Na skróty
Wygląd strony internetowej jest bezpośrednio związany ze strukturą witryny. Wszystkie podstrony, kategorie, i inne zakładki muszą zostać odpowiednio zaprojektowane, aby korzystanie z nich było wygodne. Co więcej, użytkownik powinien bez żadnych przeszkód dotrzeć do dowolnego „miejsca” w witrynie, nawet ze strony głównej. Dlaczego układ strony jest taki ważny? Czy każda witryna musi posiadać dobrze zaprojektowaną strukturę, z uwzględnieniem wielu aspektów SXO?
Struktura strony internetowej może być wykorzystywana w aż trzech znaczeniach. Pierwsze z nich to nic innego, jak budowa kodu źródłowego. Drugie natomiast nawiązuje do połączeń pomiędzy wszystkimi podstronami (adresami URL). Te połączenia powstają poprzez umieszczanie linkowania wewnętrznego. Użytkownik, klikając w konkretny odnośnik, przenosi się do wybranej przez siebie podstrony. To bardzo proste rozwiązanie, z którym każda osoba z pewnością się spotkała. Poprzez linkowanie wewnętrzne możliwe jest przeglądanie podstron w sklepie, czy na stronie WWW. Trzecie, a zarazem ostatnie znaczenie struktury odnosi się do tego, w jaki sposób zostały dodane nagłówki w tekstach. Powinno one zostać odpowiednio oznaczone w kodzie HTML.
Skupiając się na wyglądzie strony internetowej, nie będziemy omawiać stylistyki, wielkości czcionki, czy animacji. Mamy na myśli wewnętrzną strukturę, ukrytą w kodzie HTML. Ta konstrukcja często składa się z trzech części, jest to zarazem podstawowa konfiguracja:
Strukturę strony możesz wzbogacać o kolejne elementy, aby witryna prezentowała się jak najlepiej. Dodatkowo przydatne dla użytkownika funkcje wspierają UX. Zmiany w układzie strony wywołują bezpośrednie zmiany w wyglądzie, więc każdą edycję kodu źródłowego należy dokładnie przemyśleć. Jeżeli witrynę założyła firma z zewnątrz, a Ty nie masz żadnego pojęcia o tym, jak zarządzać panelem administracyjnym, możesz przypadkowo wywołać duże szkody.
Właściwie przygotowany układ strony pozwala użytkownikom wygodnie poruszać się po witrynie. Co więcej, kod źródłowy powinien być maksymalnie zoptymalizowany, aby poszczególne elementy witryny ładowały się jak najkrócej. Zbyt chaotyczny, źle zaprojektowany wygląd strony internetowej źle się prezentuje i zraża do siebie użytkowników, pamiętaj o tym. Gdy układ strony zostanie dobrze przygotowany, wdrażanie zmian oraz aktualizacji będzie przy okazji znacznie prostsze, oraz zajmie zdecydowanie mniej czasu.
Warto jednak dodać, że wewnętrzna struktura strony, opierająca się na poprawnej budowie kodu HTML to nie wszystko. Poprzez termin „struktura strony” określa się również powiązania poszczególnych podstron między sobą, które łączy linkowanie wewnętrzne. Wyobraź sobie prosty przykład: prowadzisz sklep internetowy z blogiem. Użytkownik chce przeczytać najnowszy artykuł. Aby dotrzeć do tekstu, użytkownik musi przebyć pewną ścieżkę:
Strona główna ➔ Blog ➔ Artykuł
Podobna sytuacja będzie dotyczyć przeglądania produktów:
Strona główna ➔ Lista produktów ➔ Produkt
To jest właśnie struktura strony. Układ musi być zaprojektowany w taki sposób, aby użytkownik bez żadnych przeszkód mógł otworzyć dowolną podstronę. Unikaj sytuacji, gdzie adres URL nie będzie posiadać linkowania wewnętrznego. Do takiej podstrony internauta w żaden sposób się dostanie.
W układzie strony, a konkretnie w części <body>, znajduje się content. Jeżeli posiadasz teksty, warto oznaczyć je poprzez odpowiednie nagłówki. Wówczas zadbasz o wygląd strony internetowej oraz strukturę treści na konkretnej podstronie. Należy dodać, że te elementy mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Umieszczając słowa kluczowe w nagłówkach, dbasz o SEO, a content staje się bardziej czytelny. Podobna zasada dotyczy linkowania wewnętrznego, czyli budowania struktury strony. Jeżeli wykorzystasz anchor teksty (adresy URL ukryte w słowach), wyszukiwarka potraktuje je jako rekomendacje, w efekcie konkretne frazy kluczowe mają szansę znaleźć się wyżej w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, aby budować układ strony rozważnie i pod wymagania użytkownika, a nie SEO. Działania skierowane bezpośrednio pod pozycjonowanie są szybko wychwytywane przez Google, a następnie karane poprzez filtr.
Co składa się na strukturę strony?
Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie zadbać o strukturę strony, najlepiej wykorzystać do współpracy specjalistę, który posiada doświadczenie w tej dziedzinie. Wtedy będziesz mieć stuprocentową pewność, że witryna została skonfigurowana prawidłowo i dobrze się sprawuje. Możesz także zapytać, czy struktura strony będzie także zgodna z zasadami SEO, aby pozycjonowanie witryny było znacznie szybsze oraz efektywniejsze.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.