Reklama

Reklama usług medycznych w Internecie – poradnik

4 min czytania
Reklama usług medycznych w Internecie – poradnik

Marketing w przypadku usług medycznych to dość wymagający temat — z różnych względów. Bardzo istotnym aspektem w tej branży jest etyka, należy także pamiętać o licznych regulacjach prawnych, zarówno polskich, jak i europejskich. Trzeba również przyznać, że często granice pomiędzy tym, co wydaje się zwykłą informacją, a tym, co może zostać uznane za reklamę, są niejasne. O czym należy więc pamiętać, tworząc strategię dla klinik, przychodni oraz prywatnych praktyk lekarskich? 

Jakie regulacje dotyczą reklamy usług medycznych w Internecie?

Zacznijmy od przytoczenia treści Kodeksu Etyki Lekarskiej, a dokładniej jednego z zawartych w nim przepisów:

Art. 63:

  • Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione. 
  • Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych. 

Niestety, w dokumencie brakuje uszczegółowienia, czym w kontekście usług medycznych jest reklama. Sięgając do innych aktów prawnych, m.in. ustawy o radiofonii i telewizji, możemy poznać następującą, ogólną definicję: przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, promujący sprzedaż lub odpłatne korzystanie z towarów lub usług. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wskazuje natomiast, że reklamą jest upowszechnienie informacji promującej: osoby, przedsiębiorstwa, towaru, usługi, przedsięwzięcia w jakiejkolwiek wizualnej formie. Zanim przejdziemy do konkluzji, zerknijmy jeszcze na zapisy ustawy o działalności leczniczej:

Art. 14. 1.: Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.

Zobacz  Nie potrzebujesz SEO, bo wystarczy Ci płatna reklama? Sprawdź, dlaczego się mylisz

Jeśli więc szukasz odpowiedzi na pytanie, czy usługi medyczne można reklamować, najprościej jest odpowiedzieć: nie, jest to niezgodne z polskim prawem. W tym momencie prawdopodobnie nastąpi konsternacja, bo przecież w sieci na pewno widziałeś lub widziałaś treści publikowane przez oficjalne profile podmiotów świadczących usługi medyczne. Istotny jest jednak sposób formułowania komunikatów, których szczegóły określono w uchwale 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 roku. Informacje, które lekarz lub dentysta mogą podawać do publicznej wiadomości to:

  • tytuł zawodowy
  • imię i nazwisko
  • miejsce, dni i godziny przyjęć
  • rodzaj wykonywanej praktyki zawodowej
  • stopień naukowy
  • specjalizacje
  • umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych
  • szczegółowe uprawnienia
  • numer telefonu
  • określenie cen i sposobu płatności (na stronie internetowej i poprzez specjalne telefony informacyjne). 

Dodatkowo określone zostały sposoby, w jaki sposób można udostępniać informacje o świadczeniach zdrowotnych. Dostępne metody to:

  • nie więcej niż dwie tablice ogłoszeniowe, umieszczone na zewnątrz budynku
  • ogłoszenia prasowe w rubrykach dotyczących usług medycznych
  • ogłoszenia w informatorach w dziale dotyczącym usług lekarskich
  • strony internetowe
  • specjalne telefony informacyjne.

Finalnie, w uchwale znalazły się także wytyczne dotyczące konkretnych zakazów:

  • informacja nie może zawierać żadnej formy zachęty ani próby nakłonienia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych
  • treść nie może zawierać informacji o metodach leczenia, ich skuteczności, czasie leczenia oraz obietnic i potocznych określeń
  • niedozwolone jest określanie cen i sposobów płatności (oprócz strony internetowej!)
  • nie można podawać informacji o jakości sprzętu medycznego.
Zobacz  Jak skutecznie pozycjonować produkty na Etsy i zwiększyć sprzedaż?

Wytyczne dla reklamy usług medycznych w Google Ads

Pozycjonowanie centrum medycznego zostało dokładnie opisane w innym artykule na blogu Semcore, w tym wpisie skupimy się więc na działaniach płatnych. Czy w kontekście podanych wyżej przepisów jest możliwa reklama usług medycznych za pomocą Google Ads? Tak — o ile nie będzie ona w żaden sposób zachęcała do skorzystania ze świadczeń. Nie może także zawierać żadnych określeń wartościujących, takich jak “najlepszy specjalista”, “100% udanych zabiegów”, “najtańsze wizyty na rynku”, etc. Komunikaty muszą być czysto informacyjne. Ważnym rozróżnieniem jest również to, czym jest reklama usług medycznych, a czym jest promocja zdrowia, której — zgodnie z polskim prawem — nie traktuje się jako leczenia sensu stricto. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie kampanii, zapraszających na webinary czy informujących o publikacji e-booka, dotyczącego np. zrównoważonej diety, dobrych praktyk w pielęgnacji niemowlaka czy nawet zasad pierwszej pomocy. 

Reklama usług medycznych w Internecie – poradnik

Płatne kampanie dla branży usług medycznych w serwisie Facebook

Podobnie jak w przypadku Google Ads, reklama usług medycznych na Facebooku jest możliwa, należy jednak pamiętać o tym, że istotna jest intencja komunikatu. Informacja, a nie zachęta — w przypadku tego drugiego zostanie bowiem złamane prawo. Platforma Meta w zasadach zamieszczania treści sponsorowanych wskazuje jednak jeszcze kilka ważnych wytycznych. Reklamy, które sugerują lub próbują wywołać negatywną samoocenę w celu promowania usług i produktów są zabronione. Dobrym przykładem będą posty, które pokazują przemiany przed oraz po, niezależnie, czy chodzi o wybielenie zębów, czy chirurgię estetyczną. Facebook raczej odrzuca publikację tego typu treści lub też zostają one szybko zdjęte. Będąc dokładnym, reklamodawcy nie mogą wyświetlać reklam, które:

  • Deklarują lub sugerują, że istnieje idealny typ ciała lub wygląd zewnętrzny, do którego należy dążyć
  • Promują lub wzmacniają zaburzony lub niezdrowy obraz ciała
  • Wykorzystują brak pewności siebie w celu promowania konieczności dostosowania się do określonych standardów piękna
  • Zawierają niestosowny przekaz, który może wywołać u ludzi negatywne postrzeganie swojego wyglądu
  • Promują niezdrowe relacje w związku z odżywianiem się lub wykonywaniem ćwiczeń
  • Pokazują zbliżenia przedstawiające stan zdrowia danej osoby
  • Przedstawiają zawstydzanie ze względu na wygląd.
Zobacz  Co to jest reklama graficzna?

Przestrzegając zasad oraz przepisów, opisanych w tym artykule, możesz prowadzić skuteczny marketing usług medycznych. Na pewno warto poświęcić sporo czasu, aby dokładnie przemyśleć strategię promocji placówki, pamiętając o ogromnej roli pozycjonowania strony internetowej. SEO w tym zakresie będzie bardzo ważnym elementem rozwoju marki, a jakościowe treści, zamieszczane np. na blogu, na pewno zostaną docenione przez potencjalnych klientów.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy