Specyficzna branża a pozycjonowanie. Warto inwestować w SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie to bardzo ważna część marketingu online, która często napędza biznes. Wysokie noty w Google zachęcają potencjalnych klientów do przeglądania stron internetowych i sklepów. Ludzie wyszukują w internecie wszystkiego, niszowe branże będą miały po prostu mniej wyszukań, ale za to większą skuteczność. Czy SEO to dobre rozwiązanie dla firmy działającej w specyficznej branży? Kiedy najlepiej zainwestować w pozycjonowanie i dlaczego?
Z pewnością wiesz, czym jest pozycjonowanie – z języka angielskiego „Search Engine Optimization”. W dużym skrócie to szereg działań, które mają za zadanie podnieść pozycję strony internetowej na konkretne słowa kluczowe. Efektem SEO jest większa widoczność oraz wzmożony ruch na stronie. Droga do celu jest wieloetapowa, a wszystkie działania muszą być podejmowane odpowiedzialnie, dlatego najlepiej skorzystać z usług profesjonalistów, którzy od lat świadczą usługi z zakresu SEO dla firm.
Zastanawiasz się, dlaczego pozycja w Google jest taka ważna, skoro można przecież skorzystać z płatnych reklam? Różnic między obiema formami marketingu online jest sporo, ale warto przytoczyć dwie, największe – to cena oraz wydajność. Pozycjonowanie to inwestycja długofalowa, której efekty są widoczne przez długi czas, trzeba też nad nimi ciągle pracować. Jeżeli wszystkie działania SEO będą wykonywane profesjonalnie, widoczność nie spadnie nawet po aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki – specjaliści szybko zareagują na te zmiany. Właśnie z tego powodu warto zdecydować się na pomoc doświadczonych fachowców. Z perspektywy czasu zazwyczaj inwestycja w SEO dla firm jest po prostu bardziej opłacalna. Reklamy PPC (takie jak Google Ads) generują ruch na stronie tylko wtedy, gdy zapłacisz za każde kliknięcie – gdy budżet się wyczerpie, widoczność natychmiast spada.
Warto dodać, że pozycjonowanie dla każdej branży wygląda inaczej. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań należy przygotować audyt SEO, zestawienie słów kluczowych, czy listę poprawek do wdrożenia. Następnie potrzebna jest odpowiednia strategia, która będzie sukcesywnie wdrażana. Satysfakcjonująca pozycja w Google dla wybranych fraz kluczowych może pojawić się w różnym czasie – czasami po kilku tygodniach, a w innych przypadkach po kilku miesiącach – to zależy od konkurencyjności oraz sposobu prowadzonych działań. Trudno jednoznacznie określić ile trwa pozycjonowanie dla konkretnej branży. Efekty najlepiej mierzy się w skali roku, dlatego często agencje SEO proponują rozwiązania kilkumiesięczne lub roczne. Wówczas strategia może zostać poprawnie wdrożona, a efekty będą coraz bardziej zadowalające.
Czy w specyficznej branży ważne jest pozycjonowanie? Oczywiście, że tak! Bardzo często przedsiębiorcy uważają, że SEO nie jest dla nich, że to niepotrzebne. To ogromny błąd, przez który biznes po prostu traci potencjał. Wysoka pozycja w Google jest ważna w każdej branży – specyficznej, niszowej, czy lokalnej. W erze cyfrowej marketing online stanowi klucz do sukcesu. Rozwój urządzeń mobilnych i szeroki dostęp do internetu sprawił, że coraz więcej osób dokonuje zakupów online lub wyszukuje sklepy poprzez wyszukiwarkę, aby następnie odwiedzić je stacjonarnie. Pozycjonowanie w branży specyficznej jest szczególnie ważne, a efekty SEO czasami potrafią pojawić się niezwykle szybko. Dzieje się tak, ponieważ niszowe lub nietypowe firmy posiadają mniejszą konkurencję. Im mniej stron internetowych walczy o pozycję w Google, tym łatwiej jest osiągnąć sukces. Oczywiście nie jest to zasadą, ponieważ każda witryna jest inna, tak jak branża. Warto jednak wspomnieć o tej tendencji – z tego powodu pozycjonowanie w branży specyficznej jest szczególnie ważne i potrafi wywołać szybkie efekty w postaci większego ruchu na stronie. Dużą zaletą pozycjonowania biznesu, który jest niszowy, jest to, iż użytkownicy internetu często są zdecydowani na zakup już podczas wyszukiwania produktów/usług. Dlatego też pozycjonowanie jest opłacalne, duży procent z osób, które wyświetlą dają stronę, dokona zakupu.
Organiczne wyniki wyszukiwania to lista stron internetowych, które są najlepiej dopasowane do danego zapytania użytkownika i wyświetlają się za darmo. Oznacza to, że ich właściciele nie zapłacili za swoje wysokie pozycje w Google. Jeżeli chcesz, aby Twoja witryna zyskała wyższą notę w wyszukiwarce, musisz zainteresować się działaniami SEO dla firmy.
Stronę internetową pozycjonuje się całościowo, ale z wyszczególnieniem wartościowych fraz kluczowych. To takie słowa, które są związane z witryną, a przy tym często szykują je użytkownicy. Dla sklepu meblowego takimi frazami będzie na przykład „łóżko do sypialni”. Gdy strona internetowa będzie wysoko w wynikach wyszukiwania, zacznie generować ruch. Prowadzisz sklep e-commerce? Jeżeli Twoja polityka cenowa jest przyjazna dla potencjalnych klientów, a oferta atrakcyjna, wysoka pozycja w Google może przełożyć się na zwiększenie sprzedaży. To dlatego SEO dla firmy jest takie ważne.
Koszt pozycjonowania składa się z wielu zmiennych, dlatego dla każdej strony internetowej profesjonaliści wykonują indywidualną wycenę, dopasowaną do branży. Ciągle zastanawiasz się, czy warto inwestować w SEO? Bez dwóch zdań: tak. Na tego typu usługi możesz zdecydować się zaraz po uruchomieniu strony internetowej lub z czasem, gdy będziesz mieć odpowiedni budżet. Masz szczęście, ponieważ w SEO dla firm można zainwestować niemal w każdej sytuacji. Tak naprawdę im wcześniej, tym lepiej, ponieważ będziesz mieć szansę wyprzedzić konkurencję, zostawiając inne przedsiębiorstwa daleko w tyle.
Działaniami SEO warto zainteresować się w przypadku dowolnej branży. Internet to nieodłączna część promocji każdego biznesu. Nawet wtedy, gdy usługi świadczysz lokalnie, warto zainwestować w pozycjonowanie. Tym prostym sposobem zbudujesz nie tylko świadomość marki, ale także zwiększysz widoczność i kto wie… może Twoja działalność nabierze błyskawicznego tempa rozwoju?
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
Bez 2 zdań warto lecz nie każdy klient to rozumie. Ładnie napisany art chwali się.