Pozycjonowanie usługi – czym różni się od SEO innych form?
4 min
4 min
Na skróty
Usługa, produkt, marka – bez względu na to, co chcemy promować na swojej stronie internetowej, w każdym przypadku potrzebna będzie przemyślana strategia pozycjonowania, która pozwoli zwiększyć widoczność w sieci, poprawi konkurencyjność, ruch w witrynie, a nawet wyniki sprzedażowe. Do kwestii SEO za każdym razem należy podchodzić indywidualnie, brać pod uwagę specyfikę branży, danej firmy oraz samej strony. Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie usługi, koniecznie uwzględnij najważniejsze aspekty tych działań, to, czym będą się one różnić od pozostałych form SEO oraz jakie rozwiązania najlepiej wykorzystać.
Proces pozycjonowania usługi pod pewnymi względami jest bardzo podobny do pozycjonowania produktu. Nierzadko mamy do czynienia z podobnymi celami – w centrum zainteresowania stawiamy zwiększenie zysków przedsiębiorstwa. Nie zmieniają się także ogólne podstawy. W obu przypadkach zależy nam na tym, aby witryna była odpowiednio zoptymalizowana, w pełni funkcjonalna, wydajna i użyteczna, a działania w zakresie link buildingu były profesjonalnie rozwijane. Z uwzględnieniem naturalnych, zróżnicowanych i wartościowych odnośników. Podczas przygotowywania każdej ze strategii rozpoczniemy od precyzyjnego audytu witryny, wykorzystamy te same narzędzia analityczne i diagnostyczne, na etapie realizacji będziemy monitorować wyniki i decydować o ewentualnych modyfikacjach. Na czym w takim razie polega główna różnica? Jeśli porównamy np. witrynę promującą usługi masażu oraz rozbudowany sklep internetowy z bogatym asortymentem kosmetycznym, bardzo łatwo zauważymy, jak zmieni się zakres działań. Inni docelowi odbiorcy, odmiennie biblioteki fraz kluczowych to dopiero początek. W przypadku usług realizowanie strategii SEO może okazać się nieco mniej skomplikowanie, ponieważ często pozycjonowana strona jest mniej rozbudowana, co znacznie ułatwia optymalizację i skraca czas realizacji. Działania w zakresie contentu również się zmieniają, kładzie się większy nacisk na publikowanie treści poradnikowych, eksperckich i sponsorowanych w zewnętrznych serwisach o wysokim autorytecie, rozwijając w ten sposób strategię linkowania, budując rozgłos. O wiele częściej bierze się pod uwagę pozycjonowanie lokalne, które przynosi bardzo dobre efekty.
Jednoznaczne stwierdzenie, że pozycjonowanie usługi jest trudniejsze bądź łatwiejsze w porównaniu z innymi formami SEO jest mocno ryzykowne, dlaczego? Ponieważ po pierwsze wiele zależy od konkretnego przykładu, potencjału oferty oraz witryny, po drugie musimy także brać pod uwagę, z kim tak naprawdę konkurujemy w wynikach wyszukiwania, jak trudno będzie się nam przebić, jak mamy możliwości budżetowe etc. Działania optymalizacyjne są zwykle szybsze i łatwiejsze (w porównaniu np. z rozbudowanym e-sklepem i ofertą produktową), ponieważ, jak już zostało to nakreślone, witryny są prostsze na poziomie struktury i kodu, zawierają mniej contentu, co w naturalny sposób usprawnia ten etap realizowania strategii. Z drugiej strony usługi nierzadko wymagają szerszej perspektywy – produkty docierają do klienta, w przypadku usług jest dokładnie na odwrót, duże znaczenie ma budowanie relacji, lojalności i zaangażowania klientów, dlatego SEO współdziała tu aktywnie z marketingiem, co sprawia, że spore znaczenie ma m.in. wszechstronność pozycjonera. Jeżeli mamy do czynienia z profesjonalistą w dziedzinie, bez względu na to, jak wygląda nasza nisza, zakres oferty, witryna etc., będzie on w stanie uzyskać za każdym razem wymierne efekty.
A co, jeśli chcemy rozpocząć działania pozycjonowania usługi, choćby częściowo, samodzielnie? Wtedy należy wziąć pod uwagę kilka podstawowych informacji, które usprawnią nasze próby SEO. Warto rozpocząć np. od:
statystyki widoczności – tego, na której pozycjo wyświetla się witryna w wynikach wyszukiwania, kto jest dla nas główną konkurencją (pomogą w tym takie narzędzia, jak Semstorm czy Senuto);
sprawdzenia strony – czy jest szybka, wygodna, responsywna, bezpieczna, intuicyjna, jak wygląda z perspektywy użytkownika etc. (dobrym pomysłem jest wykorzystanie platformy Google Analytics czy Google Search Console);
przeanalizowania contentu – jak prezentujemy firmę, zakres usług, czy przekaz jest jasny, czy stosujemy język korzyści, dbamy o odpowiednio długość tekstów, dołączamy odpowiednio zoptymalizowane grafiki itp.;
zbadanie odnośników – gdzie są umieszczane, jak są zróżnicowane, jaką mają moc itd., przy wykorzystaniu narzędzi, takich jak np. Ahrefs czy Majestic;
Tego typu odstawy powinny pozwolić na ogólne rozpoznanie, określenie tego, z jakiego pułapu startujemy, jakiej pomocy potrzebujemy, jak wiele wyzwań SEO przed nami. Nie chodzi tu o przejście w tryb akcji, ale skupienie na diagnostyce, analizie czy porównaniu. Jeśli potrzebna będzie pomoc specjalisty, takie informacje okażą się niezwykle cenne na etapie wyboru tego najlepszego.
Podejście do pozycjonowania usług nie musi być za każdym razem takie samo, zakres możliwości jest spory, dlatego dobrze odpowiednio przemyśleć indywidualny plan działań SEO. Być może w danym przypadku sprawdzi się:
BE LOCAL, czyli strategia skupiona na lokalizacji – potencjał pozycjonowania lokalnego (a więc takiego, który bierze pod uwagę wyszukiwania na zapytania związane z danym regionem) w przypadku usług jest ogromny, wykorzystaj go! To świetne rozwiązane w przypadku mniejszego budżetu czy dużej konkurencyjności w branży.
BE USEFUL, czyli strategia skupiona na UX – choć może wydawać się, że skoncentrowanie na user experience jest przede wszystkim ważne w przypadku stron produktowych, to jednak liczy się to równie mocno w usługach. Jeśli Twoja witryna będzie przejrzysta, prosta w obsłudze, użytkownik będzie mógł się z Tobą szybko i wygodnie skontaktować, nie tylko zostanie to pozytywnie ocenione przez Google, ale także przez potencjalnych i faktycznych klientów, a recenzje i opinie w przypadku usług są przecież niezwykle cenne.
BE INTERESTING, czyli strategia skupiona na jakości – oryginalny, wartościowy content może być kluczem do Twojego SEO-sukcesu i odkrycia swojej niszy w branży oraz skutecznego wyróżnienia się. Dodaj do tego profesjonalną strategię social media marketingu, a Twoje szansę na zyskanie satysfakcjonującej widoczności w sieci wzrosną.