Reklama leków i reklama produktów leczniczych w Internecie
6 min
6 min
Na skróty
Reklama leków w internecie jest wymagającym zadaniem, ze względu na obostrzenia prawne dot. produktów leczniczych. Konkretne regulacje zostały zapisane w Ustawie o Prawie Farmaceutycznym (art. 52). Jeśli zależy nam na zagłębieniu się w zasady – rekomendujemy również przeczytać rozdział czwarty (od art. 52 do 64) oraz rozdział dziewiąty (art. 128, 129b, oraz 130). W dzisiejszym artykule omówimy pojęcie reklamy związanej z lekami. Podpowiemy, jakie są dokładnie ograniczenia w tej dziedzinie i jak można skutecznie reklamować leki w internecie. Miłej lektury!
Tak, w internecie istnieje miejsce, w którym można sprzedawać leki na receptę. Nie jest to natomiast Google, Bing, Yahoo czy też inna, dostępna ogólnie przeglądarka. O co dokładnie chodzi? O Darknet – do tej sieci uzyskamy dostęp tylko za pomocą określonego oprogramowania. Oprócz dystrybucji leków można tam sprzedawać narkotyki, broń itd. Nie polecamy korzystać z sieci Darknet, ponieważ jest to niebezpieczne i pomimo anonimowości, gwarantowanej przez sieć TOR (przeglądarkę, która pozwala wejść do tzw. ciemnego poziomu internetu), możemy zostać zidentyfikowani, a co za tym idzie – ponieść odpowiedzialność karną za kupowanie lub dystrybucję niedozwolonymi przez prawo produktami.
Uważamy, że dobrym rozwiązaniem umożliwiającym promowanie leków w internecie jest social media marketing, a w szczególności – Facebook, Twitter oraz Snapchat. Opłacalną opcją jest również pozycjonowanie leków OTC oraz kampanie linków sponsorowanych Google Ads (dawniej AdWords).
Branża farmaceutyczna wyróżnia się wysokim stopniem konkurencyjności, dlatego pozycjonowanie leków i inne działania reklamowe (np. Google Ads lub Social Media Ads) nie będą tanie. Biorąc pod uwagę aktualne standardy związane z promocją lekarstw OTC, za SEO (ang. Search Engine Optimization) zapłacimy zwykle kilka tysięcy złotych, aby w ten sposób dorównać konkurencji.
W internecie nie można reklamować leków, które:
Z przepisów omówionych we wstępie, jasno wynika, że reklama publiczna leków jest możliwa wyłącznie w przypadku, gdy są promowane leki wydawane bez recepty.
Reklama leków nie może być kierowana do dzieci, również reklama produktu leczniczego kierowana do tej grupy odbiorców będzie nielegalna. W konsekwencji targetując reklamę w mediach społecznościowych powinieneś pamiętać, że grupą docelową muszą być osoby pełnoletnie.
W Polsce reklamy skierowane do publicznej wiadomości podlegają m.in. ustawie ministra zdrowia z dnia 6 września 2001 r., dotyczącej prawa farmaceutycznego, a także prawu europejskiemu. Według ogólnych wytycznych art. 86 ust. 1 dyrektywy 2001/83/WE oraz regulacji podanych w dyrektywie 2010/13/WE istnieje kilka zasad, którymi należy się kierować podczas reklamy leków, a mianowicie:
Ogólnie rzecz biorąc, nie można wprowadzać użytkowników w błąd ani dokonywać żadnych manipulacji. Reklamę leków należy emitować obiektywnie, zgodnie z własnym sumieniem, nie kierując jej w żaden sposób do dzieci. Warto również wspomnieć, aby nie organizować konkursów i nie udostępniać korzyści związanych z kupowaniem leków. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o akcje promocyjne (np. związane ze zbieraniem kodów kreskowych) – są one definitywnie zakazane, ponieważ nakłaniają do bezpodstawnego nabywania leków. W przypadku reklamy audiowizualnej konieczne jest również zamieszczenie komunikatu “”Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.”.
Reklama leków w internecie jest możliwa za pomocą większości kanałów marketingowych. Istnieje natomiast jeden, kluczowy warunek – promowane lekarstwa nie mogą być wydawane na receptę. Resztę obostrzeń omówimy w kolejnym akapicie.
Decydując się na kampanie reklamowe promujące leki w internecie, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach, a mianowicie:
Kanały marketingowe w social mediach, na których można reklamować leki dostępne bez recepty, czyli OTC – over the counter drug:
Kanały marketingowe w social mediach, na których zakazane jest reklamowanie leków dostępnych bez recepty:
Google umożliwia reklamodawcom prowadzenie działań promocyjnych obejmujących lekarstwa. W Polsce muszą to być preparaty OTC, jednak warto wziąć pod uwagę fakt, że substancje czynne poszczególnych leków mogą podlegać restrykcjom. W konsekwencji na obszarze Polski produkt może być OTC, jednak według Google okaże się niedozwolony (jako lek na receptę) ze względów zawartości konkretnych substancji czynnych podlegających obostrzeniom.
Warto jednak pamiętać, że reklamodawcy zajmujący się obsługą aptek internetowych mogą ustalać stawki za słowa kluczowe zawierające nazwy leków na receptę. Nie jest to opcja dostępna w Polsce, jednak w innych krajach, m.in.:
Apteki internetowe do wyświetlania reklam leków w internecie potrzebują certyfikatu Google.
Jeśli Google odrzuciło Twoją reklamę, pomimo stosowania się do wytycznych promowania leków, rozwiążesz problem, kierując się oficjalnymi wskazówkami od web developerów amerykańskiego giganta.
Jak można zauważyć po organicznych wynikach wyszukiwania Google – leki bez recepty cieszą się sporą popularnością. Reklamodawcy najczęściej promują lekarstwa na różne dolegliwości, m.in.:
Po wpisaniu w Google dowolnej frazy dot. środków OTC, np.: „lek przeciwzapalny bez recepty”, wyniki wyszukiwania przedstawiają się następująco:
Reklama leków w internecie jest możliwa wyłącznie w przypadku, gdy chodzi o lekarstwa bez recepty – pod warunkiem konkretnych obostrzeń. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele firm zajmujących się wystawianiem e-recept pozwala uzyskać większość preparatów dostępnych na rynku w 5 minut za pomocą realizacji elektronicznej recepty, co można sprawdzić na poniższym screenshocie dot. płatnych reklam Google Ads.
Jest to natomiast odrębna dziedzina, podlegająca indywidualnym obostrzeniom. Aby dowiedzieć się więcej o reklamie leków w internecie, warto zapoznać się z informacjami podawanymi przez support.google.com.
Tak, w internecie istnieje miejsce, w którym można sprzedawać leki na receptę. Nie jest to natomiast Google, Bing, Yahoo czy też inna, dostępna ogólnie przeglądarka. O co dokładnie chodzi? O Darknet – do tej sieci uzyskamy dostęp tylko za pomocą określonego oprogramowania. Oprócz dystrybucji leków można tam sprzedawać narkotyki, broń itd. Nie polecamy korzystać z sieci Darknet, ponieważ jest to niebezpieczne i pomimo anonimowości, gwarantowanej przez sieć TOR (przeglądarkę, która pozwala wejść do tzw. ciemnego poziomu internetu), możemy zostać zidentyfikowani, a co za tym idzie – ponieść odpowiedzialność karną za kupowanie lub dystrybucję niedozwolonymi przez prawo produktami.
Uważamy, że dobrym rozwiązaniem umożliwiającym promowanie leków w internecie jest social media marketing, a w szczególności – Facebook, Twitter oraz Snapchat. Opłacalną opcją jest również pozycjonowanie leków OTC oraz kampanie linków sponsorowanych Google Ads (dawniej AdWords).
Branża farmaceutyczna wyróżnia się wysokim stopniem konkurencyjności, dlatego pozycjonowanie leków i inne działania reklamowe (np. Google Ads lub Social Media Ads) nie będą tanie. Biorąc pod uwagę aktualne standardy związane z promocją lekarstw OTC, za SEO (ang. Search Engine Optimization) zapłacimy zwykle kilka tysięcy złotych, aby w ten sposób dorównać konkurencji.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.