Zarządzanie marketingowe – najważniejsze informacje
2 min
2 min
Na skróty
Przypadkowe działania w kwestii marketingu firm nie mogą przynieść zadowalających rezultatów. Wszystkie czynności podejmowane przez Twoją działalność powinny być zatem starannie zaplanowane i przemyślane. W tym artykule wskażemy Ci, czym jest zarządzanie marketingowe, jak przebiega, a także, dlaczego pełni tak istotną funkcję w każdym biznesie.
Zarządzanie marketingowe jest analizowaniem sytuacji na rynku towarów i usług. To również przygotowywanie sprzedaży oraz promocji, bazując na bogatej wiedzy dotyczącej procedur oraz narzędzi menedżerskich. Zarządzanie marketingowe jest także procesem planowania oraz realizacji pomysłów, kształtowania cen, dystrybucji towarów, promocji, usług oraz idei, które mają doprowadzić do wymiany spełniającej oczekiwania docelowych klientów.
Zarządzanie marketingowe polega głównie na planowaniu:
Planowanie strategiczne to absolutna podstawa. Bazą do niego powinno być sprecyzowanie misji firmy, a także określenie celów, tworzenie portfolio, analiza oraz koordynacja strategii działania. Specjaliści, którzy zajmują się zarządzaniem marketingowym, muszą rozpocząć od oceny możliwości rynkowych i ustalenia udziału firmy w rynku produktowym. Marketing strategiczny jest ukierunkowany na planowanie średnioterminowe oraz długoterminowe.
Planowanie taktyczne odbywa się na podstawie planu strategicznego. W tym jednak przypadku wymagane jest zachowanie większej szczegółowości w części, która dotyczy sposobów realizacji działań. Z kolei planowanie operacyjne jest ukierunkowane na zrealizowanie planu taktycznego. W tym przypadku obrane cele są tak szczegółowe i opracowane, że realizować można poszczególne zadania.
Omawiając przebieg zarządzania marketingowego, trzeba pamiętać o pięciu fazach.
Jak zatem widać zarządzanie jest związane głównie z planowaniem, a także analizowaniem ukierunkowanym na selekcję zadań rynkowych.
Przeczytaj także: Reklama Google Ads oraz Audyt SEO
Do najczęstszych strategii marketingowych można zaliczyć między innymi: organizację penetracji nowych rynków produktowych, wejście na nowe poprzez wspólne przedsięwzięcia, opracowanie i wprowadzenie nowego produktu na rynek, doskonalenie struktury organizacyjnej firmy, współpraca z przedsiębiorstwami, które mają doświadczenie w udanej działalności w interesujących branżach.
Z kolei bardzo często spotykane taktyki zarządzania marketingowego to: nawiązywanie bezpośrednich kontaktów z konsumentami, podtrzymywanie już obecnych relacji, aktywny udział w wystawach i targach, badania w celu generowania popytu i stymulowania sprzedaży, dostosowanie produktu do specyficznych wymagań kupującego, działania promocyjne oraz zarządzanie cenami.
Zarządzanie marketingowe, czyli marketing management jest poszukiwaniem liczby konsumentów, która wystarczy na dany poziom produkcji firmy. Wiele osób może zadać jednak pytanie, czy wspomniany proces jest potrzebny w sytuacji, gdy działalność ma dostateczną liczbę klientów. Odpowiedź brzmi: tak. W każdym bowiem momencie może zmienić się popyt na dane usługi lub produkty albo zdecydowanie się zwiększyć. Inaczej mówiąc, zarządzanie marketingowe jest zatem wpływem na poziom oraz charakter popytu, a także jego rozkład w czasie.
Nowoczesny marketing ma na celu nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale również podtrzymywanie pozytywnych relacji z tymi, którzy są już obecni. Jeżeli zatem zależy Ci na zarządzaniu marketingowym na najwyższym poziomie, warto skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej.