Podążanie za trendami rynkowymi, potrzebami klientów czy rozwiązaniami wdrażanymi przez konkurencję nie jest łatwym zadaniem. Dużym problemem jest fakt, że w wielu firmach innowacyjne pomysły nie wychodzą poza obszar kreacji rzeczywistości. W zmianie obrazu sytuacji i skutecznym rozwoju marki pomoże roadmapa projektu. Co to takiego? W jaki sposób zaprojektować i używać takiej mapy? Podpowiadamy.

Zdj 1. Roadmapa to istotny element budowania tożsamości marki
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/business-tree-growth-success-team-1137367/
Współczesne planowanie procesu produkcji i dystrybucji dóbr wymaga dużej dyscypliny i planowania kolejnych etapów, krok po kroku. Nie ma już miejsca na spontaniczność i działanie ad hoc. Nawet najmniejszy szczegół musi mieć swoje uzasadnienie, plan wdrożenia, a także alternatywę na wypadek kryzysu. Roadmapa projektu stanowi w tym procesie niebagatelną rolę.
Czym jest roadmapa projektu?
Roadmapa projektu (znana też jako harmonogram projektu) jest drogowskazem, który wykorzystuje się podczas procesu kreatywnego, produkcyjnego i marketingowego. To prezentacja planu działań pojedynczego projektu (np. wdrożenia nowej serii produktów) w formie tekstowej albo graficznej.
Chociaż roadmapa kojarzy się najczęściej z rozwiązaniami dotyczącymi działu IT, to można ją wdrażać w zróżnicowanym zakresie. Może dotyczyć całej organizacji przedsiębiorstwa albo wyłącznie konkretnych działów.
Jakie elementy obejmuje roadmapa?
-
Lista zadań do realizacji wraz z harmonogramem.
-
Szczegóły kalendarz wykonywanych prac (z alternatywnymi terminami).
-
Dostępne zasoby ludzkie i produkcyjne
-
Budżet przeznaczony na konkretne prowadzenie kampanii.
-
Cele konkretnego projektu i etapy ich realizacji.
Na etapie realizacji roadmapy konieczna jest analiza tzw. kamieni milowych (kroków do realizacji celów) oraz postępu w pracach. Kontrola projektu musi być ciągła i systematyczna. Podkreślmy, że roadmapa pełni istotną rolę w tworzeniu kompleksowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa.
W jaki sposób zaprojektować roadmapę?
Roadmapa to forma drogowskazu. Powinna ona zawierać poniżesz elementy.
-
Analiza wymagań biznesowych danego projektu – chodzi o zebranie danych związane np. z grupą odbiorców, możliwością produkcyjną firmy, szansami i zagrożeniami związanymi z projektem itd. Pamiętaj, że projekt może dotyczyć kampanii serii produktów, nowego brandu firmy albo całego przedsiębiorstwa.
-
Wskaż najważniejsze cele wdrażanego projektu – cele należy podzielić zgodnie z wagą. Najważniejsze (i końcowe) są tzw. cele strategiczne. Każdy etap powinien dążyć do ich realizacji.
-
Zdefiniuj ogólną wizję działania – w tym przypadku istotne jest wskazanie ogólnego celu, który przyświeca danemu projektowi. Może to być np. dotarcie do nowej grupy odbiorców albo ekspansja na rynek zagraniczny. Cel może być podyktowany też budową pozytywnego wizerunku marki (np. tworzenie fundacji przy przedsiębiorstwie).
-
Wybór rozwiązań ułatwiających realizację wskazanych celów – należy skupić się na elementach, które ułatwiają wdrożenie i promowanie elementów projektu. Może to być m.in. pozycjonowanie (SEO jako element marketingu), działalność sieciowa, stworzenie nowych placówek firmy albo zagranicznych oddziałów etc.
-
Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za realizację roadmapy – ostatni element. Nad roadmapą będzie pracować masa ludzi, ale za jej realizację musi odpowiadać jedna osoba (np. lider projektu). Wyłącznie w ten sposób możesz oczekiwać konkretnych efektów.

Zdj 2. Tak wygląda przykładowy harmonogram w roadmapie projektu
Źródło: https://www.canva.com/pl_pl/szablony/EAE2197Djss-pomara-czowa-i-ta-profesjonalna-gradient-zwierz-domowe-fitness-aplikacja-plan-dzia-ania-prezentacja/
Roadmapę stwórz na bazie standardowych map drogowych. Wytycz graficznie trasę, określ czas realizacji, wskaż trudności i wykonaj stosowną legendę. To ułatwi pracę zespołowi.
Pamiętaj, że roadmapę możesz rozpisać w punktach (krok po kroku) lub przedstawić na czytelnej infografice, co pomaga interpretować ją w sposób prawidłowy i odhaczać kolejne kroki, wskazane w dokumencie.
Roadmapa projektu – jak ją wykorzystać i jakie są jej zalety?
Roadmapa projektu pozwala w skuteczny sposób ustrukturyzować działanie w firmie i przekłada się na schematyczny zakres dążenia do danego celu. Dzięki niej pomysły, proces kreatywny i proces realizacji nie rozmywają się, a stają się rzeczywistym krokiem w rozwoju przedsiębiorstwa. Pamiętaj, aby mapę realizować krok po kroku – wyłącznie w ten sposób możesz zapewnić sobie skuteczność wykonania określonego projektu.
FAQ – najczęstsze pytania o roadmapę
Czym jest roadmapa produktowa?
Roadmapa produktowa należy do zwinnych metodyk. To strategiczny dokument przedstawiający kierunek rozwoju produktu, jego etapy oraz priorytety, który wspiera w zarządzaniu projektami IT i komunikacji w zespole projektowym.
Jak stworzyć roadmapę produktu w praktyce?
Aby stworzyć roadmapę produktu, należy rozpocząć od zebranie wymagań, przeprowadzić analizę rynku oraz określić, co jest głównym celem działań, tak aby dokument odzwierciedlał potrzeby użytkowników końcowych.
Dlaczego roadmapa produktu jest mniej szczegółowe niż harmonogram?
Roadmapa produktu skupia się na kierunku rozwoju i strategicznych etapach, a nie na konkretnych terminach realizacji.
Jak roadmapy produktu wspierają członków zespołu?
Roadmapy produktu ułatwiają członkom zespołu zrozumienie priorytetów, wspierają w śledzeniu postępów oraz w komunikacji z zespołem projektowym i użytkownikami końcowymi.
Jak określić wskaźniki sukcesu roadmapy produktu?
Wskaźniki sukcesu definiuje się poprzez mierzalne efekty, takie jak satysfakcja użytkowników końcowych, realizacja głównych celów oraz postępy w porównaniu do planu.
swój potencjał z
marketing działa.