Profesjonalne pozycjonowanie stron to nie tylko frazy kluczowe!
4 min
4 min
Na skróty
Co myślisz, gdy spoglądasz na pierwsze strony w wynikach wyszukiwania? Czy zakładasz, że tak wysoka pozycja to przede wszystkim zasługa działań skupionych na wyborze odpowiednich słów kluczowych? Jeśli tak, zupełnie niesłusznie. Profesjonalne pozycjonowanie stron to skomplikowany, wieloetapowy i czasochłonny proces, który wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy oraz śledzenia aktualnych trendów, ale i bogatego doświadczenia, zaangażowania i dostosowania strategii do indywidualnych potrzeb klienta. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, planując działania SEO? Jak wybrać specjalistę, który zapewni maksymalną skuteczność pozycjonowania?
Zacznijmy od podstaw. Jeśli zależy Ci na tym, aby rozpoznać, czy dana oferta w zakresie SEO jest możliwie kompleksowa, musisz wziąć pod uwagę najważniejsze obszary działań. Profesjonalne pozycjonowanie stron powinno uwzględniać:
audyt strony, przygotowanie biblioteki fraz kluczowych (z uwzględnieniem specyfiki branży, konkurencji, jakości, funkcjonalności oraz intuicyjności witryny, ewentualnych błędów, poziom dostosowania do wytycznych Google).;
Powyższe kwestie pozwolą Ci ogólnie zweryfikować wiedzę specjalisty SEO, ale szukając oferty profesjonalnego pozycjonowania stron, musisz wziąć pod uwagę nieco więcej czynników. Przede wszystkim już na samym początku przemyśl, czy najlepszym rozwiązaniem będzie współpraca z freelancerem czy może agencją SEO. Podejmując decyzję, weź pod uwagę swoje możliwości budżetowe, oczekiwany czas realizacji, zakres działań etc. Na etapie wyboru konkretnej firmy czy pozycjonera uwzględnij natomiast m.in.:
– rekomendacje, referencje, wyniki dotychczasowych działań pozycjonujących, relacje biznesowe, internetowe opinie i recenzje (nie ufaj wyłącznie temu, co słyszysz lub czytasz – sprawdzaj informacje, poświęć nieco czasu na weryfikację doświadczenia, badanie umiejętności, tego, w jakim stopniu dana osoba śledzi na bieżąco branżowe newsy itd.);
– oferowany plan SEO, jego złożoność, metody pracy, dostosowanie do indywidualnych celów – poprawa ruchu w witrynie/konwersji/zwiększenie rozpoznawalności marki itp. (weź pod uwagę, czy dana osoba/firma uwzględnia specyfikę Twojej strony, czy oferta jest standardowa, czy może odpowiednio sformatowana do Twoich potrzeb);
– możliwość konsultacji, zadania konkretnych pytań (czy dany specjalista, z którym będziesz współpracować jest otwarty na doprecyzowania, bezproblemowo rozwiewa Twoje wątpliwości, wręcz zachęca do tego, aby drążyć tematy, omawiać proces pozycjonowania);
– przejrzystość procesu SEO, forma rozliczenia, raportowania kolejnych wyników, możliwości poszerzania współpracy, np. w zakresie marketingu, copywritingu itp. (jak wygląda potencjał dalszych działań, czy łatwo i w prosty sposób możesz śledzić kolejne postępy w optymalizacji i pozycjonowaniu).
Twoja czujność i uważność są tak samo ważne podczas wyboru specjalisty, który zajmie się profesjonalnym pozycjonowaniem strony, jak i wtedy, gdy konkretna firma lub freelancer przejdzie już do realizowania strategii. Na tym etapie pamiętaj o kilku istotnych wyznacznikach. Po pierwsze – o czasie realizacji, monitorowaniu postępów. Pierwsze wyniki pozycjonowania po miesiącu? To jednak niemożliwe, wdrożenie planu będzie wymagało nieco więcej czasu. Zanim działania optymalizujące i te w zakresie link buildingu zaczną być efektywne, musisz uzbroić się w cierpliwość, ale absolutnie nie oznacza to, że nie możesz niczego wymagać od pozycjonera – masz prawo wiedzieć co, kiedy i dlaczego jest i będzie realizowane, jak wyglądy aktualny poziom skuteczności etc.. Po drugie – zakres realizowanych zadań. Właściwa osoba, na właściwym miejscu będzie zajmował się zarówno działaniami w obrębie strony, jak i poza nią. Jeśli zaobserwujesz, że pozycjoner skupia się wyłącznie na link buildingu, a zupełnie ignoruje np. wydajność witryny, to, że jest powolna, zawiera błędy czy oszczędne treści – powinieneś zareagować. Po trzecie – profesjonalne narzędzia. Twój specjalista powinien ich używać m.in. do diagnostyki, analityki, działań optymalizujących, raportowania itd. Korzystanie z odpowiedniego oprogramowania jest w stanie znacząco skrócić czas pozycjonowania, jak również zwiększyć jego efektywność. Po czwarte – komunikacja. Jeśli wciąż nie otrzymujesz odpowiedzi na przesłaną po raz kolejny wiadomość mailową, czujesz się zbywany, a wszystko, co w końcu słyszysz, to zbiór ogólników i frazesów, poważnie przemyśl zakończenie współpracy, masz prawo do pełnej transparentności. Na koniec – zwrot z inwestycji. Weź pod uwagę to, jak wygląda Twój budżet i jak się ma do tego, co w określonej perspektywie czasu zyskujesz poprzez współpracę z pozycjonerem. Jeśli Twoja koszty wciąż rosną, a Ty nie widzisz większych zmian w zainteresowaniu Twoją ofertą czy sprzedaży, zasięgnij opinii innego specjalisty.
Profesjonalne pozycjonowanie strony to Twoja szansa na sukces – wyróżnienie się w branży, zwiększenie swojej konkurencyjności, rosnącą popularność marki i skuteczność witryny. Jeśli zignorujesz opisane powyżej wyznaczniki kompetencji, zdecydujesz się na przypadkową współpracę, konsekwencje mogą być naprawdę poważne. Nie tylko niepotrzebnie nadwyrężysz swój budżet i opóźnisz rozwój strony, ale także narazisz się na amatorskie, nierzadko szkodliwe działania w zakresie link buildingu i optymalizacji, co bardzo szybko może zostać zauważone przez odbiorców i konkurentów. Gdy nie masz pewności, czy dany specjalista jest w stanie w pełni wykorzystać potencjał pozycjonowania Twojej witryny, skonsultuj się z kimś, kto ma już doświadczenie w tego typu współpracy. Nie ryzykuj, gdy nie ma takiej potrzeby!