Google to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa i trudno znaleźć osobę, która nie miała z nią styczności. Jednak warto pamiętać, że samo wpisanie w pasek interesującej frazy nie jest jedynym sposobem na znalezienie potrzebnych informacji. Czasami konieczne okazuje się doprecyzowanie wyników, co oczywiście jest możliwe. Pomaga w tym wyszukanie zaawansowane Google – jest przydatne nie tylko podczas działań SEO, ale również codziennego użytkowania internetu. Jak z niego korzystać?
Szukanie zaawansowane w Google – co to?
Zaawansowane wyszukiwanie w Google to praktyczna opcja. Dzięki niej można uzyskać bardziej precyzyjne wyniki i szybciej znaleźć niezbędne informacje, grafiki czy innego typu dane. Funkcja ta jest przydatna, ponieważ nie zawsze stosowanie zwykłego, prostego szukania daje zadowalające efekty. Jednocześnie warto zaznaczyć, że Google wciąż udoskonala swoją wyszukiwarkę pod kątem funkcjonalności oraz mechanizmu działania, dlatego korzystanie z niej nie powinno być kłopotliwe dla nikogo. Użytkownicy dostają cenne podpowiedzi już podczas wpisywania hasła w pasku wyszukiwania, dodatkowo otrzymują przydatne sugestie w przypadku literówek.
Zaawansowane szukanie w Google może odbywać się na dwa sposoby:
- za pomocą odpowiednich komend,
- poprzez przejście do Ustawień i skorzystanie z opcji Wyszukiwanie zaawansowane.
Komu przyda się tak precyzyjne szukanie? Każdemu, komu zależy na dokładnych wynikach i otrzymaniu potrzebnych danych w krótkim czasie, bez konieczności przeglądania kilku czy kilkunastu kart wyszukiwarki Google. Z takiej możliwości chętnie korzystają np. specjaliści SEO czy copywriterzy.
Google – szukanie zaawansowane bez komend
Zaawansowane wyszukiwanie w Google poprzez opcje ustawień to bardzo prosta metoda, ale czasami też czasochłonna. Aby z niej skorzystać, wystarczy przejść do wyszukiwarki, kliknąć Ustawienia (w prawym dolnym rogu ekranu) i wybrać Szukanie zaawansowane. Wówczas na ekranie wyświetlą się pola do uzupełnienia. Pierwsza część to „znajdź strony zawierające…”, dostępne w niej możliwości to:
- wszystkie te słowa,
- dokładnie to wyrażenie,
- dowolne z tych słów,
- żadne z tych słów,
- liczby z zakresu od do.
Druga część to „możesz zawęzić wyniki do…”:
- język,
- region,
- ostatnia aktualizacja,
- witryna lub domena,
- występowanie haseł,
- filtr SafeSearch,
- typ pliku,
- prawo do użytkowania.
Poprzez zaawansowane wyszukiwanie użytkownik może np. określić, jakich konkretnie słów Google ma nie uwzględniać podczas przeszukiwania zasobów Internetu. Opcja ta pozwala też na zawężenie wyników pod kątem miejsca pojawienia się haseł (przykładowo tylko w tytule strony), ostatniej wykonanej aktualizacji czy też preferowanego formatu plików.
Szukanie zaawansowane w Google przy użyciu komend
Poprzez komendy można szybko wyszukać precyzyjne informacje w Google, bez potrzeby czasochłonnego uzupełniania pól. Używanie ich nie jest skomplikowane, wystarczy zapamiętać odpowiednie znaki lub konkretne zwroty, które są określane mianem operatorów.
- Wyszukiwanie konkretnych wyrażeń – aby skorzystać z tej opcji, należy zastosować cudzysłów. Dzięki temu Google wie, że ma traktować zapytanie całościowo i pokazać wyniki pasujące do całej frazy, a nie pojedynczych słów. Przykład to „agencja SEO”. Tego typu wyszukiwanie przydaje się w szczególności podczas zakupów, gdyż pozwala na uniknięcie konieczności przeglądania produktów, które nie interesują użytkownika z uwagi np. na zły kolor czy pojemność. Należy pamiętać, że przy zastosowaniu tej komendy Google wyświetli tylko te wyniki, które brzmią tak samo jak umieszczone w cudzysłowie hasło.
- Wyszukiwanie frazy w tekście – w przypadku zwykłego wyszukiwania nie zawsze jest tak, że wpisane słowa występują bezpośrednio w tekście na danej stronie, mogą być np. jedynie w tytule. Aby mieć pewność, że fraza znajdzie się w treści, trzeba zastosować operator allintext. Będzie to np. allintext:skuteczne pozycjonowanie. Tym samym wyszukiwarka nie pokaże witryn, gdzie fraza ta pojawia się jedynie w meta description czy adresie.
- Wyszukiwanie z wykluczoną frazą – jeśli Google pokazuje mało precyzyjne wyniki, użytkownik może wyeliminować frazy, które go nie interesują. Służy do tego symbol minusa. Dla przykładu, chcąc znaleźć artykuły dotyczące pozycjonowania, ale bez tych dotyczących cennika, należy wpisać formułę: pozycjonowanie -cennik. Wówczas w wynikach nie pojawią się treści związane z cenami za tego typu usługi.
- Wyszukiwanie w obrębie jednej domeny – aby znacząco zawęzić wyniki wyszukiwania i ograniczyć się tylko do jednej, konkretnej strony www, należy zastosować operator site:. W przypadku naszej witryny byłoby to: site:semcore.pl (nie ma potrzeby wpisywania prefiksu www czy https://). W razie potrzeby można tu dodać słowo kluczowe, przykładowo: site:semcore.pl pozycjonowanie.
- Wyszukiwanie X lub Y – przydatna opcja dla osób, które nie mają pewności, czego dokładnie szukają. Można wykorzystać ją także np. przy przeszukiwaniu dwóch różnych stron. W tym przypadku stosuje się operator OR: copywriter OR content writer.
- Wyszukiwanie w adresie URL – szybki sposób na to, aby znaleźć adresy URL zawierające ściśle określone wyrażenie. Pomaga w tym komenda allinurl:, za pomocą której można wyszukać np. wszystkie przydatne blogi na wybrany temat. Jeżeli użytkownika interesują treści dotyczące optymalizacji stron, powinien wpisać w Google: allinurl:blog optymalizacja stron.
To oczywiście nie wszystkie komendy, jest ich znacznie więcej:
- inurl: – pozwala na wyszukanie konkretnego słowa lub słów w adresie URL,
- inanchor: – pokazuje strony, do których prowadzi odnośnik z określonym tekstem kotwicy,
- $cena – umożliwia znalezienie produktów dostępnych w konkretnej cenie,
- @fraza – znacznik ten ułatwia wyszukanie danej osoby w mediach społecznościowych,
- filetype: – pozwala na znalezienie plików w ściśle określonym formacie,
- related: – służy do przeglądania stron zbliżonych pod kątem tematyki do tej wskazanej,
- fraza* – przydaje się podczas wyszukiwania niekompletnych fraz (np. fraza*dalsza część frazy),
- site: – umożliwia wyszukanie stron z określonej domeny,
- define: – pozwala na znalezienie definicji wpisanego słowa,
- fraza..fraza – .. to operator, dzięki któremu można filtrować wyniki obejmujące konkretny zakres dat lub liczb,
- #fraza – działa podobnie jak komenda @, daje możliwość przeglądania wyników z uwzględnieniem konkretnych hashtagów,
- cache: – służy do pokazania najnowszej wersji witryny zapisanej w pamięci podręcznej,
- weather: – pozwala na szybkie sprawdzenie pogody dla określonej lokalizacji,
- map: – umożliwia wyszukanie mapy dla wskazanego miejsca.
Google i wyszukiwanie zaawansowane – o czym trzeba pamiętać?
Zaawansowane szukanie w Google często pozwala zaoszczędzić sporo czasu z uwagi na brak konieczności przeglądania mało precyzyjnych wyników. Jednak należy pamiętać, że w przypadku social mediów nie jest to opcja sprawdzająca się idealnie. Co prawda korzystanie z operatorów @ czy # niekiedy bardzo pomaga, jednak trzeba mieć świadomość, że nie zawsze wszystko zostanie zaindeksowane.
Problem może pojawić się także podczas wyszukiwania w obcych językach. Nawet podczas korzystania z Google w wersji np. niemieckiej wyświetlone zostaną wyniki w języku polskim, ponieważ będą powiązane z adresem IP użytkownika. Chcąc tego uniknąć, należy skorzystać z formularza wyszukiwania zaawansowanego i wskazać w nim konkretny język. Sprawdzając szybkie sposoby wyszukiwania informacji w Internecie i porady na ich temat można natknąć się również na wzmiankę o trybie incognito, czyli prywatnym. Warto używać go zwłaszcza w sytuacji, gdy z jednego komputera korzysta kilka osób. Wynika to z tego, że Google dopasowuje treści pod preferencje użytkowników i przeglądane strony. Zastosowanie trybu incognito daje pewność, że każdy, kto korzysta z danego komputera, otrzyma te same wyniki wyszukiwania.
Podczas używania operatorów warto pamiętać o możliwości ich dowolnego łączenia. To oznacza, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby np. wyszukać plik w konkretnym formacie na stronach z określonej domeny. Co więcej, podczas stosowania komend nie należy stawiać spacji między nimi a wpisywanymi słowami. Inaczej nie będą one działać i szybkie szukanie zaawansowane w Google nie będzie dostępne.
Szukanie zaawansowane w Google – dlaczego warto z niego korzystać?
Analizując sposób, w jaki korzystamy z Internetu każdego dnia, można dojść do wniosku, że jedną z częściej odwiedzanych witryn jest właśnie wyszukiwarka Google. Zaawansowane szukanie to funkcja pozwalająca zaoszczędzić dużo czasu i uniknąć przeglądania wyników, które nie do końca pasują do zapytania. Zwiększenie trafności wyszukiwania znacząco ułatwia pracę i nierzadko umożliwia dotarcie do takich informacji, które bez zastosowania odpowiednich komend byłyby bardzo trudno dostępne (nie każdy użytkownik ma ochotę i przede wszystkim czas na przeglądanie kilkunastu stron wyników).
Za pomocą operatorów można od razu przeszukać strony pod kątem fraz umieszczonych w adresie URL, tytule czy też anchorach. Pozwalają one na zawężenie wyników do koniecznego minimum, co przydaje się zarówno w pracy, jak i poza nią. Wiele osób docenia komendy, w szczególności takie jak ta umożliwiająca wyszukiwanie niekompletnych fraz czy witryn podobnych do wskazanej.
Podstawowe wyszukiwanie Google nie zawsze sprawdza się wystarczająco dobrze. Przydaje się ono przede wszystkim w sytuacji, gdy użytkownik chce znaleźć bardzo ogólne informacje. Jeżeli mają być one szczegółowe, najlepiej wykorzystać szukanie zaawansowane, gdyż bez właściwych operatorów odnalezienie potrzebnych wyników może okazać się trudne. Wprowadzenie tej opcji sprawiło, że dokładny i staranniejszy research nie jest tak czasochłonny. To ułatwia zagłębienie się w wybrany temat i trafienie na cenne dane.
Oferowane przez Google zaawansowane wyszukiwanie to bardzo praktyczna opcja, a korzystanie z niej nie sprawia problemów. Warto stosować tego typu ułatwienia, aby uniknąć konieczności przeglądania wielu stron internetowych, na których i tak nie ma niezbędnych informacji lub są one szczątkowe. Ponadto szukanie zaawansowane nierzadko daje dostęp do danych, które przy szukaniu standardowym są pomijane.
Źródła: