Kariera w marketingu

Zawody marketerów – jaką ścieżkę kariery wybrać?

6 min czytania
zawody marketerów

Ponieważ marketing jest pojęciem bardzo szerokim, daje wiele możliwości rozwoju kariery. Tak naprawdę w tej branży nie ma jednej ścieżki zawodowej i każdy może skupić się na obszarze, który odpowiada mu najbardziej. Marketer to bardzo ogólna profesja, obecnie w wielu firmach na jej fundamentach tworzone są zróżnicowane stanowiska. Poniżej opisujemy propozycje zawodów odpowiednich dla osób marzących o karierze w branży marketingowej.

Specjalista ds. marketingu

Osoba pracująca na stanowisku specjalisty ds. marketingu ma szeroki zakres obowiązków. Zajmuje się planowaniem, a także koordynowaniem i kontrolowaniem działań marketingowych w firmie. Trzeba przyznać, że jest to odpowiedzialny zawód, ponieważ od niego w dużej mierze zależy sukces przedsiębiorstwa na rynku. Specjalista powinien dobrze znać daną branżę, mieć szeroką wiedzę marketingową i być kreatywny. Na co dzień opracowuje strategie dotyczące oferowanych produktów lub usług, przygotowuje akcje PR, ponadto dba o prowadzenie strony www i kampanii w mediach. Marketer pracujący na tego typu stanowisku przeważnie musi również kontrolować sposób realizacji strategii komunikacji z klientem oraz rozliczać budżet trade marketingowy.

Nie można zapomnieć o tym, że specjalista ds. marketingu bez przerwy monitoruje rynek oraz konkurencję. To osoba, od której oczekuje się szybkiej reakcji na zachodzące zmiany, także w obszarze społecznym, ekonomicznym czy prawnym. Najczęściej ściśle współpracuje z działem PR oraz handlowym. Umiejętności, jakie powinien mieć kandydat na takie stanowisko, to m.in.:

  • zdolność analitycznego myślenia,
  • duża samodzielność,
  • przejmowanie inicjatywy,
  • świetna organizacja pracy,
  • zdolność oceny ryzyka,
  • prowadzenie negocjacji.

Co istotne, specjaliści ds. marketingu pracują nie tylko w agencjach SEO czy reklamowych. Wspomniane stanowisko tworzone jest też w firmach działających w wielu innych branżach, przykładowo motoryzacyjnej, gastronomicznej, beauty, technicznej lub medycznej.

Specjalista ds. e-mail marketingu

E-mail marketing to stosunkowo wąski obszar. Specjalista w tej dziedzinie przede wszystkim przygotowuje newslettery, ale na tym nie kończy się lista jego obowiązków. Marketer zajmujący takie stanowisko opracowuje tematy kolejnych wiadomości, pracuje z bazami danych, przeprowadza testy i analizuje wyniki, a nierzadko dodatkowo realizuje działania z zakresu marketing automation.

Specjalista ds. e-mail marketingu to osoba, która powinna dobrze znać kilka obszarów, w tym e-commerce oraz copywriting. Wynika to z faktu, że wysyłane do klientów wiadomości mają zwiększać sprzedaż, a tym samym zyski firmy. Ważną rolę odgrywa również znajomość technicznych aspektów e-mail marketingu oraz prawa (choćby kwestii związanych z działaniami niedozwolonymi czy wymaganą zgodą na kontakt drogą mailową). W tym zawodzie liczy się zarówno kreatywność, jak i dbałość o szczegóły, ponieważ drobna pomyłka może zadecydować o porażce całej kampanii.

Zobacz  Head of SEO — kto to jest i czym się zajmuje?

Social media manager

Social media manager to inaczej specjalista ds. social mediów, social media ninja czy po prostu specjalista SoMe. Jak sama nazwa wskazuje, takie stanowisko skupia się na działalności w mediach społecznościowych, wdrażaniu i kontrolowaniu efektów przyjętej strategii. Osoby pracujące w tym zawodzie dążą do tego, aby zwiększać świadomość marki, a przy tym poprawiać wyniki sprzedaży. Bardzo często to one są łącznikiem między firmą a klientami, ponieważ zajmują się bezpośrednią interakcją z odbiorcami treści.

Marketer chcący rozwijać swoją karierę w tym obszarze musi mieć świadomość, że jego praca nie polega wyłącznie na publikowaniu postów na Facebooku, Instagramie czy w innych mediach społecznościowych. Musi reagować na komentarze i udostępnienia, odpowiadać na wiadomości, a dodatkowo obserwować konkurencję. Równie istotne jest śledzenie zmian zachodzących w obszarze social media. To odpowiednia praca dla kogoś, kto lubi nowe wyzwania, jest otwarty, komunikatywny i potrafi opanować swoje emocje. Social media manager powinien mieć wiedzę z zakresu marketingu, ale też socjologii, PR i psychologii.

Najważniejsze jest to, aby social media manager doskonale znał platformy społecznościowe. W zależności od branży i potrzeb firmy osoba na takim stanowisku zajmuje się prowadzeniem kont w serwisach: Facebook, Instagram, YouTube, Goldenline, LinkedIn, Twitter, Pinterest czy TikTok. Ponadto to ona odpowiada np. za organizowanie konkursów, obserwowanie i analizowanie efektów prowadzonych działań, jak również przygotowywanie i wdrażanie nowej strategii. Poza wiedzą w określonych dziedzinach pracę ułatwia znajomość języka angielskiego, umiejętności analityczne, znajomość narzędzi do monitorowania social mediów oraz obsługa programów graficznych.

Zawody marketerów – jaką ścieżkę kariery wybrać?

Brand manager

Brand manager przede wszystkim zajmuje się dbaniem o pozytywny wizerunek marki. Pełni funkcję opiekuna i podejmuje się różnego rodzaju działań, które zapewnią jej sukces na rynku. W tej pracy istotną rolę odgrywają m.in. doświadczenie w organizowaniu kampanii reklamowych, otwartość oraz chęć ciągłego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy. Brand manager powinien być odporny na stres, kreatywny i komunikatywny.

Zobacz  Reklama natywna

Obowiązki na tym stanowisku są różnorodne i zwykle są połączeniem kilku obszarów: marketingu, PR, a nawet administracji. Opiekun marki to główny ambasador, więc musi dbać o jej wizerunek. Nie tylko koordynuje, ale też czynnie uczestniczy w pracach nad wejściem na rynek i zyskaniu ugruntowanej pozycji. Brand manager bierze udział w planowaniu strategii reklamowej, badaniu rynku pod kątem grup docelowych, prowadzeniu negocjacji, a także przygotowywaniu umów, akcji promocyjnych czy raportów marketingowych. Dodatkowo aktywnie współpracuje z pracownikami z różnych działów swojej firmy, jak i z osobami z zewnątrz.

Stanowisko brand managera wciąż zyskuje na popularności. Doświadczenie w tym zawodzie można zdobywać nie tylko w szeroko pojętej branży marketingowej. Opiekunów marki coraz częściej potrzebują przedsiębiorstwa z sektora kosmetycznego, spożywczego, elektronicznego itp. Od kandydatów na brand managera wymaga się odpowiedniego wykształcenia, doświadczenia marketingowego, znajomości języka obcego, ale też odpowiedzialności, dyspozycyjności, umiejętności pracy w zespole i kreatywności.

Zawody marketerów – inne możliwości

Szanse na rozwijanie swojej kariery marketera nie kończą się na wymienionych zawodach. Możliwości jest znacznie więcej, a wybór stanowiska w dużej mierze zależy od indywidualnych preferencji, wykształcenia i umiejętności. Nawet jeśli uważasz, że brand manager to dla Ciebie zbyt odpowiedzialna praca, a wizja wykonywania obowiązków specjalisty ds. marketingu nie jest przekonująca, możesz znaleźć dla siebie idealną ścieżkę rozwoju.

Ciekawe i jednocześnie pełne wyzwań zawody marketerów to także:

  1. Specjalista ds. marketingu sieciowego – osoba ta jest odpowiedzialna za przygotowywanie i realizowanie strategii marketingu sieciowego firmy. Obszar skupia się na dystrybucji produktów bezpośrednio do klientów, z pominięciem pośredników takich jak hurtownia czy sklep stacjonarny. Specjalista ds. marketingu sieciowego powinien być komunikatywny, pomysłowy i otwarty, ważną rolę odgrywa tu również świadomość kosztowa.
  2. Media buyer – odpowiada za zakup powierzchni reklamowych w imieniu zleceniodawcy, dotyczy to zarówno mediów tradycyjnych, jak i elektronicznych. Marketer pracujący w tym zawodzie zajmuje się też negocjowaniem warunków i zawieraniem umów. Musi ściśle współpracować z osobami uczestniczącymi w tworzeniu i wdrażaniu kampanii reklamowej. Odporność na stres, komunikatywność, logiczne myślenie i dobra organizacja pracy to cechy, jakimi wyróżnia się media buyer. Powinien pasjonować się nowoczesnymi mediami i wyrażać chęć ciągłego rozwoju oraz poszerzania wiedzy.
  3. Product manager – dba o wszystkie procesy i czynności, które są związane z produktem. Gromadzi informacje o potencjalnych klientach, przygotowuje pomysły, analizuje sytuację rynkową i obowiązujące trendy, a także wprowadza kolejne produkty i udoskonala te, które są już dostępne, rozwija strategie. Product manager zajmuje się też planami sprzedaży, analizowaniem konkurencji, przewidywaniem wad i problemów. Na takim stanowisku sprawdzą się osoby z wykształceniem marketingowym i doświadczeniem biznesowym, które są otwarte, komunikatywne, kreatywne i odporne na stres.
  4. Specjalista ds. reklamy – ciekawa propozycja dla kogoś po studiach humanistycznych: psychologii, socjologii czy nawet dziennikarstwie. Specjalista ds. reklamy planuje oraz nadzoruje kampanie reklamowe. Jego obowiązki to m.in.: przygotowywanie planów finansowych, opracowywanie scenariuszy, haseł i sloganów, testowanie i optymalizowanie kampanii, przedstawianie koncepcji, pozyskiwanie nowych klientów oraz współpraca np. z drukarniami. Istotne w tym zawodzie jest rozumienie potrzeb klientów, jak również kreatywność, umiejętność negocjowania, zmysł artystyczny oraz cierpliwość.
  5. Trendsetter – w dosłownym znaczeniu jest to osoba kreująca nowe trendy. Choć kojarzy się głównie z modą, trendsetterzy pracują również w wielu innych branżach: elektronicznej, spożywczej, motoryzacyjnej itp. Zawód opiera się na oddziaływaniu na postawy i zachowania innych w taki sposób, aby zachęcić do zakupu określonych produktów. Warto podkreślić, że w tym przypadku często nie ma sztywnych wymagań, które należy spełnić, aby otrzymać pracę. Trendsetterzy to osoby młode i komunikatywne. Uważa się, że to jeden z tzw. zawodów przyszłości.
Zobacz  Dokumentacja Google na temat AI w SEO – najważniejsze informacje!

Marketing jest branżą dającą bardzo wiele możliwości. Każdy marketer może znaleźć własny sposób na rozwijanie kariery, uwzględniając swoje umiejętności, predyspozycje oraz zainteresowania. Na wielu stanowiskach wykształcenie często okazuje się kwestią drugorzędną, ponieważ cenną wiedzę można z powodzeniem zdobywać też samodzielnie. Warto więc podejmować różnego rodzaju aktywności związane z marketingiem, nawet jako freelancer, praktykant czy też stażysta.

content writer, tłumaczka i lektora języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy