Google News – jak się tam znaleźć?
7 min
7 min
Na skróty
Spis treści:
Google News – w Polsce znane jako Wiadomości Google – to generowana komputerowo wyszukiwarka, która gromadzi i agreguje wiadomości z tysięcy źródeł internetowych na całym świecie. Treści informacyjne, które przez Google News zostają uznane za rzetelne i aktualne, zostają udostępnione użytkownikom wyszukiwarki Google na specjalnej platformie. Można tam zapoznać się z najważniejszymi wydarzeniami z całego świata, kraju czy regionu – zarówno ogólnymi, jak również dopasowanymi stricte do własnych zainteresowań.
Za autora platformy Google News uznaje się naukowca Krishnę Bharata, który w firmie z Mountain View zajmował się wyszukiwaniem w sieci informacji i zasłynął jako pierwszy dyrektor działu badawczo-rozwojowego Google w Bengaluru. O samej idei tego projektu w filmie opublikowanym na oficjalnym koncie Google na YouTube w 2011 roku opowiedział Amit Singhal – były starszy wiceprezes Google, który pracował także jako szef zespołu wyszukiwarki. Jak stwierdził, podczas zamachów terrorystycznych w Stanach Zjednoczonych z 11 września 2001 roku zespół Google „zawiódł swoich użytkowników”, którzy szukali aktualnych wiadomości dotyczących „bliźniaczych wież z Nowego Jorku” (org. New York Twin Towers). Informacje o World Trade Center, które docierały do internautów z wyszukiwarki Google, były nieaktualne i nie związane w żaden sposób z tragicznymi wydarzeniami. Google zaczął więc we wrześniu 2001 roku umieszczać linki do stron internetowych wydawców informacyjnych takich jak CNN, które przekazywały aktualne wiadomości, zaznaczając jednocześnie, że – jak ujął to Singhal – „wyszukiwarka zawodzi”. We wspomnianym wyżej filmie opowiedział także o pomyśle Krishny Bharata. W obliczu wadliwego działania wyszukiwarki miał on powiedzieć: „Czy nie byłoby niesamowite, gdybyśmy mogli szybko przeszukiwać wiadomości i przedstawiać naszym użytkownikom wiele punktów widzenia dotyczących jednego wydarzenia”? Ostatecznie projekt Google News w wersji próbnej beta został zainaugurowany we wrześniu 2002 roku, stając się tym samym jednym z pierwszych projektów giganta z Mountain View wprowadzonych obok samej wyszukiwarki.
Po nieco ponad trzech latach, które były – jak napisano na oficjalnym blogu Google 23 stycznia 2006 roku – „wielkim eksperymentem w przeglądaniu wiadomości” Google News zostało wycofane z anglojęzycznej wersji beta i oficjalnie zainaugurowane jako największy komputerowy agregator wiadomości, porządkujący informacje ze świata praktycznie na każdy temat w czasie rzeczywistym. W tym samym komunikacie podkreślano, że Google News daje szerokie możliwości konfiguracyjne przeglądu informacyjnego. Zarejestrowanie się w usłudze Google umożliwia korzystanie ze spersonalizowanego wyszukiwania wiadomości i artykułów, które oparte jest na historii wyszukiwania i tematyce wcześniej przeczytanych treści. Algorytmy Google News od wyjścia z wersji beta działają tak, że zalogowany użytkownik otrzymuje w odpowiednich sekcjach polecane artykuły:
Obecnie w Wiadomościach Google w podstawowym panelu można znaleźć sekcje takie jak „Twoje wiadomości lokalne”, „Biznes” czy „Rozrywka”. Nie brakuje też specjalnych sekcji dotyczących aktualnych, istotnych wydarzeń, jak na przykład pandemia Covid-19. Google News udostępnia także opcję „obserwowania” wybranych tematów oraz śledzenie prognozy pogody dla konkretnego regionu i aktualnych tematów, o których danym kraju mówi się najwięcej.
Źródło: Strona główna Google News
Obecnie Google News działa w stu czterdziestu jeden krajach i czterdziestu jeden językach, takich jak angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, portugalski, włoski, koreański, chiński, arabski czy hebrajski. Usługa jest obecna także w naszym kraju, w którym – jak wspomnieliśmy na początku – znana jest jako Wiadomości Google. Język polski jest w naszym regionie ustawiony automatycznie, dzięki czemu użytkownik otrzymuje spersonalizowane wiadomości z takich ogólnokrajowych portali i serwisów informacyjnych jak Onet, Interia, WP czy RMF. Z usługi można korzystać zarówno w tradycyjnej przeglądarce komputerowej, jak również w wersji na urządzenia mobilne, która dostępna jest w formie aplikacji na systemy Android oraz iOS. Warto zaznaczyć, że nawet mając ustawioną określoną wersję językową Wiadomości Google, w każdej chwili – niezależnie od miejsca, w którym znajduje się użytkownik – można ustawić inną. W panelu bocznym po lewej stronie u dołu znajduje się opcja „Język i region”. Po kliknięciu pożądanej opcji, informacje automatycznie aktualizują się i dopasowują do wybranego regionu. Co więcej, w aplikacji mobilnej Google News na Android i iOS pod koniec 2019 roku dodano możliwość wyświetlania newsów w dwóch językach, dzięki czemu na platformie można śledzić wydarzenia z dwóch różnych krajów. Póki co funkcja ta nie jest jednak dostępna w wersji desktopowej.
Google News jest platformą gromadzącą newsy i aktualne, zweryfikowane wiadomości, dlatego mogą znaleźć się w niej wyłącznie publikacje o charakterze informacyjnym. Trafiają tu zatem przede wszystkim ogólnoinformacyjne portale krajowe (takie jak wspomniane już wcześniej Onet, RMF czy WP), redakcje regionalne i serwisy skupiające się na konkretnej tematyce (np. technologie, ekologia czy sport). Portal informacyjny, który ma zostać zgłoszony do Wiadomości Google, musi również posiadać odpowiedni autorytet i być serwisem zaufanym i łatwym do zweryfikowania. Dlatego Google do swojej platformy nie dopuszcza treści zduplikowanych, nieoryginalnych, zawierających błędy gramatyczne i zbyt efekciarski styl oraz zawierających nienaturalne linki, powstałe na potrzeby poprawy rankingu strony. Co więcej, portal powinien w odpowiednich miejscach udostępniać informacje o autorach poszczególnych artykułów, daty publikacji treści, a także informacje o wydawnictwie, wydawcy lub firmie, do których należą oraz niezbędne dane kontaktowe.
Na stronie Wydawcy Wiadomości w support.google.com można także zapoznać się z wytycznymi, wymaganiami i ograniczeniami, których przestrzeganie jest niezbędne do zaindeksowania strony w Google News i jej prawidłowego odbioru przez użytkownika platformy.
Źródło: Opracowano na podstawie informacji dostępnych w sekcji Wydawca Wiadomości – Pomoc na support.google.com
Z założenia Wiadomości Google są skupione na serwisach informacyjnych. Teoretycznie jednak nawet sklepy internetowe czy firmy usługowe mają szansę trafić ze swoimi publikacjami do Google News. Żeby jednak tak się stało, muszą one posiadać rozbudowanego bloga, który po pierwsze – będzie aktywnie prowadzony, a po drugie – będą na nim publikowane newsy dotyczące branży, w której porusza się firma, a nie treści sprzedażowe czy poradniki. Dotarcie do momentu, w którym treści publikowane na firmowym blogu zostaną zaindeksowane przez Google News, jest zadaniem wymagającym – tym bardziej, że konkurencja ze strony renomowanych i zaufanych mediów informacyjnych jest spora. Do osiągnięcia zamierzonego celu potrzeba wiele czasu, złożonego zespołu redakcyjnego, znajomości branży i regularnego śledzenia bieżących wydarzeń. Niemniej, jak zaznaczyliśmy przed chwilą, dostanie się do Wiadomości Google nie jest niemożliwe – o ile oczywiście postępuje się zgodnie z wytycznymi Google i Polityką Treści Wiadomości Google.
W przeszłości zgłoszenie własnego serwisu informacyjnego do Google News wymagało kilku kroków, przez co proces zaindeksowania witryny był trudniejszy i zajmował więcej czasu. W 2019 roku zrezygnowano jednak z wymogu zgłaszania witryny, a także wprowadzono nowe Centrum Wydawców, w którym połączono funkcje poprzedniego Centrum Wydawców i narzędzia Producer. W tym samym komunikacie, w którym opisano zmiany, poinformowano także, że od tej pory wydawcy będą automatycznie uwzględniani w Google News i na karcie Wiadomości w wyszukiwarce – oczywiście przy założeniu, że spełniają oni wszystkie wytyczne i wymagania Google News. Platforma wysokiej jakości treści, aktualne treści informacyjne indeksuje zatem automatycznie. Z drugiej strony, Google i tak zachęca wydawców do rejestrowania się w Centrum Wydawców. Obecność tam wiąże się z korzyściami, takimi jak kontrolowanie treści i promowanie własnej marki przez Google News oraz możliwość generowania przychodu z reklam pojawiających się w treściach przy pomocy usługi Google Ad Manager. Aby zarejestrować swój portal w Google News, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy pod linkiem https://publishercenter.google.com/publications. Później – korzystając z Google Search Console – trzeba zweryfikować prawo do domeny i pozytywnie przejść etap weryfikacji. Nie są niestety znane szczegółowe mechanizmy tego, jak algorytmy Google oceniają zgodność serwisu informacyjnego ze swoimi wymaganiami oraz jaka częstotliwość publikowania newsów na portalu jest odpowiednia. Należy po prostu stosować się do wytycznych znajdujących się w powyższej tabeli, jednocześnie mając na uwadze fakt, że o końcowym werdykcie i tak decydują pracownicy Google.
Źródło: Panel Publisher Center, przez który można zarejestrować portal w Google News
W 2016 roku amerykańska firma public relations Edelman przeprowadziła badanie, na podstawie którego stwierdzono, że ponad 60% ankietowanych osób większym zaufaniem darzy wiadomości znajdujące się w Google News niż te, które są tylko indeksowane przez wyszukiwarkę Google. Co prawda są to wyniki sprzed kilku lat, ale wiarygodność Google i zaufanie, jakim się cieszy, potwierdzają także wyniki badania przeprowadzonego w 2020 roku przez Morning Consult – Google – jako firma – zajął trzecie miejsce wśród najbardziej zaufanych marek w Stanach Zjednoczonych. Na podstawie tych danych można wywnioskować, że serwis, którego publikacje pojawiają się w Wiadomościach Google, ma większą szansę na to, by zostać uznanym jako autorytet i marka godna zaufania – zarówno przez roboty Google, jak również przez samych użytkowników internetu. Wiele wskazówek dotyczących tworzenia treści i struktury strony zawartych w Centrum Pomocy Wiadomości Google pokrywa się z wytycznymi SEO dla webmasterów. Dlatego można założyć, że witryna znajdująca się w Google News ma dużo większe szanse na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce, a sama marka – na zaistnienie w świadomości odbiorców.
Zwróćmy uwagę na jeszcze inny aspekt, czyli popularność Google w Polsce. Zgodnie ze statystykami przedstawianymi przez Statcounter GlobalStats w naszym kraju z wyszukiwarki Google korzysta ponad 95% osób (stan na luty 2021). Z drugiej w kolejności wyszukiwarki Bing korzysta zaledwie około 2,6% osób, a z trzeciej, Yahoo – 0,7%. Te statystyki w jasny sposób pokazują, jak doskonałym narzędziem do promowania marki i portalu internetowego jest Google. Publikując treści z własnego portalu w Google News oraz na karcie Wiadomości w wyszukiwarce, można znacząco rozszerzyć zasięgi marki, zwiększyć widoczność portalu w sieci i zwielokrotnić ruch w obrębie witryny. To z kolei ma szansę przełożyć się na zwiększenie sprzedaży. Ponadto, jeszcze raz przypominamy, że po zarejestrowaniu się w Centrum Wydawców w Google News można zarabiać na wyświetlaniu reklam z Google Ad Manager.
Google News to jeden z najstarszych, a jednocześnie najważniejszych projektów Google. Usługa z jednej strony jest miejscem, w którym użytkownicy mogą dotrzeć do zweryfikowanych, aktualnych informacji przedstawiających różne punkty widzenia, a z drugiej – platformą informacyjną, która może wpłynąć na renomę i autorytet firmy oraz zwiększyć zaufanie odbiorców do niej. Choć dotarcie ze swoimi publikacjami do agregatora treści Google News często jest zadaniem czasochłonnym, kosztownym i wymagającym, może przynieść portalowi lub firmie wiele korzyści wizerunkowych, marketingowych i biznesowych. Z tego powodu każdy serwis informacyjny i witryna, która ma predyspozycje do publikowania contentu newsowego, powinna dążyć do tego, by się tam znaleźć.
– YouTube: The Evolution of Search
– Google: Official Blog
– Blog Google: The Keyword
– Wydawca Wiadomości Google – Pomoc
– SearchEngineJournal: 1, 2
– Morning Consult
– Statcounter GlobalStats