Unique Value Proposition – co warto wiedzieć?
3 min
3 min
Na skróty
Unique Value Proposition to motto, które wyróżnia Cię na tle konkurencji i od razu mówi każdemu klientowi, co zyska wybierając Twoją ofertę. Sprawdź jak je skonstruować!
W biznesie i marketingu UVP (Unique Value Proposition: unikalna propozycja wartości) to stwierdzenie, które jasno mówi potencjalnym klientom, w jaki sposób skorzystają z Twojej oferty, w jaki sposób Twoje produkty lub usługi zaspokoją ich potrzeby i rozwiążą ich problemy oraz co odróżnia Twoją ofertę od konkurencja. Termin UVP jest często używany zamiennie z terminem USP (Unique Selling Proposition: unikalna propozycja sprzedaży). Jest umieszczany na stronie głównej witryny internetowej, aby wyjaśnić potencjalnym klientom, w jaki sposób możesz poprawić ich sytuację i dodać wartość do ich życia oraz dlaczego powinni kupować od Ciebie. Unikalna propozycja wartości to forma przekazu marki, która pomaga klientom zakochać się w marce Twojej firmy.
Jaki element sprawia, że firma jest wyjątkowa i/lub różni się od wszystkich innych na rynku? Dlaczego ludzie mieliby kupować od Ciebie, a nie od konkurencji? Czy obiecujesz dać im konkretne prezenty, korzyści lub inne korzyści? Zalety mogą obejmować takie czynniki, jak szersza oferta produktów, obsługa klienta, wysoka jakość, najlepsze ceny i tak dalej. Innymi słowy, musisz sprawić, by Twoja firma była wyjątkowa w oczach klientów. Możesz to zrobić, tworząc unikalną propozycję sprzedaży, którą możesz następnie przekazać swojej grupie docelowej poprzez trwały marketing.
Unikalna propozycja wartości (UVP) to wyrażenie, które pokrótce wyjaśnia, dlaczego firma, którą proponujesz, jest wyjątkowa. Daje to potencjalnym klientom impuls, a jednocześnie powód do robienia interesów z Tobą, a nie z innymi konkurentami. Dobra propozycja może ułatwić Ci działania marketingowe, ponieważ daje Ci dominującą pozycję w docelowej niszy rynkowej. Próbując znaleźć propozycję, postaw się na miejscu klientów:
Dlatego kluczem do sukcesu jest oferowanie jak największej liczby korzyści, aby przeciwstawić się ofercie konkurencji. Ale bądź ostrożny! Chodzi o korzyści, a nie funkcje.
Przeczytaj także: pozycjonowanie lokalne
Korzyści odnoszą się przede wszystkim do tego, w jaki sposób produkt wnosi większą wartość w oczach docelowego klienta, a cechy odnoszą się do cech produktu, sposobu dostawy, warunków płatności itp.
Na przykład szczególną cechą jest dożywotnia gwarancja na produkt. Korzyść podkreśla fakt, że sprzedający przejmuje na siebie całe ryzyko transakcji. Oznacza to, że potencjalny klient nie bierze pod uwagę żadnego ryzyka przy zakupie produktu. To korzyść, którą należy podkreślić! Wniosek jest taki, że dobre UVP powinno skupiać się na korzyściach z Twojej oferty.
Większość ludzi biznesu i marketingu, z którymi rozmawiasz, przyznaje, że dokładnie wiedzą, co to jest i jak zdefiniować propozycję wartości, ale w większości przypadków mówią coś, co uważają za propozycję wartości.
Propozycja wartości nie jest zbiorem słów technicznych lub żargonowych, motywem kwalifikacji lub statusu licencji, twierdzeniami dotyczącymi twojej postaci, sloganem sloganu firmy, skoncentrowanym na produkcie, skoncentrowanym na usługach lub chaotycznym motywem twojego CV. Każdy przedsiębiorca może twierdzić, że jest dostawcą oferującym najlepsze usługi, używając zwrotów typu: „Jesteśmy najszybszymi dostawcami w kraju”. Czy uważasz, że to wiarygodne? Nie sądzę.
W rzeczywistości to tylko puste zdanie i obietnica bez osłony. Dlaczego to mówię? Bo tego praktycznie nie da się udowodnić. Co masz na myśli mówiąc „najszybszy”? Nawet gdyby to była prawda, miałoby to naprawdę znaczenie. Co więcej, klienci słyszeli takie banalne zwroty. Tego typu propozycje nie pomagają biznesplanom, a wręcz przeciwnie, im zagrażają.