Na skróty
YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką świata, zaraz po Google oraz pierwszą najpopularniejszą pod względem materiałów wideo. Biorąc pod uwagę aktualne trendy i preferencje konsumentów, ma ogromny potencjał. Każdy przedsiębiorca, bez znaczenia na branżę, w której działa powinien rozpocząć marketing na YouTube poprawiający nie tylko wizerunek marki czy też więź z potencjalnymi klientami, ale również sprzedaż. Aby tak rzeczywiście było, należy zainwestować w pozycjonowanie na YouTube.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/close-up-camera-tripod-recording-blogger_23-2148586354.jpg?t=st=1718262729~exp=1718266329~hmac=8274115d632c3c1e09bf4a0bd8eb87fea587b4c28ccc4eff5ebccdd8360278c2&w=1060
Pozycjonowanie filmów na YouTube to bardzo ważna kwestia pod kątem widoczności. Nie powinieneś tego ignorować z kilku istotnych względów:
Pamiętaj, że pozycjonowanie na YouTube to proces ciągły, wymagający systematycznej pracy oraz analiz. Dzięki odpowiedniej optymalizacji, Twój kanał na YouTube ma szansę stać się bardziej popularny, a także oglądany przez szeroką grupę odbiorców.
Pozycjonowanie na YouTube to dosyć wymagające zadanie, natomiast z naszą pomocą proces ten stanie się zdecydowanie łatwiejszy. Kluczowe w tym przypadku są elementy tj.:
Tytuł filmiku na YouTube powinien zawierać najważniejsze słowo kluczowe, być chwytliwy i mieścić się maksymalnie w 50-70 znakach ze spacjami. Należy go również dopasować do preferencji potencjalnych odbiorców – tak, żeby bez wahania wybrali Twoje wideo.
Zdj 1. Użyteczny opis filmiku YouTube.
Źródło: YouTube.
Opis pod Twoją twórczością powinien streszczać całe wideo lub umiejętnie je dopełniać. Pamiętaj, aby zawrzeć w nim dodatkowo słowa kluczowe oraz niezbędne linki (np. do mediów społecznościowych, bloga lub strony internetowej).
Zobacz: Strategia reklamowa od A do Z – poradnik
W tym przypadku masz do dyspozycji aż 5 000 znaków ze spacjami. To sporo, jednak postaraj się napisać minimum tysiąc znaków (czyli ok. 120 słów).
Słowo kluczowe umieszczone w pierwszych 150 znakach ze spacjami wyświetli się internautom w wyszukiwarce wideo. Dzięki temu istnieje duża szansa na to, że dana twórczość będzie na górze wyników wyszukiwań, a użytkownik wybierze właśnie ją.
Dokładnie przeanalizuj, podobne filmiki konkurencyjnych twórców i określ, jakie tagi możesz umieścić pod swoim wideo. Aby zawęzić pole wyszukiwań, dodaj konkretny rok (jeżeli treść jest sezonowa) lub specyficzne określenia, z których korzystają Twoi potencjalni klienci (np. „stare”, „smutne” / „śmieszne”, „nowe”).
Decydując się na pozycjonowanie filmików YouTube odpowiadaj również na komentarze lub przypinaj serduszka. Nie pozostawiaj wideo czytelnikom – bądź aktywnym inicjatorem konwersacji przynajmniej przez pierwsze kilka dni. Algorytmy YouTube docenią Twój wkład w aktywność społeczności, nagradzając daną twórczość wyższą pozycją w rankingu.
Zdj 2. Aktywne inicjowanie aktywności pod wideo.
Źródło: YouTube.
Właściwy dobór nazwy dla pliku wideo wpływa na optymalizację SEO. W nazwie pliku dodaj słowo kluczowe – wyrazy nie powinny zawierać polskich znaków.
Korzystna nazwa pliku wideo pod kątem SEO:
Popularność Twojego filmiku na YouTube zależy przede wszystkim od jego jakości. Zadbaj zarówno o warstwę merytoryczną oraz estetyczną. Jeżeli nagrałeś godzinny filmik, w którym nie słychać Cię odpowiednio dobrze – użytkownicy zaczną opuszczać Twój kanał, co będzie wiązało się z wyższym współczynnikiem odrzuceń (tzw. bounce rate) oddziałującym negatywnie na SEO.
Zobacz: Co to jest DNS CNAME i jakie ma znaczenie dla strony?
Ceny za pozycjonowanie filmu YouTube są bardzo różnorodne, zależne od wielu czynników, m.in. konkurencyjność fraz, jakość treści oraz zakres optymalizacji. Profesjonalne usługi obejmujące kompleksowe SEO na YouTube, optymalizację filmów i kanału, analizę algorytmu wyszukiwania YouTube oraz strategię pozycjonowania w serwisie mogą kosztować od 500 do 5 000 złotych.
Warto pozycjonować filmy na YouTube, ponieważ skuteczne pozycjonowanie wideo na YouTube zwiększa widoczność twoich filmów w wynikach wyszukiwania YouTube, a także na platformie Google. Dobrze przeprowadzona optymalizacja filmów pod SEO na YouTube, w tym zadbanie o nazwy filmów, opisy i miniatury, ma znaczący wpływ na czas oglądania filmów oraz ich zasięg poza YouTube. Pozycjonowanie na tej platformie nie tylko zwiększa liczbę wyświetleń, ale także poprawia ogólny sukces na YouTube, pozwalając osiągnąć lepsze wyniki w wyszukiwarkach i dotrzeć do większej liczby użytkowników korzystających z YouTube.
Pozycjonowanie na YouTube jest procesem bardzo podobnym do optymalizacji SEO, którą wdrażamy w obrębie stron i sklepów internetowych naszych klientów. W tym przypadku również należy zadbać o użyteczność (UX – User Experience) oraz regularne zwiększanie wartości strony z punktu widzenia robotów Google, czyli o kompleksowy proces SXO (ang. Search Experience Optimization). Uwagę powinniśmy zwrócić przede wszystkim na chwytliwy tytuł, użyteczny opis i tagi tematyczne. Pamiętajmy również o stworzeniu wysokiej jakości wideo z merytorycznym kontekstem dostosowanym do konkretnej grupy docelowej.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania na YouTube?
Pozycjonowanie na YouTube to kompleksowy proces mający za zadanie zwiększyć wartość danego filmiku z punktu widzenia robotów wyszukiwarek. Dzięki temu Twoja twórczość zostanie lepiej dopasowana do wymagań internautów, co poskutkuje jej wyższą pozycją.
Pozycjonowanie na YouTube niesie za sobą wiele zalet. Proces ten wiąże się przede wszystkim ze wzrostem liczby kliknięć, co skutkuje zwiększeniem wyświetleń przekładającym się na budowę wizerunku marki, a w konsekwencji maksymalizacją konwersji (np. w postaci dodatkowych zakupów, skorzystania z usługi lub rezerwacji szkoleń).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.