Na skróty
Spis treści:
Jako właścicielowi nowej strony internetowej na pewno zależy Ci, aby została szybko zauważona i zaczęła przyciągać ruch. Może jednak minąć trochę czasu, zanim nowa witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania, a tym bardziej, zanim zdobędzie wysoką pozycję na liście SERP. Zmieniające się trendy wyszukiwania, rozwijające się branże i częste zmiany technologiczne oraz aktualizacje algorytmów Google mogą utrudniać nowym domenom zdobycie przewagi. Jak zatem stworzyć stronę internetową, która będzie miała duży potencjał i pozwoli szybko wdrożyć skuteczną strategię SEO? Zapraszamy do lektury!
Odpowiednie przygotowanie nowej strony internetowej pod działania SEO może znacznie usprawnić i przyspieszyć żmudny proces jakim jest pozycjonowanie. Zrozumienie podstaw SEO i sformułowanie planu przed utworzeniem witryny internetowej może zaoszczędzić wiele pracy i późniejszego stresu. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz być ekspertem, aby stworzyć stronę z dużym potencjałem SEO. Aby Ci pomóc, przygotowaliśmy kilka cennych wskazówek, które Ci w tym pomogą.
Nawet mała witryna z kilkoma podstronami wymaga logicznej architektury. Większość witryn ma strukturę piramidy, która zaczyna się od strony głównej na samej górze. Poniżej znajdują się najważniejsze podstrony, które powinny być łatwe do odnalezienia za pomocą paska nawigacyjnego. Na samym dole znajdują się podkategorie, poszczególne strony produktów lub artykuły.
Solidna, logiczna struktura pomaga Google zrozumieć, gdzie znajdują się najbardziej wartościowe treści w danej witrynie. To z kolei umożliwia botom Google szybkie indeksowanie takiej strony. Przemyślana architektura zapobiega również konkurowaniu ze sobą podobnych stron. Istotniejsze strony powinny znajdować się na wyższych pozycjach w piramidzie. Dzięki temu zostaną zaindeksowane jako pierwsze i będą zajmowały wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Ponadto czysta i zorganizowana struktura ułatwi odwiedzającym znalezienie tego, czego potrzebują, a tym samym dostarczy pozytywnych wrażeń użytkownikom. Mówi się, że pozycjonowanie powinno zaczynać się od UX (doświadczenia użytkownika) i odpowiedniego projektu strony internetowej. My się z tym w pełni zgadzamy!
To tak zwane podejście SXO, o którym więcej przeczytasz w artykule Dlaczego SXO jest skuteczne?
Możesz uczynić strukturę swojej witryny jeszcze bardziej przejrzystą, umieszczając na górze strony menu nawigacyjne lub klikalne linki. Dzięki temu użytkownicy będą widzieć, gdzie aktualnie znajdują się w Twojej witrynie. Takie działanie pomoże również wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony internetowej. Boty indeksujące Google wykorzystują menu Twojej strony i używają go do do określania kategorii i podkategorii, a także do znajdowania nowych adresów URL do indeksowania. Im łatwiej znajdą nowe linki, tym szybciej Twoja witryna zostanie umieszczona w wyszukiwarce.
Nazwa domeny Twojej witryny i adres URL strony głównej mogą wydawać się mało istotne, jednak w rzeczywistości pomagają wyszukiwarkom dowiedzieć się, o czym jest strona. Wybierz nazwę, którą klienci będą mogli łatwo zapamiętać. Chociaż może być kuszące umieszczenie w nazwie domeny dużej liczby słów kluczowych, nie zalecamy takiego działania. Nie tylko utrudnia to zapamiętanie adresu URL witryny, ale może w rzeczywistości prowadzić do negatywnego wpływu na ranking. Praktyka używania określonego słowa kluczowego jako domeny do pozycjonowania jest obecnie w dużej mierze bezużyteczna.
Zanim złożysz zamówienie na wolną domenę, sprawdź jej historię. Nie zawsze bowiem wolna domena jest jednocześnie całkowicie nowa. Niska jakość kupowanej domeny lub fakt, że została wcześniej “ukarana” przez Google może mieć bardzo negatywny wpływ na późniejsze działania SEO. Weryfikację domeny najlepiej przeprowadzić w trzech następujących krokach:
Najszybciej można to zweryfikować w archiwum internetowym Wayback Machine. Po wskazaniu nazwy domeny otrzymasz informacje o dotychczasowych datach rejestracji strony. Po wybraniu konkretnej daty możesz sprawdzić, jakie treści znajdowały się w witrynie w danym dniu. Dzięki temu dowiesz się, czy poprzednie treści na stronie będą odpowiednie dla profilu Twojej działalności.
W kolejnym kroku warto sprawdzić, czy w wyszukiwarce nie występują pozostałości dotychczas zindeksowanych treści pochodzących z interesującej Cię domeny. Najszybszym sposobem jest wpisanie w okienko przeglądarki komendy site:tunazwadomeny. Jeżeli w Google nie znajdują się żadne treści pod adresem wskazanej domeny, na ekranie pojawi się informujący o tym komunikat.
Ten krok dotyczy tylko zakupu domen, które dotychczas były już rejestrowane. Aby upewnić się, czy strona będzie odpowiednio przygotowana pod SEO warto zweryfikować, czy do strony prowadzą jakieś linki. Można to sprawdzić za pomocą komendy link:tunazwadomeny lub poprzez backlinkwatch.com. Jeżeli linki prowadzące do domeny będą dobrej jakości, warto rozważyć jej zakup. W przeciwnym wypadku odradzamy wybór takiej domeny.
Czy hosting wpływa na SEO? Krótka odpowiedź na to pytanie brzmi: tak. Nieodpowiedni wybór może negatywnie wpłynąć na wydajność SEO. Przed zakupem serwera warto zatem rozważyć następujące kwestie:
Badanie słów kluczowych warto przeprowadzić jeszcze przed opracowaniem i dodaniem treści na stronę internetową, żeby uniknąć późniejszych zmian, gdy rozpoczną się działania SEO. Nikt nie zna lepiej Twojej firmy, Twoich produktów lub usług niż Ty sam. Dlatego zalecamy, aby przed stworzeniem strony internetowej stworzyć listę haseł, które najlepiej opisują treści, które chcesz zaprezentować na nowej stronie internetowej. Myśl jak potencjalny klient korzystający z Google, który szuka produktu lub odpowiedzi na intrygujące go pytanie.
Spróbuj wprowadzić niektóre z podstawowych słów kluczowych w pasku wyszukiwania i zobacz, jakie sugestie autouzupełniania daje Ci Google. Wczesne określenie słów kluczowych umożliwi szybsze uzyskanie pozycji nowej witryny w rankingu. Istnieje wiele narzędzi SEO, takich jak Planer słów kluczowych Google, które pomagają wybrać słowa kluczowe na podstawie wyszukiwanych przez użytkowników haseł, czy informacji o działaniach konkurencji. Skorzystaj z tych danych, aby zdecydować, które słowa kluczowe chcesz użyć na swojej nowej stronie internetowej[10].
Wyniki wyszukiwania słów kluczowych dla frazy: kuchnia orientalna
Oprócz słów kluczowych treść stron internetowych jest kolejnym ważnym aspektem budowania witryny. Treścią mogą być dowolne rodzaje słów używanych na stronie internetowej, obrazy, klipy dźwiękowe i wszelkiego rodzaju treści, które zawierają informacje o firmie. Treść odpowiednia dla SEO powinna być unikalna, wartościowa i różnorodna, czyli innymi słowy – wysokiej jakości.
W walce o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania ważna jest także ilość treści znajdujących się na stronie. Im więcej, tym większa będzie szansa, że któreś z użytych słów pojawi się w wynikach wyszukiwania. Jednak nic na siłę. Jakość treści powinna być Twoim głównym priorytetem. Jeśli użytkownicy nie znajdą na stronie wartościowych lub potrzebnych im informacji, szybko ją opuszczą, co będzie miało negatywny wpływ na jej późniejszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
W dzisiejszych czasach witryny przyjazne urządzeniom mobilnym mają większe znaczenie niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób korzysta z nich w celu przeszukiwania sieci, ponieważ ten sposób bywa szybszy i wygodniejszy, niż każdorazowe uruchamianie laptopa. Z tego powodu warto zadbać o to, aby Twoja witryna była przyjazna dla urządzeń mobilnych oraz łatwa do przeglądania i nawigacji z ich pomocą.
Już na Mobile World Congress w 2010 roku Eric Schmidt, ówczesny CEO Google, powiedział, że projektanci pracujący nad stronami www powinni kierować się zasadą “mobile-first”. Oznacza to, że w przypadku każdej witryny, to właśnie wersja mobilna (a nie desktopowa) gra pierwsze skrzypce. Polityka mobile-first indexing od tamtego czasu dynamicznie się rozwijała i od marca 2021 roku obowiązuje wszystkie strony pojawiające się w Google. A ponieważ od tego momentu boty indeksują właśnie wersję mobilną, a nie desktopową, powinieneś zadbać o stworzenie w pełni responsywnej strony mobilnej, która treściami i funkcjonalnością dorównuje wersji na komputery.
Kiedy myślimy o optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, w pierwszej kolejności na myśl przychodzą słowa kluczowe, treść i budowanie linków. Oczywiście nie ma w tym nic złego, ponieważ ostatecznie to właśnie treść strony jest najważniejszym czynnikiem rankingowym. Nie można jednak zapominać o pozostałych, niemniej istotnych kwestiach, które mają wpływ na SEO. Jednym z nich jest kod witryny.
Rozpoczynając prace nad nową stroną internetową, warto pamiętać o tym, że przeglądać ją będą nie tylko użytkownicy, ale również boty indeksujące Google. Pomimo tego, że algorytmy te są stale aktualizowane i ulepszane, to nie zawsze są w stanie zdecydować, czy treść na stronie internetowej jest odpowiednia. Szczególnie gdy dopiero się pojawiła. Roboty indeksujące są natomiast naprawdę skuteczne w analizowaniu kodu i ocenianiu, czy dana strona została zbudowana w odpowiedni sposób.
Systemy zarządzania treścią (CMS) bardzo często wstawiają do skryptu niepotrzebne fragmenty kodu, które nie służą żadnemu celowi, a w rzeczywistości powodują, że kod źródłowy wygląda bardzo „niechlujnie”. Jeżeli do stworzenia witryny korzystasz z CMS takiego jak na przykład WordPress, przed publikacją upewnij się, że kod HTML jest uporządkowany.
Posiadanie czystego kodu HTML pomaga poprawić pozycję Twojej strony w SERP. Czysty i uporządkowany kod HTML sprawia, że boty Google łatwiej znajdują i indeksują Twoje strony internetowe. Ułatwia im to także nawigację między stronami w Twojej witrynie. Wyszukiwarki analizują tekst, słowa kluczowe, atrybuty alt, linki i tytuły lub tagi linków. Jeżeli od samego początku zadbasz o kod HTML, unikniesz kosztownego i bardzo czasochłonnego przeprojektowywania strony, gdy zdecydujesz się wdrożyć działania SEO.
Jeżeli właśnie budujesz lub planujesz założyć nową stronę internetową, mamy nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się pomocne i pozwolą Ci stworzyć witrynę, która będzie posiadała duży potencjał SEO. Dzięki temu, gdy rozpoczniesz działania w kierunku pozycjonowania, będziesz na najlepszej drodze do generowania większego ruchu i zajmowania wyższych pozycji rankingowych.
Czy można zrobić coś więcej, aby jeszcze lepiej przygotować nową stronę pod przyszłe działania SEO? Oczywiście, jednak opisane przez nas kwestie stanowią bardzo dobry punkt wyjścia. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat SEO, zapraszamy do śledzenia naszego bloga, na którym regularnie publikujemy nowe artykuły. Polecamy na przykład Twojej uwadze niedawny artykuł na temat Core Web Vitals, czyli wskaźników, które od maja 2021 także mają duży wpływ na pozycjonowanie Twojej witryny.
Jeśli natomiast potrzebujesz pomocy w przygotowaniu nowej strony pod pozycjonowanie, zapraszamy do kontaktu. Nasi specjaliści z przyjemnością udzielą Ci przydatnych wskazówek lub zoptymalizują stronę za Ciebie, aby była w pełni gotowa na skuteczne SEO.