Szukanie zaawansowane w Google – na czym polega?
6 min
6 min
Na skróty
Google to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa i trudno znaleźć osobę, która nie miała z nią styczności. Jednak warto pamiętać, że samo wpisanie w pasek interesującej frazy nie jest jedynym sposobem na znalezienie potrzebnych informacji. Czasami konieczne okazuje się doprecyzowanie wyników, co oczywiście jest możliwe. Pomaga w tym wyszukanie zaawansowane Google – jest przydatne nie tylko podczas działań SEO, ale również codziennego użytkowania internetu. Jak z niego korzystać?
Zaawansowane wyszukiwanie w Google to praktyczna opcja. Dzięki niej można uzyskać bardziej precyzyjne wyniki i szybciej znaleźć niezbędne informacje, grafiki czy innego typu dane. Funkcja ta jest przydatna, ponieważ nie zawsze stosowanie zwykłego, prostego szukania daje zadowalające efekty. Jednocześnie warto zaznaczyć, że Google wciąż udoskonala swoją wyszukiwarkę pod kątem funkcjonalności oraz mechanizmu działania, dlatego korzystanie z niej nie powinno być kłopotliwe dla nikogo. Użytkownicy dostają cenne podpowiedzi już podczas wpisywania hasła w pasku wyszukiwania, dodatkowo otrzymują przydatne sugestie w przypadku literówek.
Zaawansowane szukanie w Google może odbywać się na dwa sposoby:
Komu przyda się tak precyzyjne szukanie? Każdemu, komu zależy na dokładnych wynikach i otrzymaniu potrzebnych danych w krótkim czasie, bez konieczności przeglądania kilku czy kilkunastu kart wyszukiwarki Google. Z takiej możliwości chętnie korzystają np. specjaliści SEO czy copywriterzy.
Zaawansowane wyszukiwanie w Google poprzez opcje ustawień to bardzo prosta metoda, ale czasami też czasochłonna. Aby z niej skorzystać, wystarczy przejść do wyszukiwarki, kliknąć Ustawienia (w prawym dolnym rogu ekranu) i wybrać Szukanie zaawansowane. Wówczas na ekranie wyświetlą się pola do uzupełnienia. Pierwsza część to „znajdź strony zawierające…”, dostępne w niej możliwości to:
Druga część to „możesz zawęzić wyniki do…”:
Poprzez zaawansowane wyszukiwanie użytkownik może np. określić, jakich konkretnie słów Google ma nie uwzględniać podczas przeszukiwania zasobów Internetu. Opcja ta pozwala też na zawężenie wyników pod kątem miejsca pojawienia się haseł (przykładowo tylko w tytule strony), ostatniej wykonanej aktualizacji czy też preferowanego formatu plików.
Poprzez komendy można szybko wyszukać precyzyjne informacje w Google, bez potrzeby czasochłonnego uzupełniania pól. Używanie ich nie jest skomplikowane, wystarczy zapamiętać odpowiednie znaki lub konkretne zwroty, które są określane mianem operatorów.
To oczywiście nie wszystkie komendy, jest ich znacznie więcej:
Zaawansowane szukanie w Google często pozwala zaoszczędzić sporo czasu z uwagi na brak konieczności przeglądania mało precyzyjnych wyników. Jednak należy pamiętać, że w przypadku social mediów nie jest to opcja sprawdzająca się idealnie. Co prawda korzystanie z operatorów @ czy # niekiedy bardzo pomaga, jednak trzeba mieć świadomość, że nie zawsze wszystko zostanie zaindeksowane.
Problem może pojawić się także podczas wyszukiwania w obcych językach. Nawet podczas korzystania z Google w wersji np. niemieckiej wyświetlone zostaną wyniki w języku polskim, ponieważ będą powiązane z adresem IP użytkownika. Chcąc tego uniknąć, należy skorzystać z formularza wyszukiwania zaawansowanego i wskazać w nim konkretny język. Sprawdzając szybkie sposoby wyszukiwania informacji w Internecie i porady na ich temat można natknąć się również na wzmiankę o trybie incognito, czyli prywatnym. Warto używać go zwłaszcza w sytuacji, gdy z jednego komputera korzysta kilka osób. Wynika to z tego, że Google dopasowuje treści pod preferencje użytkowników i przeglądane strony. Zastosowanie trybu incognito daje pewność, że każdy, kto korzysta z danego komputera, otrzyma te same wyniki wyszukiwania.
Podczas używania operatorów warto pamiętać o możliwości ich dowolnego łączenia. To oznacza, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby np. wyszukać plik w konkretnym formacie na stronach z określonej domeny. Co więcej, podczas stosowania komend nie należy stawiać spacji między nimi a wpisywanymi słowami. Inaczej nie będą one działać i szybkie szukanie zaawansowane w Google nie będzie dostępne.
Analizując sposób, w jaki korzystamy z Internetu każdego dnia, można dojść do wniosku, że jedną z częściej odwiedzanych witryn jest właśnie wyszukiwarka Google. Zaawansowane szukanie to funkcja pozwalająca zaoszczędzić dużo czasu i uniknąć przeglądania wyników, które nie do końca pasują do zapytania. Zwiększenie trafności wyszukiwania znacząco ułatwia pracę i nierzadko umożliwia dotarcie do takich informacji, które bez zastosowania odpowiednich komend byłyby bardzo trudno dostępne (nie każdy użytkownik ma ochotę i przede wszystkim czas na przeglądanie kilkunastu stron wyników).
Za pomocą operatorów można od razu przeszukać strony pod kątem fraz umieszczonych w adresie URL, tytule czy też anchorach. Pozwalają one na zawężenie wyników do koniecznego minimum, co przydaje się zarówno w pracy, jak i poza nią. Wiele osób docenia komendy, w szczególności takie jak ta umożliwiająca wyszukiwanie niekompletnych fraz czy witryn podobnych do wskazanej.
Podstawowe wyszukiwanie Google nie zawsze sprawdza się wystarczająco dobrze. Przydaje się ono przede wszystkim w sytuacji, gdy użytkownik chce znaleźć bardzo ogólne informacje. Jeżeli mają być one szczegółowe, najlepiej wykorzystać szukanie zaawansowane, gdyż bez właściwych operatorów odnalezienie potrzebnych wyników może okazać się trudne. Wprowadzenie tej opcji sprawiło, że dokładny i staranniejszy research nie jest tak czasochłonny. To ułatwia zagłębienie się w wybrany temat i trafienie na cenne dane.
Oferowane przez Google zaawansowane wyszukiwanie to bardzo praktyczna opcja, a korzystanie z niej nie sprawia problemów. Warto stosować tego typu ułatwienia, aby uniknąć konieczności przeglądania wielu stron internetowych, na których i tak nie ma niezbędnych informacji lub są one szczątkowe. Ponadto szukanie zaawansowane nierzadko daje dostęp do danych, które przy szukaniu standardowym są pomijane.
Źródła:
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.