Według najnowszych danych KRS z 2022 roku, na ten moment w Polsce mamy do czynienia z 54 tysiącami e-sklepów. Należy zaznaczyć, że ta ilość wykładniczo wzrasta! Można więc przyjąć, że do końca tego roku ta liczba może przekroczyć 55 tysięcy. Z czego wynika ten wzrost? Przede wszystkim z uwagi na zmianę zachowań konsumenckich i znaczną migrację ofert i produktów do sieci. Okres pandemii na stałe zmienił sposób, w jaki kupujemy, częstokroć decydując się na zakupy online z wygodną dostawą kurierską czy paczkomatem. Dodatkowo – jedynie od początku roku do czerwca 2022 — aż 19,6 tys. zarejestrowanych firm w Polsce dodało kod PKD o sprzedaży w internecie. Oznacza to, że firmy szukają zarówno nowych kanałów komunikacji / odbiorców, jak i dostosowują się do obecnych realiów.
O kondycji Polskich sklepów internetowych w 2022
Należy jasno stwierdzić – każdy sklep internetowy jest tak samo szansą na sukces, jak i porażkę. Posiłkując się badaniami Dun & Bradstreet, przeprowadzonymi w czerwcu 2022 na podstawie danych KRS, można jasno określić kondycję polskich e-biznesów. Z analiz możemy wyciągnąć następujące wnioski:
- 21% sklepów ocenia swoją sytuację finansową jako bardzo złą,
- 30% sklepów ocenia swoją sytuację finansową jako złą,
- 41% sklepów ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą,
- 8% sklepów ocenia swoją sytuację finansową jako bardzo dobrą.
Daje nam to odgórny obraz bolączek obecnego rynku e-commerce, spośród których największą jest poziom konwersji sprzedaży.
Jak przekuć statystykę w zysk?
Całkiem możliwe, że Twój sklep internetowy znajduje się w jednej z wyżej wymienionych grup. Ale bądźmy szczerzy – nam wszystkim zależy na zwiększeniu obrotów! W poniższym artykule możesz sprawdzić jak w prosty sposób możesz podnieść konwersję Twojego sklepu internetowego.
Przeczytaj: Rodzaje konwersji dla branży e-commerce.
Załóżmy sytuację – dokonaliście wszelkich niezbędnych czynności, aby podnieść konwersję, lecz w dalszym ciągu nie jesteście zadowoleni z rezultatów. Czy to już moment, aby porzucić temat i pogodzić się z tym faktem? Absolutnie nie! Rynek e-commerce rządzi się własnymi prawami, ale również dostarcza szereg rozwiązań, które bezpiecznie podnoszą sprzedaż bez potrzeby nadmiernego inwestowania w narzędzia i personel. Takimi rozwiązaniami są narzędzia bazujące na potencjale sztucznej inteligencji!
Zapoznaj się z tematyką sales / marketing automation
Sales / marketing automation w obecnych czasach są jednymi z najważniejszych elementów prowadzenia biznesu w internecie. Spośród wielu zalet takich programów warto wymienić całościowe nadzorowanie procesu zakupów / sprzedaży oraz analizy ruchów klientów w sklepie internetowym. Niestety, obecnie mamy do czynienia ze znacznym rozdrobnieniem usług, co w ostatecznym rozrachunku może być bardzo kosztowne w utrzymaniu. Wielu z nas korzysta bowiem z osobnego systemu do zarządzania sklepem, marketplace, firmami kurierskimi, czy mailingiem. Dlatego warto szukać rozwiązań All in One, które zapewniają wszystkie udogodnienia w jednym ekosystemie wraz ze wsparciem integracji na poczet przyszłej ekspansji biznesu w innych kanałach sprzedaży.
Przykładowo – system IDEAerp służy do całościowego zarządzania firmą, między innymi zapewnia pełną automatyzację zamówień sprzedaży, realizacji reklamacji czy wsparcia w postaci integracji z najpopularniejszymi marketplace w Polsce i Europie. System jest również w pełni chmurowy, a do jego obsługi potrzebny jest jedynie komputer z dostępem do internetu. Jest to dodatkowa zaleta, gdyż o solidne zaplecze techniczne dba IDEAcloud – bezpieczny i zaufany hosting.
Z kolei marketing automation pozwala na wdrożenie spersonalizowanych, jak i ujednoliconych komunikatów marketingowych, które docierają do wielu grup klientów Twojego sklepu internetowego. Takie narzędzia są doceniane przez wszystkie firmy, którym zależy na użyciu potencjału języka korzyści w komunikacji własnych produktów i usług. Zarządzanie wieloma kanałami komunikacji może przysporzyć więcej problemów niż pożytku — często potrzeba idealnej koordynacji zespołu lub działów, aby każdorazowo informować odbiorcę o tym, co Twoja firma ma w tym momencie do zaproponowania. Firmy częstokroć poświęcają dużo zasobów i czasu na to, aby poznać swojego klienta, to w jaki sposób dokonuje zakupów oraz to, jak przedstawia się ogólna demografia.
Mając na uwadze powyższą problematykę, należy wspomnieć o tym, jak sztuczna inteligencja może pozytywnie wpłynąć na wzrost sprzedaży oraz poprawę sytuacji finansowej Twojego e-biznesu. Obecnie sztuczna inteligencja wkracza w coraz to nowsze dziedziny naszego codziennego życia – w tym w strefę e-commerce. Narzędzia oparte o taką formułę charakteryzują się ponadprzeciętnymi możliwościami analitycznymi oraz pozwalają na odciążenie pracy działów.
Jaki program wybrać?
Analizując obecne trendy w dziedzinie e-commerce można napotkać wiele systemów, które za pomocą sztucznej inteligencji usprawniają procesy w kanałach komunikacji i sprzedaży. Przed wyborem takiego rozwiązania należy upewnić się, że program / system charakteryzuje się:
- Oszczędnością czasu
- Zwiększeniem sprzedaży i rentowności
- Zwiększeniem produktywności
- Możliwością zarządzania i planowania działań marketingowych
- Docieraniem do klientów wraz ze spersonalizowaną ofertą
Jak użyć sztucznej inteligencji na korzyść Twojego biznesu?
Mając na uwadze niesamowite tempo rozwoju obecnego rynku e-commerce, zespół IDEA commerce stworzył dedykowane narzędzie, które pozwala połączyć aspekty marketing automation i sales automation w jednym spójnym ekosystemie o nazwie IDEAflowbox , uzbrojonym w sztuczną inteligencję!
Jak działa to narzędzie?
IDEAflowbox to rozwiązanie oparte na wygodnym do wdrożenia systemie wtyczek. Działa z najpopularniejszymi platformami e-commerce:
- WooCommerce
- Prestashop
- Magento 2.x
Sztuczna inteligencja analizuje ruch klientów w sklepie internetowym, katalogując i oceniając każdą wizytę (w tym również zachowania konsumenckie). Bazując na autouczącej się sieci neuronowej, IDEAflowbox jest w stanie dostosować wygląd oferty Twojego sklepu, podając każdemu z klientów spersonalizowaną do jego wymogów ofertę.
IDEAflowbox za pomocą wcześniej wspomnianej analizy klientów pozwala na stworzenie dokładnych kanałów komunikacji dla kampanii marketingowych. Dzięki temu możesz dotrzeć z własnym komunikatem do specyficznej grupy odbiorców (np. klientów, których średnia wartość koszyka to 200PLN , mieszkających w Warszawie). Kampanie można również planować wprzód i automatyzować ich wysyłanie, dzięki czemu Twój zespół może poświęcić czas na inne projekty!
Ramka flowbox kontra ramka bestsellerów
Wprawne oko zauważy, że ramka flowbox może wyglądać podobnie do ramek bestsellerów, częstokroć widocznych w sklepach internetowych. Należy jasno zaznaczyć – to nie to samo!
- Ramki flowbox – dostosowują się do każdego klienta z osobna, propozycje produktowe pojawiają się w zależności od zainteresowań klienta oraz tego, co faktycznie klient chce kupić.
- Ramki bestsellerów – służą głównie do pokazania produktów, które zdobyły uznanie klientów, a także m.in. takich, które należy wyprzedać lub które komunikowane są w kampaniach marketingowych. Problemem tej komunikacji jest to, że nie odzwierciedla tego, co chce kupić klient. Takie produkty najczęściej nie skutkują zwiększeniem zainteresowania / kupna i stanowią największą bolączkę sklepów internetowych.
Co na ten temat mówi statystyka?
Monetate Ecommerce Quarterly Report w swoich analizach jasno wskazuje: „nowi klienci, którzy klikają w rekomendowane produkty, są o 70% bardziej skłonni do dokonania zakupu w ramach tej sesji”. To oznacza, że dzięki IDEAflowbox Twoje produkty zostaną wyświetlone w taki sposób, aby klient nie był w stanie przejść obok nich obojętnie!
Co dzięki temu zyskujesz?
- Tworzysz spersonalizowaną ofertę – dla każdego klienta
- Kontrolujesz sposób, w jaki ramki flowbox są wyświetlane dla Twojego klienta
- Masz kontrolę nad obsługą mailingu
- Lepiej poznajesz swoich klientów i pozyskujesz wartościowe leady
- Narzędzie zarabia za Ciebie i dla Ciebie
- Oszczędzasz czas
Zachęcamy do zapoznania się z filmem przedstawiającym esencję IDEAflowbox: