Influencer, czyli wpływowa osoba, rozpoznawalna powszechnie albo w określonej branży, skupia wokół siebie pewną grupę odbiorców, z którymi prowadzi relacje. Jej aktywność w sieci nie tylko dostarcza obserwatorom rozrywki, ale wpływa także na ich decyzje zakupowe. Czy influencer rzeczywiście może pomóc w budowaniu wizerunku Twojej marki i zdobywaniu klientów?
Influencer marketing – czy to działa?
W ramach takich działań marketingowych influencer staje się pośrednikiem między daną marką a konsumentami. Dzięki niemu dotrzesz do osób, które, np. obserwują jego profil w serwisach społecznościowych, czy też czytają wpisy na blogu. Pozwala to szybko zbudować duży zasięg, dotrzeć do ogromnego grona odbiorców. Czy jednak influencer może wpływać na to, gdzie użytkownik robi zakupy w internecie? Oczywiście, że tak! Potwierdzenie znajdziesz w wielu badaniach.
Oto kilka cennych, wynikających z nich wniosków:
- Przeciętnie firmy zarabiają 6,50 USD na każdym 1 USD zainwestowanym w influencer marketing. To wysoki zwrot z inwestycji.
- 41% konsumentów twierdzi, że co tydzień odkrywa co najmniej jedną nową markę lub produkt dzięki influencerowi.
- 87% konsumentów uważa, że to, co zobaczyli u influencera, zainspirowało ich do określonego zakupu.
- 61% twierdzi, że kliknie link sponsorowany w contencie od influencera, aby dowiedzieć się więcej o produkcie.
Źródło: https://www.convinceandconvert.com/influencer-marketing/influencer-marketing-for-businesses/
Te badania potwierdzają, że influencer marketing działa i może przynosić wysoki zwrot z inwestycji. To jednak nie oznacza, że tak będzie zawsze. Skuteczność zależy od wielu czynników. Kluczowe znaczenie ma wybór odpowiednich influencerów i kanałów dotarcia do odbiorców. Kampania powinna być przemyślana, rozsądnie zaplanowana. Tylko wtedy może przynieść rezultat, ale nie ma takiej gwarancji. Znaczenie ma m.in. produkt czy usługa, którą ma promować influencer.
Najskuteczniejsze kanały w influencer marketingu
Oczywiście, nie ma reguły co do tego, którymi kanałami dotrzesz do swoich odbiorców. To wymaga indywidualnej analizy. Natomiast są takie kanały, które przeważnie działają – można je uznać za uniwersalne. Przykładowo, coraz trudniej znaleźć branże, które nie wykorzystują potencjału Facebooka. Z jednej z analiz wynika, że blogi i Facebook są najskuteczniejszymi kanałami influencer marketingu. Wyprzedzają YouTube, Instagrama i X (Twittera). 37% respondentów stwierdziło, że blogi są ich najskuteczniejszą platformą, a 25% badanych, że Facebook. Najprawdopodobniej mogą one działać również w Twojej branży.
Źródło: https://www.convinceandconvert.com/influencer-marketing/influencer-marketing-for-businesses/
Obecnie to jednak TikTok jest najpopularniejszym kanałem influencer marketingu. Według raportu The State of Influencer Marketing 2024 około 66% marek wykorzystuje ten serwis do swoich działań z udziałem influencerów – w porównaniu do 47% na Instagramie i 33% na YouTube.
Budżety na influencer marketing są coraz wyższe
Kolejnym dowodem skuteczności takich działań są coraz wyższe wydatki na nie. Skoro firmy zwiększają je, to oznacza, że widzą rezultaty. A decydują się na to różnej wielkości marki. W jednym z badań:
- 47,4% ankietowanych stwierdziło, że wydają mniej niż 10 tys. dolarów rocznie na influencer marketing – przy 43% w ubiegłym roku;
- 20,9% wydało od 10 do 50 tys. dolarów (spadek z 22% w porównaniu z ubiegłym rokiem);
- 8,9% wydało od 50 tys. do 100 tys. dolarów (14% w 2023 r.);
- 8,3% od 100 tys. do 500 tys. dolarów (spadek z 10%);
- 14,5% wydało ponad 500 tys. dolarów (wzrost z 11% w ubiegłym roku, prawie 4 razy więcej niż w 2022 r.).
Źródło: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report/
Nie we wszystkich przedziałach odnotowano wzrost, niemniej 26% respondentów zamierzało przeznaczyć ponad 40% swojego budżetu marketingowego na influencer marketing. Weź pod uwagę wykorzystanie takich działań. Bardzo prawdopodobne, że zdobędziesz dzięki nim klientów.