Każda profesjonalna strategia marketingowa wymaga przemyślanego i skrupulatnego planu, niemniej w przypadku małych firm ma to szczególne znaczenie z racji ograniczeń budżetowych. Jakie kanały marketingowe wybrać, z jakich form reklamy skorzystać, co można zrobić samodzielnie, a co warto zlecić agencji lub freelancerowi etc. – tego typu dylematy warto wziąć pod uwagę już na pierwszym etapie audytu, podczas wyznaczania głównych celów danego przedsiębiorstwa w kwestiach rozwoju i promocji firmy, budowania rozgłosu i przyciągania uwagi potencjalnych klientów.
Najważniejsze kanały marketingowe
Budowanie strategii dla małych firm to zadanie ze sporym potencjałem, mimo iż wymaga większego skupienia na kwestiach finansowych. Podstawowa zasada, o której powinieneś pamiętać, to koncentracja na właściwych kanałach marketingowych, które pozwolą Ci zmaksymalizować rozwój firmy i osiągnąć jak najlepsze wyniki. W przypadku niewielkich firm warto wziąć pod uwagę m.in.:
Własną stronę internetową – prowadzenie bloga, tworzenie wartościowego i użytecznego contentu, dbanie o user experience itp. powinno zostać uwzględnione już w pierwszych zarysach strategii.
Social media – działania na Instagramie, Facebooku, LinkedInie, Pintereście itp. to dzisiaj konieczność, koniecznie wybierz te serwisy, które najlepiej będą pasowały do Twojej formy działalności.
E-mail marketing – Twoja szansa na dotarcie bezpośrednio do swoich faktycznych i potencjalnych klientów. Kreatywny, przykuwający uwagę e-mail marketing może przyciągnąć szerokie grono odbiorców.
Marketing szeptany – budowanie marki poprzez pozytywny rozgłos, prowokowanie rozmów, doradzania i komentowanie, pomoc potencjalnym klientom itd. – wszystko to nie nadwyręży Twojego budżetu, a pozytywny wizerunek (zwłaszcza na początku działalności) może okazać się bezcenny.
Pozycjonowanie – strategiczna optymalizowanie witryny i efektywny link building nie przyniosą od razu wymiernych efektów, ale działania w tym zakresie liczą się bez względu na to, czy Twoja firma jest dużym przedsiębiorstwem czy działa a w skromnej niszy. Ruch organiczny może okazać się źródłem Twojego sukcesu.
Reklamy Google Ads – zanim uda Ci się uzyskać odpowiednią pozycję w wynikach wyszukiwania, płatne reklamy PPC (pay per click) pozwolą Ci cieszyć się szybszymi efektami, zyskami, które będziesz mógł wykorzystać w dalszych etapach.
Strategia dla małych firm z racji swojej specyfiki wymaga Twojego zaangażowania, które pozwoli w znaczącym stopniu ograniczyć wydatki. Sporo zadań marketingowych możesz wykonać samodzielnie – np.;
Przygotowanie podstawowego contentu – przeczytaj, jak Tworzyć profesjonalny content na stronę internetową (zgodnie z wytycznymi SEO) i, jeśli czujesz się na siłach, spróbuj przygotować np. pierwsze wpisy blogowe.
Założenie profili/fanpage’e w serwisach społecznościowych – uzupełnij wszystkie ważne informacje na temat firmy, opisy, dodaj profesjonalne zdjęcia itp., zaproś osoby, które mogłyby być zainteresowane (powiązanych branżowo, współpracowników, zaciekawionych Twoim zakresem usług czy asortymentu). Odpowiadaj na zapytania, komentuj i doradzaj, postaraj się wyróżniać proaktywną postawą.
Przygotuj listę mailingową – wykorzystaj wartościowe kontakty, staraj się uwzględnić segmentację, przemyśl, w jaki sposób mógłbyś pozyskiwać kolejne kontakty.
Sprawdź jakość swojej strony, korzystając z dostępnych narzędzi – w sieci znajdziesz sporo darmowych opcji do testowania jakości witryny pod względem wytycznych SEO, wykorzystaj kilka z nich, porównaj wyniki, zastanów się, co możesz samodzielnie poprawić, co wymaga szczególnych usprawnień itd.
Spróbuj przygotować kampanię Google Ads – zapoznaj się z przewodnikiem po Google Ads, załóż konto, uzupełnił wszystkie ważne informacje, określ budżet i przetestuj reklamy PPC, śledząc na bieżąco wyniki.
Strategie dla małych firm – różne metody inwestowania w marketing
Bez względu na to, jaki rodzaj strategii marketingowej wybierasz, pamiętaj, aby umiejętnie łączyć działania online i offline, cele krótkoterminowe i długoterminowe. Nie ma jednej, uniwersalnej metody inwestowania w reklamę i promocję małych firm, musisz znaleźć indywidualny plan działania dostosowany do Twoich potrzeb i gruby odbiorców, niemniej często sprawdzają się:
strategie skoncentrowane na lokalnym marketingu – z sukcesem wykorzystywane w przypadku niedużych firm i marek, które pozyskują klientów regionalnie. Lokalne pozycjonowanie, płatne reklamy ograniczone do wąskiej grupy odbiorczej itp. rozwiązania pozwalają optymalnie wykorzystać mniejszy budżet.
strategie skupione na pozyskiwaniu stałych klientów – nastawienie na rozwijanie programów lojalnościowych, efektywnego e-mail marketingu, intensywny social media marketing – wszystko to może okazać się bardzo skuteczne dla mniejszych przedsiębiorstw.
strategie docierające do wąskiej niszy – unikalność oferty i przekazu marketingowego, precyzyjne określenie grupy odbiorców pomaga w podstawowym problemie, z jakim mierzą się małe firmy, czyli dużej konkurencyjności, zwiększa również skuteczność działań SEO.
strategie nastawione na jakość contentu – podejście, w którym liczy się nie ilość, a jakość treści. Skupienie na formie działań promocyjnych może zaskoczyć niezwykle pozytywnymi efektami. Atrakcyjne, wartościowe treści na stronie internetowej, przemyślane i oryginalne materiały reklamowe są w stanie skusić wielu odbiorców.
Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę swoich klientów, przygotowując strategię dla małej firmy w zakresie marketingu, pamiętaj, że zyskanie przewagi w branży wymaga od Ciebie przede wszystkim zaproponowania czegoś nowego, konsekwentnych i rozważnych działań. Staraj się docenić networking, szukaj nieoczywistych metod promocji, współpracuj, buduj rozgłos i wartościowe relacje, proś o recenzje oraz opinie klientów. Gdziekolwiek widzisz szansę marketingową – wykorzystuj ją. W ten sposób Twoje ograniczenia staną się Twoją przewagą – a więc…do dzieła!