RankBrain a SEO
3 min
3 min
Na skróty
Czasy, w których, wpisując konkretne zapytania, otrzymywaliśmy za każdym razem taki sam wynik (bez względu na to, jakim użytkownikiem sieci jesteśmy i gdzie się znajdujemy) odeszły już dawno w niepamięć. Wszystko zmieniło się, gdy w 2015 roku firma Google wprowadziła tzw. RankBrain – nowy algorytm wyszukiwarki, który, wykorzystując metody uczenia maszynowego, pomógł przetwarzać wyniki w taki sposób, aby użytkownik otrzymywał jak najtrafniejsze odpowiedzi dla konkretnych zapytań – to zmiana wpłynęła między innymi na pozycjonowania stron internetowych. Co jeszcze zmieniło się za sprawą tego samouczącego się algorytmu? Jak działa on w praktyce i jak można wykorzystać go w działaniach SEO?
Po wprowadzeniu RankBrain SEO strategie musiały odpowiednio dostosować się do nowych realiów, zwłaszcza, że Google podkreśliło, iż obok contentu oraz link buildingu, to obecnie jeden z trzech głównych czynników wpływających na pozycjonowanie. Najważniejsza zmiana dotyczy kwestii słów kluczowych. Niegdyś działania pozycjonujące bazowały wyłącznie na prostym dostosowaniu treści do określonych fraz, obecnie liczy się także intencja, z jaką konkretne frazy pojawiają się w danej witrynie. W związku z tym nową praktyką stało się optymalizowanie pod frazy long tail oraz uwzględnianie naturalnych, bardziej rozbudowanych i skomplikowanych wyników wyszukiwania. To jedna z tych modyfikacji, która bardzo szybko pozytywnie wpłynęła na standardy pozycjonowania, przyczyniła się wyeliminowania nieuczciwych działań, doceniania stron, które dbały o wysoką jakość publikowanych treści, ich użyteczność oraz unikalność.
Jak w takim razie działa to w praktyce? Jak algorytm RankBrain dopasowuje wyniki wyszukiwania do konkretnych odbiorców? Jest w stanie robić to skutecznie, między innych dzięki uwzględnianiu indywidualnych, mniej i bardziej szczegółowych, preferencji użytkownika – jego dotychczasowego zachowania w sieci, wyników wyszukiwania, lokalizacji, w jakiej się znajduje etc. Pod uwagę bierze się także składnię i kontekst danego zapytania, dotychczasowy poziom satysfakcji użytkowników z uzyskanej odpowiedzi. O tym, jakie wyniki pojawią się na pierwszych stronach, decydują także interakcje użytkownika z konkretnymi witrynami i to, jak zostały one ocenione (chodzi tu np. o ilość wejść organicznych na daną stronę, jej wskaźnik odrzuceń oraz średni czas, jaki użytkownik na niej spędził etc.). Dzięki tak precyzyjnym dopasowaniom algorytm jest w stanie bardzo dokładnie rozszyfrować, co użytkownik miał na myśli, wpisując w wyszukiwarce swoje zapytanie.
Aby w pełni zrozumieć potencjał algorytmu RankBrain, należy pamiętać, że jest to narzędzie, które nieustannie się rozwija i udoskonala, poprzez gromadzenie oraz interpretowanie niezliczonej ilości danych, co może doprowadzić do dalszych usprawnień, zwiększających komfort użytkowników sieci. To, że wpisując w wyszukiwarkę Google frazę „dobra agencja marketingowa”, jesteśmy w stanie otrzymać zupełne inne wyniki w zależności od tego, w jakim regionie kraju się znajdujemy, jaka jest nasza dotychczasowa historia wyszukiwania itd., ma dzisiaj duże znaczenie zarówno dla osób prowadzących lokalne firmy, e-biznesy, ale i dla samych użytkowników sieci – nie zawsze jest to wyłącznie pozytywny wpływ. Z drugiej strony nigdy wcześniej niejednoznaczne i nietypowe zapytania, jak i te wpisywane po raz pierwszy nie były tak dobrze intepretowane. Algorytm znacznie usprawnił i doprecyzował choćby odpowiedzi na zapytania typu „co to jest”, „kto jest”, „gdzie jest” itp., które stanowią podstawę naszych internetowych researchy. Kolejny ważny aspekt to nakierowanie twórców witryn na stopniowo budowanie ich reputacji, docenianie zaufanych stron, z wysokim autorytetem, co niewątpliwie wpływa na podniesienie poziomu kolejnych, nowych serwisów.
Ci, którym zależy na odpowiedniej widoczności w sieci, nie mogą zignorować kwestii RankBrain, co więcej powinni uwzględniać ten czynnik w planowaniu działań SEO, między innymi poprzez:
Śledząc kolejne zmiany w algorytmach Google, można dostrzec, że coraz mocniej premiowane są te z witryn, które są projektowanie i rozwijane z dużą uważnością, doceniają swoich odbiorców, oferują oryginalne i przyciągające uwagę treści. Podsumowując, wygrywa przede wszystkim jakość, dlatego to właśnie w tym kierunku warto podążać, jeśli zależy nam na efektywnych optymalizacjach.