Pozycjonowanie przecen i ofert specjalnych – jak to robić?
5 min
5 min
Na skróty
O tym, że SEO odgrywa niezwykle istotną rolę w prowadzeniu współczesnego biznesu, wie chyba każdy, kto ma choć podstawowe pojęcie o marketingu internetowym. Wielu małym i średnim przedsiębiorcom wydaje się jednak, że pozycjonowanie to proces jednorazowy i że wystarczy raz zoptymalizować witrynę, by przez kolejne miesiące cieszyć się wysokimi pozycjami w Google. Niestety, pozycjonowanie tak nie działa, a właściciele firm i sklepów internetowych boleśnie przekonują się o tym między innymi wtedy, gdy do swojej oferty wprowadzają promocje i przeceny. Powiedzmy zatem wprost – obniżki same w sobie bardzo często nie wpływają znacząco na większe zarobki ze sklepu. Pozycjonowanie przecen jest tak samo ważne jak SEO dla standardowej oferty.
Tak samo jak poszczególni przedsiębiorcy rywalizują ze sobą o najwyższe pozycje w wyszukiwarce internetowej na konkretne frazy kluczowe, tak samo w sieci toczy się wyścig o to, kto ze swoimi ofertami specjalnymi dotrze do jak największej liczby potencjalnych klientów. Współczesny marketing internetowy daje przedsiębiorcom i właścicielom sklepów internetowych wiele narzędzi, za pomocą których mają oni szansę pozyskać nowych konsumentów. Kto z nich nie korzysta, stawia się na przegranej pozycji podczas sezonowych wyprzedaży czy sprzyjających zakupom okazji, takich jak Dzień Dziecka, święta Bożego Narodzenia czy słynny Black Friday. W jaki sposób można promować przeceny i wyprzedaże?
Podstawą w promowaniu sklepu internetowego jest skuteczne pozycjonowanie i optymalizacja sklepu on-site oraz off-site. Dotyczy to nie tylko standardowej oferty, ale także wyprzedaży i przecen oferowanych produktów. W jaki sposób robić SEO oferty specjalnej?
Zacznijmy od podstaw. Osoba, wchodząca na stronę sklepu internetowego powinna od razu wiedzieć, że w sklepie są wyprzedaże, a co więcej – zainteresować się nimi! Dlatego bardzo ważne jest, by przestrzeń Above the Fold oraz cała strona landing page w jasny i atrakcyjny sposób komunikowały o ofercie specjalnej. Warto do tego wykorzystać graficzne banery, które będą czytelne i zgodne z identyfikacją wizualną firmy. Podstawą skutecznej oferty specjalnej jest także przejrzysty regulamin promocji, czas jej trwania oraz zasady dotyczące tego, które produkty są objęte wyprzedażą. Wszystkie te informacje powinny być łatwo dostępne na stronie internetowej dla internauty.
Aspekty opisane w powyższym akapicie są ważne z punktu widzenia SXO, ale dopiero wtedy, gdy internauta już znajdzie się na stronie. A jak wiadomo, najpierw musi na nią trafić. Dlatego niezwykle istotne są również standardowe działania SEO oferty specjalnej.
Informację o promocji należy koniecznie zamieścić na stronie głównej sklepu. Dodatkowo, bardzo ważne jest wdrożenie specjalnej podstrony, na której będzie można opisać znajdujące się w promocji produkty. Jeśli natomiast przygotowujemy więcej niż jedną promocję, można przygotować specjalną landing page z opisanymi zasadami wyprzedaży i rabatów oraz wynikających z nich korzyści.
O tym, że Google Ads jest bardzo ważnym narzędziem w promocji biznesu online, wiadomo powszechnie nie od dziś. Sami nie raz pisaliśmy o tym na naszym blogu. Warto jednak wiedzieć o tym, że Google oferuje przedsiębiorcom również specjalne rozszerzenia, które pomagają w promowaniu wyprzedaży i rabatów.
Rozszerzenie promocji w Google Ads można zastosować zarówno w przypadku rozszerzonej reklamy tekstowej, jak również w elastycznej. Co więcej, narzędzie można wykorzystać nie tylko w przypadku prowadzenia sklepu internetowego, ale także świadczenia usług. W Google Ads można skonfigurować między innymi datę rozpoczęcia i zakończenia promowania, okazję wyprzedaży, odnośnik do strony docelowej, rodzaj kampanii i typ promocji.
Przy pozycjonowaniu ofert specjalnych, dobrym rozwiązaniem mogą okazać się artykuły sponsorowane publikowane na poradnikowych i branżowych portalach oraz często odwiedzanych stronach internetowych. Takie publikacje zarówno mogą dotyczyć konkretnych produktów, które są objęte promocją w sklepie internetowym, jak również mogą przybierać formę poradników, instrukcji, recenzji czy opowiadać o konkretnych zagadnieniach i wydarzeniach. Niezależnie od tematu tekstu, należy pamiętać o tym, by artykuł sponsorowany w nienachalny i naturalny sposób zachęcał do skorzystania z promocji i zawierał linkowanie do docelowej strony z ofertą specjalną.
Poruszając temat pozycjonowania przecen, nie sposób nie wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Wielu przedsiębiorców, którzy chcą wypromować przecenione produkty przed Bożym Narodzeniem, Black Friday czy wyprzedażami sezonowymi, jest przekonanych, że zamierzony cel można osiągnąć w bardzo krótkim czasie. SEO oferty specjalnej, tak samo jak standardowe pozycjonowanie, często jest jednak procesem długotrwałym, wymagającym pracy od kilku tygodni do kilkunastu miesięcy. Dlatego te warto promować te same podstrony w ramach promocji przez cały rok, dzięki temu SEO będzie bardzo skuteczne. Jak stworzyć strategię pozycjonowania przecen?
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wdrożenie strategii promocji dla wyprzedaży i rabatów powinno następować dopiero wtedy, gdy cała strona jest już zoptymalizowana pod kątem SEO. Pierwszym krokiem powinno być zatem stworzenie przejrzystej i czytelnej nawigacji strony, dodanie odpowiednich stron i podstron produktowych oraz z wyprzedażami, przygotowanie treści zgodnymi z zasadami SEO, założenie profili branżowych w mediach społecznościowych oraz wdrożenie firmowego bloga. Pozycjonowanie przecen będzie też znacznie łatwiejsze, gdy wcześniej zadbamy o odpowiednią liczbę wartościowych linków zewnętrznych i stworzymy pozytywny wizerunek sklepu.
Dopiero wtedy można przejść do wdrażania pozycjonowania przecen. Strategia promocyjna powinna opierać się na przemyślanych i uzupełniających się wzajemnie działaniach w różnych kanałach, takich jak strona internetowa, wyszukiwarka Google, media społecznościowe i Google Ads. Trzeba jednak pamiętać o tym, by wszystkie działania były zaplanowane i wdrożone z odpowiednim wyprzedzeniem – strategię warto zatem wdrożyć z kilkutygodniowym lub kilkumiesięcznym wyprzedzeniem od okresu, w którym spodziewamy się najwyższej aktywności wśród konsumentów.
Co można zrobić, by duże obniżki cen produktów w sklepie internetowym przekładały się na większą sprzedaż? Chętnie kupowane produkty, które często obejmowane są promocją lub wyprzedażą, warto opisać w taki sposób, by internauci trafiali na nie zarówno wpisując w wyszukiwarkę hasło bardzo ogólne, jak również takie, które będzie zawierało w sobie słowa „promocja”, „wyprzedaż” czy „rabat”.
Sprytnym rozwiązaniem na pozycjonowanie przecen jest również wspominanie o nich w artykułach blogowych publikowanych na stronie sklepu internetowego. W publikacjach warto zatem wspominać o konkretnych produktach, a tematy artykułów dobierać do aktualnych ofert specjalnych i wyprzedaży. W ten sposób nie tylko można zwiększyć widoczność witryny w sieci, ale również zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.