Promocja w wyszukiwarkach – dlaczego jest tak ważna?
4 min
4 min
Na skróty
Promocja w wyszukiwarkach to działania, których celem jest pozyskanie użytkowników na stronę internetową. W Polsce szczególną popularnością cieszy się Google, dlatego na naszym rynku to właśnie ta wyszukiwarka odgrywa główną rolę. Przy pomocy odpowiedniej promocji sklepy internetowe mogą generować znacznie większą sprzedaż, regularnie pozyskując klientów. Tego typu działanie może także promować firmowe strony, blogi, fora, serwisy, czy innego rodzaju portale.
Oczywiście promocja w wyszukiwarkach to nie tylko działania nakierowane na Google. Systemem wyszukiwania dysponuje także Bing, czy Yahoo. Dodatkowo tego typu rozwiązania stosują popularne portale aukcyjne, na przykład Allegro i Amazon. Gdy jednak chcemy wypromować sklep internetowy, bądź firmową stronę, nasze działania skierujemy głównie na wyszukiwarki internetowe, takie jak wcześniej wspomniane Google. To dzięki nim serwis może zyskać większą widoczność w sieci, co pozytywnie wpłynie na ruch, a przy sprzyjających warunkach także na ilość klientów. Promocję w wyszukiwarkach internetowych możemy podzielić na dwa rodzaje. To działania darmowe oraz płatne.
Pod postacią płatnej promocji w wyszukiwarce kryją się przede wszystkim reklamy, na przykład takie jak Google Ads wyświetlane w sieci wyszukiwania. Mogą przybrać różną formę, między innymi tekstu lub obrazu. Pozwalają skutecznie pozyskać użytkowników do strony internetowej. Ich atutem jest dość duża elastyczność – właściciel witryny nie musi podpisywać żadnej umowy, wystarczy uruchomić kampanię i ją zasilić. Jednak płatna promocja w wyszukiwarce ma także swoje wady. Przede wszystkim należy wspomnieć o tym, że wraz z wyczerpaniem budżetu widoczność witryny drastycznie spada.
Poprzez darmową promocję w wyszukiwarce rozumiemy przede wszystkim pozycjonowanie (SEO). Ich efektem jest osiągnięcie wysokich rankingów w Google, ale bez konieczności opłacania reklam. SEO skupia się bowiem na wynikach organicznych. Efekty pozycjonowania są trwalsze niż promocja przez Google Ads. Do przygotowania i zrealizowania strategii SEO warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy posiadają na ten temat obszerną wiedzę. Musisz wiedzieć, że pozycjonowanie nie jest działaniem jednorazowym, ale wieloetapowym procesem.
Łączenie promocji darmowej i płatnej określamy skrótem SEM (Search Engine Marketing). To strategia, której celem jest osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce zarówno za pomocą reklam, jak i wyników organicznych. Rozwiązanie to sprawdza się szczególnie dobrze w początkowej fazie rozwoju biznesu, gdy efekty SEO jeszcze nie są widoczne. Wówczas witryna może pozyskać użytkowników dzięki płatnym reklamom.
Za pomocą promocji w wyszukiwarce możesz rozwijać swój biznes online. Bez niej nikt nie odwiedzi Twojej witryny, więc nie osiągniesz konwersji. Na co jeszcze wpływa marketing w wyszukiwarkach?
Widoczność i ruch – za pomocą darmowych lub płatnych sposobów na promocję w wyszukiwarce osiągniesz wyższy poziom widoczności. W ten sposób pozyskasz użytkowników. Jeśli mówimy o sklepie internetowym, istnieje duża szansa, że wielu z nich stanie się Twoimi klientami.
Konwersja – współczynnik konwersji to istotny wskaźnik na każdej stronie internetowej. W e-commerce będzie to między innymi sprzedaż. Natomiast na firmowych witrynach pod postacią konwersji może kryć się wykonanie połączenia, napisanie wiadomości, czy wypełnienie formularza kontaktowego. Połączenie promocji w wyszukiwarkach z UX pozwoli Ci zoptymalizować konwersję, aby osiągać jeszcze lepsze wyniki.
Rozpoznawalność – promowanie strony w wyszukiwarce daje lepszą rozpoznawalność. Nawet jeżeli użytkownik nie odwiedzi Twojej witryny, jej regularne wyświetlanie w sieci sprawi, że zapamięta jej nazwę, slogan, czy hasło reklamowe.
Budowa wizerunku eksperta w branży – użytkownicy bardzo często szukają informacji na przeróżne tematy. Rozwój bloga i jego promocja w wyszukiwarce pozwoli osiągnięć większy ruch. W ten sposób możesz budować wizerunek eksperta w branży, udowadniając swoje know-how.
Czy promocja w wyszukiwarkach jest korzystniejsza niż inne formy reklamy? Jak rozwiązanie to prezentuje się na tle innych strategii marketingowych? Warto wspomnieć o kilku innych, a zarazem powszechnie stosowanych rozwiązaniach.
Telewizja
Reklama biznesu online w telewizji nie jest zbyt popularna, głównie ze względu na brak możliwości interakcji z materiałem promocyjnym. Natomiast w wyszukiwarce internauta ma dostęp do bezpośrednich linków – dzięki nim może przeglądać różne strony internetowe. Telewizja będzie więc skuteczna w budowaniu rozpoznawalności marki, ale nie wpłynie znacząco na współczynnik konwersji.
Gazety
Promocja za pomocą prasy to jeszcze mniej popularne rozwiązanie. Forma ta generuje dokładnie takie same problemy, z jakimi boryka się reklama telewizyjna. Dodatkowo warto podkreślić, że główną grupą odbiorców gazet są osoby starsze, które stosunkowo rzadziej dokonują zakupów online.
Radio
Audycje radiowe pomagają budować rozpoznawalność, jednak sprawdzają się szczególnie dobrze w promocji lokalnej (nieco rzadkiej ogólnopolskiej). W porównaniu do telewizji reklama ta wyróżnia się nieco atrakcyjniejszą ceną.
Influencer marketing
Współpraca z influencerami to ciekawy sposób na reklamę produktu lub usługi. Należy jednak starannie wyselekcjonować grono, z którym będziemy współpracować. Osoby interesujące się marketingiem z pewnością są w stanie dość szybko przytoczyć przeróżne całkowicie nieudane kampanie reklamowe, w których udział brały znane osoby.
Social Media
Prowadzenie profili w mediach społecznościowych pozwala szybko i skutecznie komunikować się ze społecznością. Dodatkowo wiele portali pozwala publikować płatne reklamy, które znacznie powiększają zasięgi w sieci. To także idealne miejsce na kampanię content marketingową.
Każdego dnia w wyszukiwarce Google użytkownicy generują do 2 miliardów wyszukiwań. Statystyka ta doskonale udowadnia, jaki potencjał tkwi w tym medium. Dziś trudno wyobrazić sobie stronę internetową, która jest całkowicie niewidoczna w wyszukiwarce. W takiej sytuacji pozyskanie użytkownika staje się niezwykle trudne, więc rozwój biznesu jest praktycznie niemożliwy. Dlatego też warto zainwestować w pozycjonowanie stron.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.