Na skróty
Regularnie zdarza Ci się zlecać tworzenie treści komuś z zewnątrz? Masz jednego, zaufanego content marketera lub korzystasz z portali, gdzie renomowani copywriterzy regularnie wykonują zlecenia? W takim razie musisz wiedzieć, w jaki sposób przygotować komplety brief, który będzie gwarancją wykonania jakościowych treści.
Zanim dowiesz się, jak zrobić brief, warto wspomnieć, czym tak w ogóle jest ten termin. Początkowo używano tego słowa w świecie marketingu, aktualnie jest powszechnie stosowane jako zamiennik określenia „wytyczne” lub „zalecenia”. Briefy mogą odnosić się do różnych prac lub dokumentów, natomiast nas aktualnie najbardziej interesuje ujęcie pod kątem zlecania tworzenia contentu.
Przekazywane wytyczne powinny być przede wszystkim czytelne oraz przygotowane jak najprościej. Najlepiej poszczególne elementy umieścić w dokumencie tekstowym. Zlecając tworzenie treści copywriterowi lub content marketerowi, brief jest obowiązkowym elementem współpracy. Postaraj się takie zestawienie wytycznych oraz zaleceń przygotować jak najwcześniej. Wówczas osoba przyjmująca zlecenie będzie mogła odpowiednio wcześniej zapoznać się ze wszystkimi szczegółami. Aby przygotować kompletny, dobry brief, musisz poznać podstawowe zasady, jego tworzenia. Dzięki nim o niczym nie zapomnisz i w jasny sposób przedstawisz szczegóły zlecenia.
Przyjmijmy, że rozpoczynasz współpracę z nowym copywriterem lub content marketerem i kompletnie nie macie pojęcia, jakich efektów oczekiwać. Jak zrobić brief w takim przypadku? Pierwsze zestawienie wytycznych będzie nieco większe niż kolejne zalecenia, gdy będziecie już współpracować dłuższy czas. Dlaczego? Przygotowując pierwszy brief, należy omówić każdy szczegół zlecenia. W przyszłości wykonawca pracy będzie mniej więcej wiedzieć, jak wygląda proces tworzenia treści dla Ciebie, więc proces przekazywania wytycznych stanie się krótszy i szybszy. To właśnie dlatego, aby dowiedzieć się jak zrobić dobry brief, należy poznać zasady jego tworzenia.
Do czego będzie służyć tekst – czy content ma za zadanie sprzedawać? A może powstaje głównie po to, aby zadbać o SEO strony internetowej? Musisz w briefie przedstawić informacje na ten temat.
Grupa docelowa – jeśli tekst ma być przygotowany dla specyficznego grona odbiorców, nie zapomnij o tym wspomnieć. Postaraj się napisać cokolwiek o grupie docelowej. Czy treści będą dla stałych klientów? A może nowych konsumentów? Każdy detal ma znaczenie i pozwala wykreować merytoryczny content.
Struktura treści – zastanawiasz się jak zrobić brief kompletny, który będzie odpowiadał na każde pytanie? Najlepiej przedstawić copywriterowi informacje o tym, jak ma wyglądać struktura treści. Ile tekst powinien mieć nagłówków? Czy będzie tam lead? A może dodatkowe podsumowanie?
Słowa kluczowe – w przypadku tekstów SEO bardzo ważne jest wspomnienie o tym, jakie frazy kluczowe mają się pojawić oraz ile razy.
Tematyka treści – postaraj się przedstawić zleceniobiorcy nieco więcej informacji niż tylko temat lub podstawowe wytyczne. Czy copywriter powinien zwrócić uwagę na jakieś konkretne aspekty, pisząc tekst? Przedstaw swoje oczekiwania. To Ty najlepiej wiesz, o czym ma być content, dlatego poinformuj o tym osobę odpowiedzialną za jego utworzenie.
Czas realizacji – do zasad dobrego briefu zalicza się również podanie informacji o terminie realizacji zlecenia. Unikaj zapisu typu „dwa dni robocze” lub „tydzień”. Podaj konkretną datę, łącznie z godziną. Dodatkowo możesz poinformować zleceniobiorcę o konsekwencjach niedotrzymania deadline’u.
Weryfikacja oraz akceptacja – w jaki sposób będzie przebiegać proces weryfikacji i akceptacji? Ile może to trwać i kiedy copywriter otrzyma informację zwrotną? Czy dopuszczalne jest narzucanie poprawek przez zleceniobiorcę w przypadku odrzucenia tekstów? Jakie zasady dotyczą ewentualnej korekty?
Płatność i umowa – jakie wynagrodzenie przewidujesz za wykonanie pracy? W jakiej formie środki trafią do odbiorcy? Kiedy to nastąpi? Jaka umowa będzie obowiązywać obie strony współpracy?
Kontakt – pamiętaj, że zleceniobiorca może mieć pytania dotyczące briefu. Na koniec przygotowywanego dokumentu podaj dane kontaktowe, najlepiej adres e-mail oraz numer telefonu.
Skoro masz świadomość tego, jak zrobić brief, wykorzystaj swoją wiedzę podczas zlecania tworzenia contentu. Dodatkowo poproś copywritera o feedback, jeżeli jakieś informacje będą niejasne. Wspólna komunikacja jest bardzo ważna i pozwala osiągnąć sukces. Stosując zasady dobrego briefu, nie masz gwarancji, że przedstawisz zleceniobiorcy wszystkie informacje dotyczące pracy. Czasami tworzenie treści może dotyczyć skomplikowanego tematu i konieczny będzie kontakt telefoniczny lub mailowy, aby wyjaśnić szczegóły oraz niuanse.
Osoba zawodowo tworząca treści, czyli copywriter lub content marketer, często musi wykonać kompleksowy research, aby uzyskać informacje dotyczące konkretnego zagadnienia. Specjalistyczne i niezwykle wnikliwe treści wymagają odpowiedzialnego podejścia oraz dokładnego zgłębienia tematu. To właśnie dlatego brief, podobnie jak feedback, to bardzo ważne etapy komunikacji podczas wykonywania zlecenia. Poświęć odrobinę czasu osobie, z którą będziesz współpracować, a zobaczysz, że efekty będą satysfakcjonujące.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.