Roadmapa projektu – czym jest i jak zaprojektować?
3 min
3 min
Na skróty
Podążanie za trendami rynkowymi, potrzebami klientów czy rozwiązaniami wdrażanymi przez konkurencję nie jest łatwym zadaniem. Dużym problemem jest fakt, że w wielu firmach innowacyjne pomysły nie wychodzą poza obszar kreacji rzeczywistości. W zmianie obrazu sytuacji i skutecznym rozwoju marki pomoże roadmapa projektu. Co to takiego? W jaki sposób zaprojektować i używać takiej mapy? Podpowiadamy.
Zdj 1. Roadmapa to istotny element budowania tożsamości marki
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/business-tree-growth-success-team-1137367/
Współczesne planowanie procesu produkcji i dystrybucji dóbr wymaga dużej dyscypliny i planowania kolejnych etapów, krok po kroku. Nie ma już miejsca na spontaniczność i działanie ad hoc. Nawet najmniejszy szczegół musi mieć swoje uzasadnienie, plan wdrożenia, a także alternatywę na wypadek kryzysu. Roadmapa projektu stanowi w tym procesie niebagatelną rolę.
Roadmapa projektu (znana też jako harmonogram projektu) jest drogowskazem, który wykorzystuje się podczas procesu kreatywnego, produkcyjnego i marketingowego. To prezentacja planu działań pojedynczego projektu (np. wdrożenia nowej serii produktów) w formie tekstowej albo graficznej.
Chociaż roadmapa kojarzy się najczęściej z rozwiązaniami dotyczącymi działu IT, to można ją wdrażać w zróżnicowanym zakresie. Może dotyczyć całej organizacji przedsiębiorstwa albo wyłącznie konkretnych działów.
Jakie elementy obejmuje roadmapa?
Na etapie realizacji roadmapy konieczna jest analiza tzw. kamieni milowych (kroków do realizacji celów) oraz postępu w pracach. Kontrola projektu musi być ciągła i systematyczna. Podkreślmy, że roadmapa pełni istotną rolę w tworzeniu kompleksowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa.
Roadmapa to forma drogowskazu. Konieczne jest takie ukazanie
Zdj 2. Tak wygląda przykładowy harmonogram w roadmapie projektu
Źródło: https://www.canva.com/pl_pl/szablony/EAE2197Djss-pomara-czowa-i-ta-profesjonalna-gradient-zwierz-domowe-fitness-aplikacja-plan-dzia-ania-prezentacja/
Roadmapę stwórz na bazie standardowych map drogowych. Wytycz graficznie trasę, określ czas realizacji, wskaż trudności i wykonaj stosowną legendę. To ułatwi pracę zespołowi.
Pamiętaj, że roadmapę możesz rozpisać w punktach (krok po kroku) lub przedstawić na czytelnej infografice, co pomaga interpretować ją w sposób prawidłowy i odhaczać kolejne kroki, wskazane w dokumencie.
Roadmapa projektu pozwala w skuteczny sposób ustrukturyzować działanie w firmie i przekłada się na schematyczny zakres dążenia do danego celu. Dzięki niej pomysły, proces kreatywny i proces realizacji nie rozmywają się, a stają się rzeczywistym krokiem w rozwoju przedsiębiorstwa. Pamiętaj, aby mapę realizować krok po kroku – wyłącznie w ten sposób możesz zapewnić sobie skuteczność wykonania określonego projektu.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.