Strona statyczna czy dynamiczna. Co wybrać?
3 min
3 min
Na skróty
Zacznijmy od kwestii oczywistej – żaden biznes nie może działać bez strony internetowej. Według różnych danych statystycznych w Internecie istnieją prawie 2 miliardy (!) stron o różnorodnej tematyce. W pewnym momencie tworzenia własnej witryny zauważymy, że różnią się one od siebie funkcjonalnością – jedne z nich ulegają częstym zmianom w zakresie tekstu czy layout ‘u, inne zaś pozostają przez długi czas takie same.
Kiedy już zdecydujemy się na utworzenie strony www dla naszej firmy, zapewne staniemy przed wyborem – strona dynamiczna, czy strona statyczna? Jeżeli nie mamy zbyt dużego doświadczenia w tej materii (a większość przedsiębiorców nie ma) to powinniśmy poradzić się zaufanego eksperta lub przeczytać poniższe opracowanie.
Różnice w budowie stron mają istotne znaczenie dla sprawnego działania naszego biznesu w sieci. To, jaka strona dla firmy jest najlepsza zależy od kilku kwestii, które omówimy poniżej.
Czasami nie chcemy bardzo intensywnie komunikować się z naszymi klientami poprzez stronę www. Niekiedy potrzebujemy utworzyć jedynie swego rodzaju wizytówkę. Na takiej stronie chętniej zamieścimy ładne zdjęcie i opis naszej działalności – może to być historia firmy, informacje o właścicielu, zakres świadczonych usług, cennik i oczywiście dane kontaktowe.
Taka prosta strona może mieć czytelne sekcje, gdzie klient w łatwy sposób znajdzie interesujące go informacje. Jest to dobre rozwiązanie dla małych działalności – salon fryzjerski, salon kosmetyczny, gabinet masażu, warsztat samochodowy, księgarnia itp. Nasz klient może zostać odesłany z takiej strony do naszych kanałów social media, gdzie mamy pełną kontrolę nad komunikacją z nim.
Warto pamiętać, że na stronie statycznej nie mamy możliwości edycji naszych zakładek. Nie mamy czegoś takiego jak CMS (system zarządzania treścią), tak więc nie będziemy mogli poprawić tekstu, jeżeli się pomylimy. Warto z tego względu bardzo dokładnie zapoznać się z naszymi tekstami promocyjnymi, które zostaną wgrane na stronę docelową. Strona statyczna ma dużo zalet – szybko się ładuje, klient po niej nie błądzi, można szybko zaprojektować dużą ilość takich właśnie stron.
Inaczej rzeczy prezentują się na stronie dynamicznej. Takie strony są przeciwieństwem stron statycznych, czyli jak łatwo się domyślić możemy modyfikować ich zawartość. W przypadku strony dynamicznej nie musimy znać kodu HTML. Dzięki systemowi zarządzania treścią (CMS) łatwo dokonamy zmian w dowolnie wybranym przez nas miejscu na stronie. Zmieniła się oferta naszego sklepu internetowego? Bez problemu możemy samodzielnie dokonać jej aktualizacji. Nasz hotel jest w trakcie remontu? Na stronie dynamicznej z łatwością dodamy nowy wpis, informujących gości o zaistniałej sytuacji. To rozwiązanie jest korzystna dla wszystkich firm, które często wprowadzają zmiany, chcą aktualizować informacje na swój temat, zwiększają lub zmniejszają zakres swoich usług. Na stronę dynamiczną decydują się wyżej wspomniane firmy, ale też żłobki, szkoły, blogerzy. Dla tych ostatnich bardzo ważne jest to, że dodając nowe treści nie uszkodzą layout’u strony, ponieważ w trybie edycji po prostu wpisujemy tekst. Dzięki dodatkom do CMS’a mogą też wprowadzać dodatkowe funkcjonalności strony.
Kiedy mamy już wiedzę na temat podstawowych różnic pomiędzy stronami możemy łatwiej zdecydować, którą opcję wybrać. Oczywiście możemy je także łączyć. Niektóre firmy wykorzystują strony statyczne do pozycjonowania, a komunikację z klientem prowadzą na stronie dynamicznej. Jeżeli nasz zawód skupia się bardziej na bezpośrednim kontakcie z klientem, jeżeli więcej czasu rozmawiamy z nim przez telefon czy spotykamy się w celu dostarczenia naszej usługi, to lepiej sprawdzi się strona statyczna. Dla biznesów bardziej interaktywnych, które intensyfikują swoje działania głównie w sieci rekomendowane są strony dynamiczne, które pozwalają natychmiast wprowadzić zmianę – nie tylko w prezentowanych treściach, ale też w szacie graficznej strony. Pamiętajmy też, że witryna www naszej firmy powinna być responsywna.
Jak wiadomo dzisiejsi użytkownicy Internetu najchętniej przeglądają strony nie na laptopie, a na wszelkich urządzeniach mobilnych – smartfonach, tabletach. Z tego też względu nasza strona powinna potrafić dopasować się do tych właśnie urządzeń. Przeciąganie strony palcami na ekranie urządzenia może zniechęcić do jej dalszego przeglądania, przez co nasz potencjalny klient opuści nas, być może na zawsze.
Czy zdecydujemy się na stronę statyczną, dynamiczną czy responsywną pamiętajmy o jednej rzeczy – treści na niej zawarte nie powinny odbiegać od zakresu działalności naszej firmy. Nie możemy wprowadzać odwiedzających w błąd tylko po to, żeby „kliknęli” nasz link. Strona MUSI być intuicyjna. Warto pomyśleć o logicznym podziale strony na czytelne dla odwiedzających sekcje, a także wprowadzić udogodnienia – na przykład tryb wysokiego kontrastu, dzięki któremu oczy mniej się męczą. Nasi potencjalni klienci na pewno to docenią.