SEO bez granic, czyli daj sobie pomóc w ekspansji międzynarodowej
5 min
5 min
Polskie przedsiębiorstwa coraz śmielej podbijają międzynarodowe rynki, a transgraniczny e-commerce rośnie w siłę. Wspierając rodzime firmy w ekspansji, przygotowaliśmy nową ofertę, skrojoną pod potrzeby skutecznych działań SEO na międzynarodowych rynkach. Sprawdź, dlaczego warto zadbać o pozycjonowanie nie tylko w kraju.
Jak wynika z ekspertyzy Polskiego Funduszu Rozwoju, ubiegły rok był rekordowy pod względem wielkości obrotów handlu zagranicznego Polski. Eksport towarów i usług w 2022 roku wzrósł o 21,4% i wyniósł 404 034,7 mln EUR. Import z kolei zwiększył się o 26,6% i ukształtował na poziomie 396 749,3 mln EUR. W obu przypadkach mamy do czynienia z najwyższą wartością w historii Polski.
Najważniejszymi odbiorcami polskich towarów są kraje Unii Europejskiej. W 2022 r. udział państw Wspólnoty w eksporcie towarowym Polski wzrósł do 75,5%, a w pierwszej dziesiątce najważniejszych odbiorców rodzimych towarów w 2022 roku siedem państw było członkami UE. Główny partner handlowy to Niemcy (27,8% udziału w całości polskiego eksportu), na drugim miejscu są Czechy (6,6% udziału), a na trzecim Francja (5,7% udziału).
Z kolei z “Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że proces umiędzynarodowienia polskiej gospodarki postępuje dynamicznie, a relacja eksportu wyrobów i usług do PKB systematycznie rośnie. W latach 2012–2021 zwiększyła się z 44,3% do 60,7%, od 2016 roku przekracza 50%, a w 2022 roku wyniosła 62,2%.
Polskie firmy generują relatywnie duży odsetek swoich przychodów z eksportu. Według szacunków bazujących na danych GUS w 2021 r. 25,8% przychodów przedsiębiorstw pochodziło z eksportu wyrobów i usług (dla porównania: w 2012 roku było 19,3%). Najsłabsze wyniki pod tym względem osiągały mikrofirmy (45,9%), wyraźnie lepsze – małe (17,0%), średnie (20,9%) i duże podmioty (27,0%).
Myślisz o ekspansji zagranicznej? Pomożemy!
Jasno zatem widać, że ekspansja zagraniczna może dostarczyć wielu wymiernych korzyści, jednak wymaga dużej znajomości rynków lokalnych. Aby przyniosła pożądane rezultaty, trzeba jednak poświęcić temu tematowi znacznie więcej czasu niż przy inwestowaniu w kraju. Dotyczy to wielu aspektów, w tym także reklamowania swoich usług na rynkach zagranicznych. Również w internecie.
Od pewnego czasu otrzymujemy sporo zapytań, dotyczących prowadzenia kampanii SEO na rynkach zagranicznych. Chcąc wspierać naszych klientów również w międzynarodowej ekspansji i pomóc polskim firmom w promowaniu się za granicą, w Semcore stworzyliśmy nową ofertę dla rodzimych przedsiębiorstw. Mamy już pierwsze zlecenia, a kierunki, którymi zainteresowani są nasi klienci, pokrywają się z naszymi wcześniejszymi insightami.
– To przede wszystkim Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, czyli duże, anglojęzyczne rynki. Sporym zainteresowaniem cieszy się także Europa Środkowo-Wschodnia, ze względu na dobrą logistykę i ekonomię skali. Ten kierunek mocno zyskał na popularności, po tym jak Allegro przejęło Mall Group i uruchomiło Allegro.cz. Nie uszło to oczywiście uwadze innych firm działających w e-commerce, które również zainteresowały się czeskim rynkiem – mówi Alek Cierniewski, COO Semcore.
Naturalnym kierunkiem dla polskich firm, co potwierdzają przytoczone wyżej dane o eksporcie są także Niemcy. Tu rodzime przedsiębiorstwa mogą zyskać na dość ograniczonym – pod kątem rozwoju digital marketingu – rynku naszych zachodnich sąsiadów. Nie brakuje też jednak zagrożeń, bo niemieccy klienci często korzystają z rozwiązań typu marketplace, a nie bezpośrednio w sklepach internetowych.
Świetlana przyszłość przed e-commerce
Jak wynika z ubiegłorocznego raportu “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”, do 2027 wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie do 187 mld złotych (w 2023 roku ten rynek szacowany jest na 124 mld zł), a jego udział w sprzedaży detalicznej będzie kształtował się na poziomie 17% (w 2021 r. było to 13%). Ponad połowa wzrostu (54%) będzie pochodzić z trzech kategorii: mody (21 mld zł), elektroniki (19 mld zł) oraz zdrowia i urody (11 mld zł).
Eksperci spodziewają się dalszego wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych typu m.in. Allegro, Amazon, Shopee, a także otwierania się wiodących sklepów e-commerce na zewnętrznych sprzedających. Udział modelu platformowego (marketplace) względem sklepów e-commerce wzrośnie z 45% (w 2021 roku) do ponad 55% w 2027 roku. Z kolei liczba e-konsumentów w Polsce zwiększy się do tego czasu o 3,4 mln. Obsłuży ich dodatkowe 100 tys. sprzedawców.
Równie optymistycznie wygląda sytuacja na świecie. Z raportu “Cross-Border E-Commerce w 2023 roku” wynika, że wartość rynku e-commerce w ujęciu globalnym wyniosła w 2022 roku 16,6 bilionów dolarów. Autorzy opracowania przewidują, że do 2028 roku rynek osiągnie wartość 70,9 bilionów dolarów, wykazując stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 27,43% w latach 2023-2028. Handel elektroniczny najszybciej rozwija się w regionie południowo – wschodniej Azji oraz w krajach Ameryki Południowej.
Jeśli chodzi o nasz kontynent, w 2021 roku zakupów online dokonało 7 na 10 użytkowników internetu w krajach europejskich (73%). Odsetek e-kupujących jest zróżnicowany i waha się w zależności od kraju. Zakupy w sieci są najmniej popularne w krajach Europy Wschodniej (46%), a najbardziej na północy (86%) i zachodzie (84%). Europa Zachodnia niezmiennie pozostaje także liderem w kwestii udziału w obrotach z handlu B2C e-commerce.
Handel w sieci coraz bardziej transgraniczny
Autorzy wspomnianego raportu wyliczają, że w 2023 roku prawie 20% wszystkich transakcji online będzie miało charakter transgraniczny, a odsetek konsumentów korzystających z tej formy zakupów wyniesie ok. 45% w skali globalnej. Dane z naszego rodzimego rynku potwierdzają ten trend. Zakupy w sieci robi już 77% Polaków. W 2022 roku ponad 3 na 10 e-konsumentów (32%), zamówiło produkty w sklepie internetowym zlokalizowanym poza ich krajem zamieszkania.
Wielkość globalnego transgranicznego rynku B2C e-commerce została wyceniona na 719,02 mld USD w 2021 r., a w latach 2022-2030 roczna stopa wzrostu ma kształtować się na poziomie 25,8%. Polski GUS zbiera dane na temat zagranicznej sprzedaży internetowej dopiero od 2016 roku. Jednak już wtedy wartość rynku cross-border e-commerce wynosiła 27,5 mld zł i stanowiła 16% całej sprzedaży online w Polsce. W 2021 roku udział e-eksportu w rynku e-commerce wzrósł do 19% i osiągnął wartość 61,47 mld złotych.
Jak czytamy w opracowaniu, rozwój technologii i postępująca transformacja cyfrowa sprawiają, że bariery wejścia na rynek zagraniczny są coraz mniejsze. Nie bez znaczenia są również nowe regulacje prawne (np. ustawa Pakiet e-commerce, Digital Services Act, czy Digital Markets Act), które mają na celu wyrównanie konkurencji w e-handlu między przedsiębiorcami z Unii Europejskiej i krajów trzecich. Wszystko to sprawia, że cross-border e-commerce dla wielu firm staje się naturalnym kierunkiem rozwoju.
W ten obszar coraz chętniej inwestują zwłaszcza małe i średnie firmy. Handel transgraniczny pozwala im rozwijać działalność w skali globalnej i zwiększać skalowalności bez ponoszenia ryzyk wynikających z tradycyjnego eksportu, jak wysokie koszty startowe, przestoje w dostawach itp. Eksperci oczekują, że w najbliższych latach rosnąca transformacja cyfrowa będzie napędzać wzrost tego rynku. Również w Polsce coraz więcej przedsiębiorców dostrzega potencjał sprzedaży online za granicę.
Na naszym rynku są już przykłady zarówno dużych, jak i małych oraz średnich firm, które odnoszą sukcesy w cyfrowym eksporcie. To choćby marka odzieżowa Denley.pl, która od 2014 roku z sukcesem realizuje strategię cyfrowego eksportu na 14 rynkach europejskich rynkach (m.in. Czechy, Słowacja, Niemcy, Węgry, Rumunia). Dobrym przykładem jest też R-GOL.com, czyli największy sklep piłkarski w Polsce i jeden z największych w Europie, który funkcjonuje w 15 wersjach językowych i oferuje dostawę do 18 krajów.
Jednak wypracowanie skutecznej strategii internacjonalizacji jest wieloetapowym i złożonym procesem. Aby odnieść sukces za granicą nie wystarczy samo przygotowanie obcojęzycznej wersji platformy e-commerce i dodanie opcji wysyłki międzynarodowej. Każda próba ekspansji międzynarodowej wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości czasu na przygotowanie planu działania oraz nakładów finansowych na rozbudowę platformy e-commerce.
Dlatego na początek warto skoncentrować działania na jednym zagranicznym rynku o największym potencjale rozwoju dla konkretnego biznesu. Jeśli chcesz dołączyć do tych, którzy za granicą odnieśli sukces, nie zapomnij o SEO. Z kolejnych tekstów na naszym blogu dowiesz się, dlaczego pozycjonowanie jest kluczem do międzynarodowego sukcesu, jakie są najważniejsze aspekty międzynarodowego SEO, a także ile kosztuje prowadzenie takiej kampanii na rynkach zagranicznych.
Myślisz o ekspansji zagranicznej Twojej firmy? Odezwij się do nas, pomożemy zaplanować Ci działania SEO!