Sztuczna inteligencja w służbie e-commerce
5 min
5 min
Na skróty
Według najnowszych danych KRS z 2022 roku, na ten moment w Polsce mamy do czynienia z 54 tysiącami e-sklepów. Należy zaznaczyć, że ta ilość wykładniczo wzrasta! Można więc przyjąć, że do końca tego roku ta liczba może przekroczyć 55 tysięcy. Z czego wynika ten wzrost? Przede wszystkim z uwagi na zmianę zachowań konsumenckich i znaczną migrację ofert i produktów do sieci. Okres pandemii na stałe zmienił sposób, w jaki kupujemy, częstokroć decydując się na zakupy online z wygodną dostawą kurierską czy paczkomatem. Dodatkowo – jedynie od początku roku do czerwca 2022 — aż 19,6 tys. zarejestrowanych firm w Polsce dodało kod PKD o sprzedaży w internecie. Oznacza to, że firmy szukają zarówno nowych kanałów komunikacji / odbiorców, jak i dostosowują się do obecnych realiów.
Należy jasno stwierdzić – każdy sklep internetowy jest tak samo szansą na sukces, jak i porażkę. Posiłkując się badaniami Dun & Bradstreet, przeprowadzonymi w czerwcu 2022 na podstawie danych KRS, można jasno określić kondycję polskich e-biznesów. Z analiz możemy wyciągnąć następujące wnioski:
Daje nam to odgórny obraz bolączek obecnego rynku e-commerce, spośród których największą jest poziom konwersji sprzedaży.
Całkiem możliwe, że Twój sklep internetowy znajduje się w jednej z wyżej wymienionych grup. Ale bądźmy szczerzy – nam wszystkim zależy na zwiększeniu obrotów! W poniższym artykule możesz sprawdzić jak w prosty sposób możesz podnieść konwersję Twojego sklepu internetowego.
Przeczytaj: Rodzaje konwersji dla branży e-commerce.
Załóżmy sytuację – dokonaliście wszelkich niezbędnych czynności, aby podnieść konwersję, lecz w dalszym ciągu nie jesteście zadowoleni z rezultatów. Czy to już moment, aby porzucić temat i pogodzić się z tym faktem? Absolutnie nie! Rynek e-commerce rządzi się własnymi prawami, ale również dostarcza szereg rozwiązań, które bezpiecznie podnoszą sprzedaż bez potrzeby nadmiernego inwestowania w narzędzia i personel. Takimi rozwiązaniami są narzędzia bazujące na potencjale sztucznej inteligencji!
Sales / marketing automation w obecnych czasach są jednymi z najważniejszych elementów prowadzenia biznesu w internecie. Spośród wielu zalet takich programów warto wymienić całościowe nadzorowanie procesu zakupów / sprzedaży oraz analizy ruchów klientów w sklepie internetowym. Niestety, obecnie mamy do czynienia ze znacznym rozdrobnieniem usług, co w ostatecznym rozrachunku może być bardzo kosztowne w utrzymaniu. Wielu z nas korzysta bowiem z osobnego systemu do zarządzania sklepem, marketplace, firmami kurierskimi, czy mailingiem. Dlatego warto szukać rozwiązań All in One, które zapewniają wszystkie udogodnienia w jednym ekosystemie wraz ze wsparciem integracji na poczet przyszłej ekspansji biznesu w innych kanałach sprzedaży.
Przykładowo – system IDEAerp służy do całościowego zarządzania firmą, między innymi zapewnia pełną automatyzację zamówień sprzedaży, realizacji reklamacji czy wsparcia w postaci integracji z najpopularniejszymi marketplace w Polsce i Europie. System jest również w pełni chmurowy, a do jego obsługi potrzebny jest jedynie komputer z dostępem do internetu. Jest to dodatkowa zaleta, gdyż o solidne zaplecze techniczne dba IDEAcloud – bezpieczny i zaufany hosting.
Z kolei marketing automation pozwala na wdrożenie spersonalizowanych, jak i ujednoliconych komunikatów marketingowych, które docierają do wielu grup klientów Twojego sklepu internetowego. Takie narzędzia są doceniane przez wszystkie firmy, którym zależy na użyciu potencjału języka korzyści w komunikacji własnych produktów i usług. Zarządzanie wieloma kanałami komunikacji może przysporzyć więcej problemów niż pożytku — często potrzeba idealnej koordynacji zespołu lub działów, aby każdorazowo informować odbiorcę o tym, co Twoja firma ma w tym momencie do zaproponowania. Firmy częstokroć poświęcają dużo zasobów i czasu na to, aby poznać swojego klienta, to w jaki sposób dokonuje zakupów oraz to, jak przedstawia się ogólna demografia.
Mając na uwadze powyższą problematykę, należy wspomnieć o tym, jak sztuczna inteligencja może pozytywnie wpłynąć na wzrost sprzedaży oraz poprawę sytuacji finansowej Twojego e-biznesu. Obecnie sztuczna inteligencja wkracza w coraz to nowsze dziedziny naszego codziennego życia – w tym w strefę e-commerce. Narzędzia oparte o taką formułę charakteryzują się ponadprzeciętnymi możliwościami analitycznymi oraz pozwalają na odciążenie pracy działów.
Analizując obecne trendy w dziedzinie e-commerce można napotkać wiele systemów, które za pomocą sztucznej inteligencji usprawniają procesy w kanałach komunikacji i sprzedaży. Przed wyborem takiego rozwiązania należy upewnić się, że program / system charakteryzuje się:
Mając na uwadze niesamowite tempo rozwoju obecnego rynku e-commerce, zespół IDEA commerce stworzył dedykowane narzędzie, które pozwala połączyć aspekty marketing automation i sales automation w jednym spójnym ekosystemie o nazwie IDEAflowbox , uzbrojonym w sztuczną inteligencję!
Jak działa to narzędzie?
IDEAflowbox to rozwiązanie oparte na wygodnym do wdrożenia systemie wtyczek. Działa z najpopularniejszymi platformami e-commerce:
Sztuczna inteligencja analizuje ruch klientów w sklepie internetowym, katalogując i oceniając każdą wizytę (w tym również zachowania konsumenckie). Bazując na autouczącej się sieci neuronowej, IDEAflowbox jest w stanie dostosować wygląd oferty Twojego sklepu, podając każdemu z klientów spersonalizowaną do jego wymogów ofertę.
IDEAflowbox za pomocą wcześniej wspomnianej analizy klientów pozwala na stworzenie dokładnych kanałów komunikacji dla kampanii marketingowych. Dzięki temu możesz dotrzeć z własnym komunikatem do specyficznej grupy odbiorców (np. klientów, których średnia wartość koszyka to 200PLN , mieszkających w Warszawie). Kampanie można również planować wprzód i automatyzować ich wysyłanie, dzięki czemu Twój zespół może poświęcić czas na inne projekty!
Wprawne oko zauważy, że ramka flowbox może wyglądać podobnie do ramek bestsellerów, częstokroć widocznych w sklepach internetowych. Należy jasno zaznaczyć – to nie to samo!
Monetate Ecommerce Quarterly Report w swoich analizach jasno wskazuje: „nowi klienci, którzy klikają w rekomendowane produkty, są o 70% bardziej skłonni do dokonania zakupu w ramach tej sesji”. To oznacza, że dzięki IDEAflowbox Twoje produkty zostaną wyświetlone w taki sposób, aby klient nie był w stanie przejść obok nich obojętnie!
Zachęcamy do zapoznania się z filmem przedstawiającym esencję IDEAflowbox:
Entuzjasta designu i content marketingu. Na co dzień tworzy treści pozwalające edukować i szerzyć wiedzę na temat branży e-commerce.