Każdy copywriter SEO powinien znać podstawy pozycjonowania. Przeczytasz o nim więcej tutaj. Praca SEO copywritera polega na tworzeniu tekstów internetowych, których głównym celem jest pozycjonowanie strony, na której są publikowane lub do której linkują. Takie treści muszą być przyjazne zarówno robotom wyszukiwarki, jak i użytkownikom sieci. Te pierwsze doceniają poprawne formatowanie oraz odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych. Internautów zadowolą natomiast teksty, zawierające ciekawe dla nich informacje, napisane w przystępny sposób. Sprawdź, czy i Ty możesz zostać copywriterem.
Ścieżki do zostania copywriterem
Tak naprawdę nie istnieje jeden sprawdzony sposób na świetlaną karierę na stanowisku copywritera. Branża jest na tyle specyficzna, że każdy, kto posiada w tym kierunku predyspozycje, znajdzie tu swoje miejsce. Dla jednych droga ta będzie usłana różami, inni napotkają na liczne przeszkody. Na podstawie obserwacji osób, które na co dzień zajmują się SEO copywritingiem, można wyróżnić kilka popularnych ścieżek.
Studia kierunkowe
Kierunki studiów, które mają w nazwie copywriting, szczególnie na poziomie licencjackim, oferuje niewielka liczba uczelni. Popularniejszym rozwiązaniem jest specjalizacja. Swoje pierwsze kroki w copywritingu możesz stawiać podczas studiów dziennikarskich lub polonistycznych. Choć absolwenci tych kierunków stanowią spory procent SEO copywriterów, ich ukończenie nie jest wymogiem. Dobrym copywriterem może zostać również absolwent biologii czy prawa.
Pisanie do szuflady
Początki wielu SEO copywriterów to teksty, które nigdy nie ujrzały światła dziennego. Takie pisanie do szuflady wcale nie musi jednak pójść na marne. To właśnie w ten sposób odkrywasz przecież swoją pasję. Tworząc wiersze czy opowiadania, doskonalisz pisarski warsztat i pobudzasz wyobraźnię. Na tej podstawie możesz zdecydować, czy chcesz podążać tą drogą, czy już na tym etapie wolisz z niej zejść.
Prowadzenie bloga
Gdy czujesz, że nadszedł czas, by Twoje teksty poznało szersze grono czytelników, możesz założyć bloga. Wbrew pozorom, wielu internautów wciąż chętnie je czyta, a autorzy tych najpopularniejszych osiągają zadowalające wyniki finansowe. W przypadku copywriterów blog często pełni natomiast rolę portfolio. Do odpowiedzi na ogłoszenie o pracę warto dołączyć próbki swoich tekstów. To wcale nie CV jest tu decydującym czynnikiem w procesie rekrutacji. Pierwsze posty na bloga to tak naprawdę początki SEO copywritingu. Bez wahania podziel się więc linkami z potencjalnym pracodawcą.
Współpraca z agencją
Jeżeli masz już pewność, że chcesz podjąć pracę na stanowisku copywritera, to czas na kolejny krok. Bardzo dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z jedną bądź kilkoma agencjami internetowymi. Może to być agencja copywriterska, której pracownicy skupiają się jedynie na tworzeniu tekstów lub marketingowa, w której zespół podzielony jest na ekspertów z różnych gałęzi reklamy. Jeśli chodzi jednak o SEO copywriting, pierwsze kroki najlepiej jest stawiać w agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem. To właśnie taki pracodawca ma bowiem największe zapotrzebowanie na treści internetowe, zgodne z zasadami SEO.
Prywatni klienci
Nieco trudniejszą ścieżką niż współpraca z agencją jest pozyskiwanie klientów na własną rękę. W tym przypadku, przynajmniej na początku kariery w obszarze SEO copywritingu, sporo czasu przeznaczysz na poszukiwania przyszłych nabywców swoich treści. Brief, dostarczony przez klienta, może okazać się mniej szczegółowy niż ten, który otrzymasz od agencji. Z drugiej jednak strony, tego typu zlecenia mogą być bardziej opłacalne. Nie musisz też od razu zakładać działalności gospodarczej. W ciągu pierwszych kilku miesięcy możesz prowadzić działalność nierejestrowaną.
Jak i gdzie uczyć się SEO?
Zasady tworzenia treści zgodnych z SEO warto przyswoić jeszcze przed rozpoczęciem pracy jako copywriter. Jeżeli zawodowej kariery nie zaczynasz od stażu, Twoi pracodawcy będą tej wiedzy wymagali. Oto sposoby na jej zdobycie.
Podstawy opanujesz podczas najróżniejszych kursów, które znajdziesz w internecie. Możesz do woli przebierać zarówno w płatnych, jak i darmowych ofertach. Jeszcze lepszym pomysłem będzie czerpanie wiedzy ze źródła, czyli Google. To właśnie sama wyszukiwarka nakłada przecież na autorów pewnego rodzaju wymóg dostosowania tekstów do swoich robotów. W przeciwnym przypadku strony, na których zostały opublikowane, uplasują się na szarym końcu rankingu widoczności. Zaprzyjaźnij się więc z działem pomocy Google i czytaj tamtejsze artykuły. Pisząc teksty, korzystaj z darmowych narzędzi, jak Google Keyword Planner. Pamiętaj, że wspomniane roboty są nieustannie doskonalone. Warto więc na bieżąco śledzić wprowadzane zmiany, które Google ogłasza w oficjalnych komunikatach.
Gdy początki SEO copywritingu masz już dawno za sobą i chcesz jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę, zacznij śledzić branżowe blogi. Wiele internetowych agencji na swoich stronach prowadzi dedykowaną sekcję, w której publikuje specjalistyczne opracowania oraz case studies. Kolejną sprawdzoną metodą nauki jest… praktyka!
Co trzeba opanować przed pierwszą pracą – początki SEO copywritingu
Poza wspomnianymi już podstawami pisania tekstów pod wyszukiwarki, do bycia copywriterem potrzebne są jeszcze umiejętności związane z samym językiem. Przede wszystkim są to zasady poprawnej pisowni. Copywriter nie może robić błędów interpunkcyjnych, gramatycznych, ortograficznych ani składniowych. Drobne pomyłki zdarzają się oczywiście każdemu i na ogół wyłapują je korektorzy. Już stawiając pierwsze kroki w copywritingu musisz być jednak w stanie budować logiczne, dobrze brzmiące zdania.
Następna ważna kwestia to prawidłowe wkomponowanie fraz kluczowych w tekst. Zdania, w których zostały użyte, muszą wyglądać naturalnie. W przypadku zwrotów, które w treści powinny występować w mianowniku, często potrzebna będzie prawdziwa językowa gimnastyka! Równie istotna dla copywritera jest umiejętność parafrazowania. Jednym z Twoich zadań będzie tworzenie kilkudziesięciu, a nawet kilkuset opisów produktów z tej samej kategorii. Zajmując się tym zawodowo, musisz więc sypać synonimami jak z rękawa.
Copywriting – pierwsze kroki znanych copywriterów
Przyszły copywriter powinien brać przykład z najbardziej znanych osób w swojej branży. Te dwie osobowości mogą posłużyć jako Twoja inspiracja.
David Ogilvy
Ten wybitny Brytyjczyk, przez wielu uznawany za ojca reklamy, imał się różnych zawodów. W trakcie pracy jako akwizytor napisał dla swoich współpracowników instrukcję sprzedaży kuchenek do gotowania. Tekst, choć językowo genialny, dzisiaj zgodnie uznawany jest za seksistowski. W latach trzydziestych ubiegłego wieku otworzył jednak Ogilvy’emu drzwi do spektakularnej kariery.
Claude Hopkins
Amerykanin, znany jako jeden z pionierów reklamy, pierwszy raz zetknął się z marketingiem jako praktykant w drukarni swojego ojca. Ten wcześnie jednak osierocił syna i jeszcze jako chłopiec Hopkins musiał zacząć sam na siebie zarabiać. Przygodę z copywritingiem rozpoczął, pracując na stanowisku asystenta księgowego w firmie produkującej zamiatarki do dywanów. Zarzucił wówczas nieznajomość branży osobom piszącym teksty reklamowe i zaproponował własne rozwiązanie. Zasłynął hasłem mianującym zamiatarki „królowymi świątecznych prezentów”.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.