Marketing

Roadmapa projektu – czym jest i jak zaprojektować?

3 min czytania
Roadmapa projektu – czym jest i jak zaprojektować?

Podążanie za trendami rynkowymi, potrzebami klientów czy rozwiązaniami wdrażanymi przez konkurencję nie jest łatwym zadaniem. Dużym problemem jest fakt, że w wielu firmach innowacyjne pomysły nie wychodzą poza obszar kreacji rzeczywistości. W zmianie obrazu sytuacji i skutecznym rozwoju marki pomoże roadmapa projektu. Co to takiego? W jaki sposób zaprojektować i używać takiej mapy? Podpowiadamy.

Roadmapa projektu – czym jest i jak zaprojektować?

Zdj 1. Roadmapa to istotny element budowania tożsamości marki

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/business-tree-growth-success-team-1137367/

Współczesne planowanie procesu produkcji i dystrybucji dóbr wymaga dużej dyscypliny i planowania kolejnych etapów, krok po kroku. Nie ma już miejsca na spontaniczność i działanie ad hoc. Nawet najmniejszy szczegół musi mieć swoje uzasadnienie, plan wdrożenia, a także alternatywę na wypadek kryzysu. Roadmapa projektu stanowi w tym procesie niebagatelną rolę. 

Czym jest roadmapa projektu?

Roadmapa projektu (znana też jako harmonogram projektu) jest drogowskazem, który wykorzystuje się podczas procesu kreatywnego, produkcyjnego i marketingowego. To prezentacja planu działań pojedynczego projektu (np. wdrożenia nowej serii produktów) w formie tekstowej albo graficznej.

Chociaż roadmapa kojarzy się najczęściej z rozwiązaniami dotyczącymi działu IT, to można ją wdrażać w zróżnicowanym zakresie. Może dotyczyć całej organizacji przedsiębiorstwa albo wyłącznie konkretnych działów. 

Jakie elementy obejmuje roadmapa?

  • Lista zadań do realizacji wraz z harmonogramem.
  • Szczegóły kalendarz wykonywanych prac (z alternatywnymi terminami).
  • Dostępne zasoby ludzkie i produkcyjne
  • Budżet przeznaczony na konkretne prowadzenie kampanii.
  • Cele konkretnego projektu i etapy ich realizacji.

Na etapie realizacji roadmapy konieczna jest analiza tzw. kamieni milowych (kroków do realizacji celów) oraz postępu w pracach. Kontrola projektu musi być ciągła i systematyczna. Podkreślmy, że roadmapa pełni istotną rolę w tworzeniu kompleksowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa. 

Zobacz  Marketing dla gastronomii

W jaki sposób zaprojektować roadmapę?

Roadmapa to forma drogowskazu. Konieczne jest takie ukazanie 

  1. Analiza wymagań biznesowych danego projektu – chodzi o zebranie danych związane np. z grupą odbiorców, możliwością produkcyjną firmy, szansami i zagrożeniami związanymi z projektem itd. Pamiętaj, że projekt może dotyczyć kampanii serii produktów, nowego brandu firmy albo całego przedsiębiorstwa. 
  2. Wskaż najważniejsze cele wdrażanego projektu – cele należy podzielić zgodnie z wagą. Najważniejsze (i końcowe) są tzw. cele strategiczne. Każdy etap powinien dążyć do ich realizacji.
  3. Zdefiniuj ogólną wizję działania – w tym przypadku istotne jest wskazanie ogólnego celu, który przyświeca danemu projektowi. Może to być np. dotarcie do nowej grupy odbiorców albo ekspansja na rynek zagraniczny. Cel może być podyktowany też budową pozytywnego wizerunku marki (np. tworzenie fundacji przy przedsiębiorstwie). 
  4. Wybór rozwiązań ułatwiających realizację wskazanych celów – należy skupić się na elementach, które ułatwiają wdrożenie i promowanie elementów projektu. Może to być m.in. pozycjonowanie (SEO jako element marketingu), działalność sieciowa, stworzenie nowych placówek firmy albo zagranicznych oddziałów etc. 
  5. Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za realizację roadmapy – ostatni element. Nad roadmapą będzie pracować masa ludzi, ale za jej realizację musi odpowiadać jedna osoba (np. lider projektu). Wyłącznie w ten sposób możesz oczekiwać konkretnych efektów.

Roadmapa projektu – czym jest i jak zaprojektować?

Zdj 2. Tak wygląda przykładowy harmonogram w roadmapie projektu

Źródło: https://www.canva.com/pl_pl/szablony/EAE2197Djss-pomara-czowa-i-ta-profesjonalna-gradient-zwierz-domowe-fitness-aplikacja-plan-dzia-ania-prezentacja/ 

Roadmapę stwórz na bazie standardowych map drogowych. Wytycz graficznie trasę, określ czas realizacji, wskaż trudności i wykonaj stosowną legendę. To ułatwi pracę zespołowi.

Zobacz  Jak założyć sklep internetowy z odzieżą?

Pamiętaj, że roadmapę możesz rozpisać w punktach (krok po kroku) lub przedstawić na czytelnej infografice, co pomaga interpretować ją w sposób prawidłowy i odhaczać kolejne kroki, wskazane w dokumencie.

Roadmapa projektu – jak ją wykorzystać i jakie są jej zalety?

Roadmapa projektu pozwala w skuteczny sposób ustrukturyzować działanie w firmie i przekłada się na schematyczny zakres dążenia do danego celu. Dzięki niej pomysły, proces kreatywny i proces realizacji nie rozmywają się, a stają się rzeczywistym krokiem w rozwoju przedsiębiorstwa. Pamiętaj, aby mapę realizować krok po kroku – wyłącznie w ten sposób możesz zapewnić sobie skuteczność wykonania określonego projektu.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy