Reklama usług medycznych w Internecie – poradnik
4 min
4 min
Na skróty
Marketing w przypadku usług medycznych to dość wymagający temat — z różnych względów. Bardzo istotnym aspektem w tej branży jest etyka, należy także pamiętać o licznych regulacjach prawnych, zarówno polskich, jak i europejskich. Trzeba również przyznać, że często granice pomiędzy tym, co wydaje się zwykłą informacją, a tym, co może zostać uznane za reklamę, są niejasne. O czym należy więc pamiętać, tworząc strategię dla klinik, przychodni oraz prywatnych praktyk lekarskich?
Zacznijmy od przytoczenia treści Kodeksu Etyki Lekarskiej, a dokładniej jednego z zawartych w nim przepisów:
Art. 63:
Niestety, w dokumencie brakuje uszczegółowienia, czym w kontekście usług medycznych jest reklama. Sięgając do innych aktów prawnych, m.in. ustawy o radiofonii i telewizji, możemy poznać następującą, ogólną definicję: przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, promujący sprzedaż lub odpłatne korzystanie z towarów lub usług. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wskazuje natomiast, że reklamą jest upowszechnienie informacji promującej: osoby, przedsiębiorstwa, towaru, usługi, przedsięwzięcia w jakiejkolwiek wizualnej formie. Zanim przejdziemy do konkluzji, zerknijmy jeszcze na zapisy ustawy o działalności leczniczej:
Art. 14. 1.: Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.
Jeśli więc szukasz odpowiedzi na pytanie, czy usługi medyczne można reklamować, najprościej jest odpowiedzieć: nie, jest to niezgodne z polskim prawem. W tym momencie prawdopodobnie nastąpi konsternacja, bo przecież w sieci na pewno widziałeś lub widziałaś treści publikowane przez oficjalne profile podmiotów świadczących usługi medyczne. Istotny jest jednak sposób formułowania komunikatów, których szczegóły określono w uchwale 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 roku. Informacje, które lekarz lub dentysta mogą podawać do publicznej wiadomości to:
Dodatkowo określone zostały sposoby, w jaki sposób można udostępniać informacje o świadczeniach zdrowotnych. Dostępne metody to:
Finalnie, w uchwale znalazły się także wytyczne dotyczące konkretnych zakazów:
Pozycjonowanie centrum medycznego zostało dokładnie opisane w innym artykule na blogu Semcore, w tym wpisie skupimy się więc na działaniach płatnych. Czy w kontekście podanych wyżej przepisów jest możliwa reklama usług medycznych za pomocą Google Ads? Tak — o ile nie będzie ona w żaden sposób zachęcała do skorzystania ze świadczeń. Nie może także zawierać żadnych określeń wartościujących, takich jak “najlepszy specjalista”, “100% udanych zabiegów”, “najtańsze wizyty na rynku”, etc. Komunikaty muszą być czysto informacyjne. Ważnym rozróżnieniem jest również to, czym jest reklama usług medycznych, a czym jest promocja zdrowia, której — zgodnie z polskim prawem — nie traktuje się jako leczenia sensu stricto. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie kampanii, zapraszających na webinary czy informujących o publikacji e-booka, dotyczącego np. zrównoważonej diety, dobrych praktyk w pielęgnacji niemowlaka czy nawet zasad pierwszej pomocy.
Podobnie jak w przypadku Google Ads, reklama usług medycznych na Facebooku jest możliwa, należy jednak pamiętać o tym, że istotna jest intencja komunikatu. Informacja, a nie zachęta — w przypadku tego drugiego zostanie bowiem złamane prawo. Platforma Meta w zasadach zamieszczania treści sponsorowanych wskazuje jednak jeszcze kilka ważnych wytycznych. Reklamy, które sugerują lub próbują wywołać negatywną samoocenę w celu promowania usług i produktów są zabronione. Dobrym przykładem będą posty, które pokazują przemiany przed oraz po, niezależnie, czy chodzi o wybielenie zębów, czy chirurgię estetyczną. Facebook raczej odrzuca publikację tego typu treści lub też zostają one szybko zdjęte. Będąc dokładnym, reklamodawcy nie mogą wyświetlać reklam, które:
Przestrzegając zasad oraz przepisów, opisanych w tym artykule, możesz prowadzić skuteczny marketing usług medycznych. Na pewno warto poświęcić sporo czasu, aby dokładnie przemyśleć strategię promocji placówki, pamiętając o ogromnej roli pozycjonowania strony internetowej. SEO w tym zakresie będzie bardzo ważnym elementem rozwoju marki, a jakościowe treści, zamieszczane np. na blogu, na pewno zostaną docenione przez potencjalnych klientów.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.