Kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa jest jego rozwój. Chęć pozyskiwania nowych klientów, ekspansji na rynki zagraniczne czy zwiększenia produkcji sprawia, że Twoja firma cały czas stawia przed sobą kolejne wyzwania i stara się dostosować do wymogów rynku. Rozwój warto jednak dobrze zaplanować. W tym celu przygotowywana jest strategia rozwoju firmy. Jak od podstaw przygotować taki dokument? Podpowiadamy!
Zdj 1. W strategii rozwoju firmy najważniejszy jest pomysł!
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/light-bulb-idea-inspiration-light-4514505/
Strategia rozwoju firmy to przedmiot wielu badań i analiz. Naukowcy udowodnili, że stanowi jeden z filarów sukcesu sprzedażowego. Pomaga wytyczyć cele dla przedsiębiorstwa i ułatwia ich realizację, krok po kroku.
Czym jest strategia rozwoju firmy i jaka jest jej rola?
Przede wszystkim strategia rozwoju firmy to drogowskaz. Powinna wytyczać główny kierunek podążania przedsiębiorstwa, będący wskazówką dla pracowników przy podejmowaniu decyzji. Jest konkretnym planem działania, ułatwiającym przede wszystkim osiągnięcie określonych celów biznesowych.
Wiele przedsiębiorstw (szczególnie małych i mikro) nie ma swojej strategii. Właściciele firm obawiają się, że to dokument zbyt skomplikowany, czasochłonny i wyłącznie teoretyczny. Pamiętaj, że to strategia ma być dla Ciebie, a nie Ty dla strategii. Opracowanie dokumentu na własnej koncepcji, opisując własne pomysły i przemyślenia jest kluczem do sukcesu.
Rolą strategii rozwoju firmy jest bowiem wyszczególnienie kolejnych kroków i opracowanie sposobu działania (na każdym etapie rozwijania przedsiębiorstwa). Posiadając tego rodzaju dokument, o wiele łatwiej jest osiągnąć wytyczone sobie cele.
Jakie elementy powinny być zawarte w kompleksowej strategii rozwoju firmy?
Niestety, nie każdy wie, w jaki sposób wykonać tego rodzaju strategię rozwoju firmy. Niektórzy posiłkują się na bardzo skomplikowanych, naukowych opracowaniach (które znajdują bardziej zastosowanie w dużych korporacjach, a nie niewielkich, rodzinnych przedsiębiorstwach).
Na jakie elementy powinieneś zwrócić uwagę, przygotowując strategię dla swojej firmy?
- Kompletna analiza otoczenia biznesowego – w czasie tworzenia strategii skup się na określeniu grupy docelowej klientów, analizie ich potrzeb i możliwości, charakterystyce rynku, własnych zaletach, wadach oraz analizie konkurencji.
- Cele strategiczne przedsiębiorstwa – wskaż jakie cele stawiasz przed firmą. Może to być zdobycie nowych klientów, pozyskanie stałych partnerów biznesowych z określonego regionu świata, zwiększenie zatrudnienia albo wprowadzenie na rynek nowych produktów.
- Strategie dążące do realizacji poszczególnych celów – do każdego celu należy wytyczyć strategię realizacji. Dzięki temu łatwiej będzie odhaczać poszczególne kroki i wypełniać wskazane sobie zadania.
- Kompleksowy plan działania – pamiętaj, że strategia rozwoju firmy musi opierać się na kompleksowym planie działania. Może to być np. influencer marketing, pozycjonowanie, digital marketing. Pamiętaj, aby uwzględnić w planie charakterystykę swojej branży i zapotrzebowanie grupy docelowej.
Zdj 2. Strategia rozwoju firmy wpływa na wiele aspektów jej funkcjonowania m.in. na rozwój zespołu
Źródło: https://pixabay.com/photos/stickies-post-it-note-business-2852375/
Dzięki strategii wyeliminujesz chaos ze swoich działań, unikniesz syndromu wypalenia i ułatwisz sobie drogę do realizacji celów. Jak zabrać się za przygotowanie strategii? Zobacz! To nie jest wcale trudne!
W jaki sposób opracować strategię rozwoju firmy krok po kroku?
Przede wszystkim pamiętaj, że strategia nie musi być dokumentem obszernym, opartym na drogich badaniach fokusowych, rozbudowanej analizie czy wielostronicowym planie działania. Wystarczy kilka prostych punktów, które będą stanowiły Twój plan rozwoju i działania.
Jak krok po kroku zrealizować strategię rozwoju Twojej firmy?
- Wypisz wszystkie informacje na temat firmy, jej zalety, historię i Twoją wizję na biznes – istotne jest skupienie się na własnej działalności. Wskaż jakie sukcesy osiągałeś dotychczas w życiu zawodowym (nie tylko w trakcie prowadzenia biznesu), jakich klientów obsługiwałeś i co jest największą wartością Twojego przedsiębiorstwa.
- Przeanalizuj sytuację zewnętrzną i stan konkurencji – sprawdź jak dużą konkurencję masz na rynku, jakie stawki proponują konkurenci czy zainteresowanie Twoimi produktami lub usługami jest odpowiednio duże. Możesz wypisać też jaką przewagę masz nad konkurentami.
- Określ konkretne cele strategiczne – na podstawie swoich zalet, korzyści, kwestii rynkowych, ustal, w jakim kierunku chcesz się rozwijać. Jeżeli np. rynek w Polsce jest zbyt mały dla Twoich produktów, a zapotrzebowanie na nie jest w innych krajach Europy lub Azji – skup się na realizacji tego celu.
- Przygotuj plan działania – wypisz w punktach kolejne kroki dążenia do realizacji celu. Może to być np. nauka języka, kontakt z zagranicznymi klientami, przygotowanie łańcucha dostaw, stworzenie atrakcyjnej oferty itd.
W strategii wypisz także jak będziesz promował swoje usługi. Warto stawiać na nowoczesne formy reklamy takie jak SEO (tutaj pomoże Ci agencja SEO), współpraca z influencerami lub bezpośredni kontakt z klientem.
Na co uważać w czasie budowania strategii rozwoju firmy?
Pamiętaj, aby strategię realizować zgodnie z prawdziwymi danymi i zapotrzebowaniem. Strategia „małych kroków” jest dużo lepsza niż bujanie w obłokach. Na rozwój przedsiębiorstwa warto patrzeć długofalowo, ale w zakresie realnym do realizacji. Po wykonaniu jednej strategii możesz zabrać się za przygotowanie drugiej.
Zwróć uwagę na określenie terminu wykonania strategii. Najczęściej ma ona formę dwuletnią, pięcioletnią lub siedmioletnią. Czas rozwoju firmy wskaż na podstawie swoich celów. Im trudniej je zrealizować, tym więcej czasu możesz potrzebować.
Na koniec pamiętaj, że strategia rozwoju firmy może przydać się w momencie występowania o dotacje i granty. Z tego względu warto spojrzeć jakich elementów będą wymagać poszczególne instytucje. To ułatwi przygotowanie kompletnego wniosku o dofinansowanie (np. ze środków unijnych).