Sposoby na wzrost sprzedaży w sklepie online
4 min
4 min
Na skróty
Rozwój w dziedzinie e-commerce jest bardzo łatwo zmierzyć. Definiują go zyski finansowe, poprawa widoczności i ruchu. By te zaistniały, należy napędzić sprzedaż. Jest to parametr, który nie tylko mówi najwięcej o sklepie online, ale także jest powodem, dla którego ten w ogóle istnieje. Co zrobić, jeżeli wyniki w tej dziedzinie nie są satysfakcjonujące? Nie trzeba czekać z założonymi rękoma, aż zdarzy się cud. Istnieje mnóstwo sposobów na wzrost sprzedaży, które można zastosować by poprawić sytuację. W tym artykule dowiesz się tego, których warto użyć, a których lepiej unikać. Im wcześniej zyskasz tą wiedzę, tym szybciej będziesz mógł sprawdzić w praktyce jak jest skuteczna!
Oferta produktowa pozbawiona dodatkowych działań zawsze będzie niewystarczająca. Wpierw powinieneś sprawdzić czy strona Twojego sklepu jest odpowiednio zoptymalizowana. Zwiększy to jej widoczność, zapewni lepsze doświadczenia dla odwiedzających ją użytkowników i sprawi, że Ci będą chętniej zostawać Twoimi klientami. Powinieneś wdrożyć odpowiednie strategie SEO i marketingu, niezależnie od tego czy Twój sklep nie radzi sobie ze sprzedażą, czy może jest ona stabilna, ale chcesz uzyskać lepsze wyniki.
Pozycjonowanie to podstawa dla każdej strony internetowej, w tym również witryn sklepowych. Pomaga ono potencjalnym klientom łatwiej odnaleźć Twój sklep podczas korzystania z wyszukiwarki. Zadbaj o techniczne parametry swojej witryny. Musi spełniać wszystkie normy bezpieczeństwa, koniecznie posiadać wersję na urządzenia mobilne, a jej czas ładowania musi być krótki. Produkty oferowane w Twoim asortymencie powinny być posortowane w kategorie i posiadać unikalne, merytoryczne opisy nasycone słowami kluczowymi. Na SEO wpływa wiele aspektów, dlatego jeżeli nie masz doświadczenia, skorzystaj z usług profesjonalnej agencji, która przeprowadzi na Twojej stronie audyt i sprawdzi co wymaga interwencji. Naprawienie mankamentów w tej kwestii sprawi, że witryna zwiększy swoją widoczność, a wraz z tym odwiedzi ją więcej osób. By Ci zamienili się w klientów, konieczne będzie dopracowanie sklepu również pod kątem UX, czyli doświadczeń użytkownika. Oznacza to, że musi on być użyteczny, łatwo dostępny i atrakcyjny wizualnie. Wymaga to ładnego designu, przejrzystej nawigacji czy też brak nachalnych reklam albo przymusu rejestracji. W wielu aspektach SEO i UX przenikają się ze sobą, więc prace nad nimi powinny przebiegać wspólnie, by uzyskać najlepsze efekty.
Zabiegiem wspomagającym SEO jest utworzenie kampanii reklamowej w Google. Pozycjonowanie daje stabilny wzrost widoczności, ale zajmuje dużo czasu. Płatna kampania w GoogleAds pozwoli Ci na zwiększenie ruchu dużo szybciej. Sponsorowane linki wyświetlają się na pierwszej stronie wyszukiwań pod daną frazą, dlatego od razu przyciągają wzrok. Możesz zainwestować też w konkretne kampanie produktowe opatrzone podstawowymi informacjami i zdjęciami oferty. Co najważniejsze, w przypadku zdecydowania się na współpracę z GoogleAds, płacisz wyłącznie za kliknięcia bądź interakcje z reklamą, więc możesz być pewny, że nie poniesiesz kosztów o ile ta faktycznie nie trafi do potencjalnego klienta.
Funkcjonowanie w świecie e-marketingu to nie tylko mozolna praca u podstaw, ale także kreatywność. Dziś, jak nigdy wcześniej, sposoby na wzrost sprzedaży w sklepie online zależne są od interakcji z klientami. Jednym z nich jest Real Time Marketing, czyli opieranie treści reklamowych na bieżących trendach i wydarzeniach. Obecność marki w Social Mediach i śledzenie bieżących wydarzeń to doskonały sposób na promocję. Przykładem może być hasztag “#ęśąćż”. Kiedy mBank omyłkowo wysłał powiadomienia o takiej treści na telefony swoich klientów, inne marki (na przykład Allegro czy Pizza Hut) wykorzystały to, że sprawa stała się hitem społecznościowym i użyły jej do promowania siebie. Warto nadmienić, że przez odpowiednio szybką i zdystansowaną reakcję i mBank wyszedł z tego błędu obronną ręką.
Założenie profilu sklepu w portalach społecznościowych nie jest tylko dobrym pomysłem, ale wręcz koniecznością. To świetny element budowania pozytywnego wizerunku sklepu i interakcji ze swoimi klientami. Dzisiaj więcej osób do komunikacji z Tobą będzie wolało korzystać z Facebooka, niż formularza kontaktowego na stronie. Dla wielu jest to po prostu łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Dodatkowo Social Media to dodatkowy kanał do promowania swojej oferty i związanych z nią treści.
Mimo wszystko nie można zapominać o bardziej tradycyjnych formach marketingu. Jednym z nich jest prowadzenie bloga, na którym możesz zamieszczać treści informacyjne związane ze swoją ofertą. Mogą to być na przykład porady dotyczące sprzętu, jaki można u Ciebie kupić. Dzięki temu wykreujesz ekspercki wizerunek sklepu. Dodatkowo, tego rodzaju treści mogą być udostępniane na innych stronach, co spowoduje większą widoczność strony i wzmoży na niej ruch.
Koniecznie stwórz też profil swoich klientów, byś mógł kierować do nich spersonalizowane oferty wygenerowane na podstawie ich kliknięć i zainteresowań. Świetnym pomysłem na tego typu akcje są mailowe newslettery. Co ważne, nie skupiaj się w nich tylko na pozyskiwaniu nowych klientów, bo to doskonałe narzędzie do retargetingu i przypominania o sobie tym, którzy już kiedyś korzystali z Twojej oferty!
Wszystkie działania, zorientowane na wzrost sprzedaży w sklepie, można i należy mierzyć. Najprościej posłużyć się do tego darmowym narzędziem jakim jest Google Analytics. Uzbrój się jednak w cierpliwość, pojawienie się efektów, jakie wywarły Twoje działania, będzie wymagało czasu. Zarówno ruch, jak i sprzedaż na Twojej stronie podlegają wielu zmiennym i wyciąganie zbyt pochopnych wniosków z wahań statystyk nie jest wskazane. Nagły spadek konwersji w danym okresie nie oznacza, że sposoby na wzrost sprzedaży zastosowane wcześniej były nieskuteczne. Może to być związane na przykład z sezonowością Twojej branży. By ocenić miarodajność swoich metod, musisz analizować je na przestrzeni przynajmniej paru miesięcy. Dodatkowo warto posiłkować się Google Trends. To narzędzie pozwoli Ci sprawdzić jakie grupy produktowe cieszą się w obecnej chwili największą popularnością wśród wyszukiwań. Dzięki temu będziesz mógł doprecyzować swoją strategię marketingową i inwestować środki oraz czas w to co w danej chwili ma największe szanse na sukces.