Zarobki w marketingu
3 min
3 min
Na skróty
Marketing to bardzo szeroka dziedzina, w której zatrudnienie mogą znaleźć przede wszystkim osoby kreatywne i z wyobraźnią, ale także analitycznymi zdolnościami. Na rynku jest naprawdę sporo ofert pracy z zakresu marketingu, natomiast zarobki zależą od stanowiska, doświadczenia oraz posiadanych kompetencji.
W branży marketingowej można wyróżnić wiele różnych zawodów, a do najpopularniejszych należą takie prace jak specjalista ds. SEO, copywriter, specjalista ds. marketingu, PR marketing manager, social media manager i wiele innych. Wynagrodzenie w poszczególnych zawodach jest bardzo zdywersyfikowane. Podobnie wygląda sprawa z umowami oraz formami zatrudnienia. Praca w marketingu jest idealna dla osób, które chcą pracować zdalnie lub hybrydowo, ponieważ większość pracodawców oferuje taką możliwość. Kolejną zaletą jest teoretycznie łatwość znalezienia nowej pracy. W końcu Internet i media społecznościowe szybko się rozwijają, dlatego miejsc pracy jest sporo. Niestety duża jest również konkurencja na rynku, zwłaszcza w większych miastach. Wiele młodych osób decyduje się na pracę w agencjach marketingowych zamiast zatrudnienia w korporacjach, aby zwiększyć swoją swobodę i elastyczność pracy.
Specjalista ds. marketingu to osoba, której zadaniem jest jak najlepsze wypromowanie produktów lub usług danej firmy. Tym samym pracownik na tym stanowisku może zajmować się koordynacją działań innych zespołów, tworzeniem kampanii reklamowych, współpracą z markami lub influencerami, a także planowaniem tekstów na blogach i tekstów w mediach społecznościowych. Zarobki specjalisty ds. marketingu zależą od różnych czynników takich jak doświadczenie i kompetencje, wykształcenie, wielkość firmy, lokalizacja firmy, a także tryb pracy i forma umowy. Na podstawie raportów z wynagrodzeniami można uznać, że w 2021 roku:
Dobrze pamiętać o tym, że wielu pracodawców zatrudnia specjalistów do spraw marketingu na umowę-zlecenie, a nie na umowie o pracę. W praktyce dla osoby powyżej 26 roku życia oznacza to niższe zarobki na rękę. Przykładowo osoba zarabiająca 5000 złotych brutto, otrzyma 3600 złotych netto na umowie o pracę, albo 3400 złotych netto na umowie-zlecenie (podane wartości są przybliżone i nie biorą pod uwagę zmian podatkowych po 1 lipca 2022 roku).
W branży marketingowej działa wielu specjalistów. Ich wynagrodzenia zależą między innymi od doświadczenia oraz firmy, w której pracują. Dodatkowo osoby, które zajmują się pisaniem tekstów (copywriterzy, content managerowie) oraz korektorzy bardzo często pracują w ramach umowy o dzieło lub umowy-zlecenie. Na tych stanowiskach umowa o pracę jest rzadka, a jeśli już uda się ją otrzymać, to zwykle wynagrodzenie jest dosyć niskie. Poniżej zaprezentowano zarobki w poszczególnych zawodach:
Wynagrodzenia w marketingu są więc bardzo zróżnicowane i zaczynają się zwykle w granicach pensji minimalnej. Oczywiście przedstawiciele niektórych zawodów muszą pracować dla kilku lub kilkunastu firm, aby zarobić godziwe wynagrodzenie. Z kolei specjaliści z wieloletnim doświadczeniem, zwłaszcza na stanowiskach managerskich, zarabiają zwykle dwie lub trzy średnie krajowe miesięcznie.