjęciami pozwala wypozycjonować aplikację w tzw. topkę wyników.
Zobacz  Benchmarking w marketingu – poradnik

Istotne jest, aby w tytule, podtytule i opisie wykorzystać najbardziej wartościowe dla widoczności Twojej aplikacji słowa kluczowe.

Dlaczego pozycjonowanie aplikacji mobilnych jest istotne?

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych pomoże w m.in.:

  • dotarciu do wymarzonej grupy docelowej;
  • poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania Google Play oraz App Store;
  • maksymalizacji liczby pobrań aplikacji.

Powyższe czynniki przełożą się na zwiększenie współczynnika konwersji oraz przychodów Twojej firmy. Dzięki temu będziesz mógł zainwestować w promocję również na innych mediach (np. za pomocą social media marketingu lub Google Ads).

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych należy zacząć od ASO. W tym przypadku warto zainwestować ok. 70% miesięcznego budżetu marketingowego. Jeżeli natomiast chodzi o płatne wyniki wyszukiwania czy też social media marketing – zdecydujmy się na ok. 30% inwestycji miesięcznej.

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych – 7 kluczowych elementów

Istotne elementy ułatwiające pozycjonowanie aplikacji mobilnych to m.in.:

  1. tytuł aplikacji i jej podtytuł,
  2. zasoby wizualne,
  3. opis aplikacji,
  4. nazwa developera,
  5. niepubliczne pole słów kluczowych,
  6. odpowiednie zlokalizowanie aplikacji,
  7. ocena i liczba pobrań.

Tytuł aplikacji i jej podtytuł

Tytuł może zawierać maksymalnie 30 znaków ze spacjami. Należy w nim umieścić właściwe słowo kluczowe. Do researchu fraz polecamy narzędzia tj. Senuto, Ahrefs lub Google Keywords Planner. Podtytuł może być doskonałym uzupełnieniem informacji, które nie zmieściły się w tytule. W tym przypadku również można użyć maksymalnie 30 znaków.

Zasoby wizualne

Jakie zasoby wizualne warto zastosować w sklepie Google Play lub App Store? Głównym elementem wpływającym na decyzje pobraniowe w kontekście wizualnym jest oczywiście ikona. To właśnie ją jako pierwszą zauważy potencjalny klient po wejściu na tzw. top listę.

Zobacz  Jak plagiat treści wpływa na pozycjonowanie?

Opis aplikacji

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Opis aplikacji jest nieco mniej istotny pod kątem SEO, ale bardzo ważny z marketingowego punktu widzenia. Pamiętaj, że kluczowe są pierwsze zdania – jeżeli użytkownik rozwinie opis, prawdopodobnie będzie zainteresowany pobraniem aplikacji w celu jej przetestowania.

Nazwa developera

Nazwa developera ma marginalny wpływ na pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Warto jednak ją dodać, aby umożliwić użytkownikom weryfikację historii developera w celu zapoznania się z jakością produktów udostępnianych w przeszłości.

Niepubliczne pole słów kluczowych

Użytkownicy tego nie widzą, jednak niepubliczne pole słów kluczowych jest ważne z punktu widzenia ASO. Rekomendujemy dodać frazy, których nie użyłeś wcześniej w tytule i podtytule (keyword stuffing jest niewskazany). Objętość została ograniczona do 100 znaków ze spacjami.

Odpowiednie zlokalizowanie aplikacji

Jeżeli kierujesz swój produkt wyłącznie na terenie Polski – zignoruj ten punkt. W przypadku, gdy zamierasz promować aplikację również na inne rynki, dostosuj odpowiednio tekst oraz grafiki – zgodnie z wymaganiami potencjalnych klientów z innych krajów.

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Ocena i liczba pobrań

O ocenie i liczbie pobrań wspominaliśmy już wcześniej. Ten aspekt jest znaczący zarówno pod kątem konwersji, ale również wpływa na pozycjonowanie aplikacji mobilnych.

Podsumowanie

Stworzenie wysokiej klasy aplikacji mobilnej to wyłącznie jeden z czynników, który pozwoli ją spopularyzować. Jeżeli zależy Ci na osiągnięciu wysokiej pozycji w App Store oraz Google Play, koniecznie optymalizuj swój projekt zgodnie z ASO. Nie zapominaj także o konsekwentnym zwiększaniu jego widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google – to nieco mniej popularna, ale również praktykowana metoda podczas wyszukiwania tzw. apek przez internautów. Dziękujemy za przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w pozycjonowaniu aplikacji mobilnych!

Zobacz  Google usunęło ogromną liczbę adresów URL ze względu na spam AI!

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania aplikacji mobilnych?

#1 Jak długi powinien być opis aplikacji w sklepie App Store lub Google Play?

Maksymalna dozwolona ilość znaków ze spacjami w przypadku App Store oraz Google Play wynosi 4 000 znaków ze spacjami. Content należy “wzbogacić” o wypunktowania oraz wyboldowania (powinien być dostosowany do intencji internautów, merytoryczny i użyteczny, opisujący najważniejsze funkcje aplikacji).

#2 Jak stworzyć nazwę aplikacji pod kątem optymalizacji ASO?

Nazwa aplikacji powinna być oryginalna z właściwym słowem kluczowym wskazującym przeznaczenie stworzonego oprogramowania.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy