Na skróty
Pozycjonowanie WWW to świetny sposób na zwiększenie zasięgów oraz pozyskanie ruchu organicznego. Jednak zmiany zachodzące w marketingu online na przestrzeni ostatnich lat sprawiły, że w wielu sytuacjach SEO może być niewystarczające do pokonania konkurencji w wyszukiwarce. Co robić w takiej sytuacji? Rozwiązaniem będzie synergia pozycjonowania WWW z projektowaniem UX. Połączenie obu tych technik nazywamy strategią SXO (Search Experience Optimization). To innowacyjny duet dla e-commerce, który przyniesie satysfakcjonujące efekty.
Ciągle pozycjonowanie WWW pozostaje ważnym elementem strategicznym wielu marek prowadzących biznes online. SEO pozwala pozyskiwać użytkowników za pomocą organicznych wyników wyszukiwania Google. Musisz jednak wiedzieć, że pozycjonowanie WWW to nie wszystko, co możesz zrobić dla swojej strony internetowej. Duża widoczność witryny, nawet na szczególnie wartościowe frazy kluczowe, nie zawsze będzie szła w parze z wysokim współczynnikiem konwersji. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: pozycjonowanie WWW skupia się przede wszystkim na osiąganiu satysfakcjonujących wyników w wyszukiwarce, równocześnie mniej uwagi poświęcając na to, czego dokładnie potrzebują użytkownicy.
Weźmy prosty przykład: potencjalny klient odwiedzi Twój sklep, ponieważ znajduje się na wysokiej pozycji – ale czy skorzysta z oferty? To zależy przede wszystkim od tego, jak prezentuje się UX witryny. Jeżeli serwis jest słabo zoptymalizowany pod kątem użyteczności, prawdopodobnie internauta szybko się ewakuuje, tym samym podnosząc współczynnik odrzuceń. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi SXO stron WWW, czyli połączenie technik pozycjonowania oraz UX. Wdrożenie takiej strategii pozwala zwiększyć współczynnik konwersji, zapewniając użytkownikom jak najlepsze doznania płynące z obcowania ze stroną internetową.
Warto zaznaczyć, że SXO stron WWW to naturalna odpowiedź na potrzeby internautów oraz to, w jakim kierunku zmierza algorytm wyszukiwania Google. Dzięki Search Experience Optimization możesz liczyć na większy ruch, który równocześnie będzie wartościowy, więc doprowadzi do konwersji. Samo SEO nie może tego zagwarantować – ale SXO już tak.
Łatwo więc wywnioskować, że zrezygnowanie z pozycjonowania WWW na rzecz UX nie jest zbyt dobrym pomysłem. Obie te techniki powinny iść ze sobą w parze – tylko wtedy zapewnią efektywność, szczególnie w kontekście e-commerce. Witryna zaprojektowana zgodnie z wymaganiami społeczności będąca równocześnie niewidoczna w sieci nie przyczyni się do wzrostu konwersji. Jeżeli chcesz poznać innowacyjną strategię SXO dla stron WWW musisz postawić na synergię UX i SEO.
Z czego składa się pozycjonowanie WWW? To szereg działań, które muszą być realizowane nieustannie, bowiem SEO nie jest jednorazowym procesem. Dlatego wiele firm decyduje się na współpracę z doświadczoną agencją, dysponującą gronem wykwalifikowanych specjalistów. Jeżeli prowadzisz mały biznes, masz wiedzę techniczną i dysponujesz wolnym czasem w wymiarze kilkudziesięciu godzin tygodniowo, możesz samodzielnie spróbować swoich sił w pozycjonowaniu WWW. Oto podstawowe filary tworzące pełną strategię SEO.
Kluczowym elementem SEO jest tworzenie merytorycznej treści. Nie kieruj się zasadą „im więcej, tym lepiej”. Postaw na jakość, a nie ilość, a przekonasz się, że naprawdę warto. Treść powinna znajdować się na stronie głównej witryny, na stronach kategorii oraz w opisie produktów. Przygotuj content unikalny i wyczerpujący dany temat. Treści musi spełniać wymogi SEO, dlatego warto wykorzystać nagłówki, pogrubienia oraz stosować odpowiednie zagęszczenie fraz kluczowych. Elementy te są czynnikami rankingowymi w Google, więc mają znaczenie w kontekście pozycjonowania WWW.
Zewnętrzne linki prowadzące do Twojej strony są traktowane przez algorytm Google jako „rekomendacje”. Zwróć jednak uwagę na to, skąd pozyskujesz odnośniki. Miejsca te powinny pokrywać się tematycznie z Twoim sklepem. W przeciwnym razie mówimy o nienaturalnym linkowaniu, co może prowadzić do filtra lub bana. Realizując link building, pamiętaj o umiarze – zbyt szybki przyrost zewnętrznych linków jest dla algorytmów Google podejrzany.
Istotną kwestią w SEO jest także optymalizacja techniczna. Witryna powinna poprawnie otwierać na każdym urządzeniu (komputer stacjonarny, tablet, laptop, telefon). Pamiętaj o ustawieniu atrybutów meta description i title dla każdej podstron. Jeżeli witryna posiada jakiekolwiek błędu techniczne, należy je jak najszybciej usunąć.
Przedstawiliśmy już, jakie elementy składają się na SEO. Jednak do wdrożenia strategii SXO strony WWW konieczne jest także UX. Na co należy zwrócić szczególną uwagę? Możesz zacząć od weryfikacji tego, jak szybko ładuje się strona internetowa. Element ten wpływa na user experience i SEO jednocześnie. Im szybciej witryna wczyta i wyświetli wszystkie zasoby, tym lepiej. Zbyt długi czas oczekiwania zniechęca użytkowników, przy okazji obniża pozycję w wyszukiwarce.
Sprawdź również, czy we witrynie nie występuje duplicate content. Jeżeli taka sama treść znajduje się na kilku podstronach, możesz spodziewać się niskich rankingów w wyszukiwarce. Ponadto rozwiązanie to negatywnie wpływa na doznania użytkowników, którzy chcieliby zapoznać się z dostępnym asortymentem. Pamiętaj, że niskiej jakości teksty mogą być oznaczone przez algorytm jako thin content, a to doprowadzi do obniżenia widoczności w organicznych wyników wyszukiwania.
Kolejnym elementem SXO stron WWW jest optymalizacja struktury witryny. Źle zaprojektowane menu i nawigacja znacznie utrudniają poruszanie się po sklepie. Jeżeli zignorujesz ten element, wielu potencjalnych klientów po prostu przejdzie pod inny adres URL, czyli do konkurencji. W ten sposób zwiększysz współczynnik odrzuceń, co ma negatywny wpływ na UX i SEO jednocześnie. To kolejny dowód na to, że pozycjonowanie i projektowanie zorientowane na użytkownika ma w e-commerce ogromne znaczenie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.