Facebook Pixel – czym jest? Jak go używać?
6 min
6 min
Na skróty
Jeżeli korzystasz z Facebook Ads, z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, jak wiele korzyści płynie z reklam na największym serwisie społecznościowym na świecie. W ostatnich latach Facebook tworzył i promował kolejne narzędzia reklamowe, aby jak najlepiej pomóc firmom zaistnieć i generować ruch. W 2015 roku pojawił się Pixel Facebook Ads, czyli narzędzie analityczne do oceny skuteczności działań promocyjnych, które pozwala maksymalnie wykorzystać budżet przeznaczony na reklamy w mediach społecznościowych. Jeżeli jeszcze o nim nie słyszałeś, to pozwól nam wyjaśnić, dlaczego jest tak ważne oraz jak zainstalować pixel Facebooka, a następnie go wykorzystać.
Ze wszystkich narzędzi stworzonych przez Facebooka dla marketerów, być może najbardziej użytecznym jest właśnie Facebook pixel. Praktycznie każda witryna biznesowa lub e-commerce, która reklamuje się za pomocą Facebooka, powinna go zainstalować, aby dać swoim kampaniom szansę na prawdziwy sukces. W skrócie piksele służą do śledzenia użytkowników odwiedzających witrynę. Dzięki temu reklamodawcy mogą później dostosowywać reklamy do użytkowników. Brzmi interesująco?
Pixel Facebook Ads to fragment kodu typu JavaScript, który możesz umieścić w swojej witrynie. Narzędzie, poprzez uproszczenie plików cookie, pozwala zbierać informacje o tym, co dzieje się na stronie internetowej i łączyć poszczególne aktywności z kampaniami reklamowymi na Facebooku. Bez piksela portal społecznościowy nie ma możliwości sprawdzenia, co dzieje się w Twojej witrynie, więc nie może na przykład uzyskać informacji, że ktoś, kto kliknął jedną z Twoich reklam na Facebooku, następnie kupił produkt w sklepie internetowym.
Gdy tylko założysz konto reklamowe, Facebook udostępni Ci to narzędzie za darmo, zachęcając do zaimportowania fragmentu kodu piksela (Facebook pixel code) na stronę internetową. Po zainstalowaniu, za każdym razem, gdy ktoś odwiedzi witrynę lub podejmie w niej działanie, te informacje wrócą do Facebooka. Od tego momentu będziesz mógł zrobić wiele bardzo interesujących rzeczy dla swojego targetowania i optymalizacji kampanii. Nawet jeśli internauta odwiedzi tylko raz Twoją stronę, dzięki pikselowi możesz skutecznie przekonwertować go na potencjalnego nabywcę.
Facebook pixel dostarcza wielu kluczowych informacji, które możesz wykorzystać do tworzenia zoptymalizowanych i lepiej ukierunkowanych reklam publikowanych na tej platformie social media. Dane pikseli Facebooka pomogą Ci upewnić się, że Twoje reklamy są widoczne dla tych użytkowników, którzy najprawdopodobniej zareagują na nie w pożądany przez Ciebie sposób. Dzięki temu możesz skutecznie poprawić współczynnik konwersji reklam na Facebooku, generować leady i uzyskać lepszy zwrot z inwestycji. Oto kilka sposobów, jak Facebook pixel może poprawić Twoje kampanie marketingowe w serwisie społecznościowym Marka Zuckerberga:
Piksel Facebooka pozwala dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy platformy wchodzą w interakcję z Twoją witryną po zobaczeniu reklamy na Facebooku. Możliwe jest nawet śledzenie klientów na ich różnych urządzeniach. W ten sposób możesz dowiedzieć się na przykład, czy przed dokonaniem zakupu widzą oni Twoje reklamy na telefonie komórkowym, a nie na komputerze, czy też jest odwrotnie. Te informacje mogą pomóc Ci udoskonalić strategie reklamowe, marketing, remarketing i obliczyć zwrot z inwestycji.
Za pomocą piksela Facebooka można określić, kim są użytkownicy strony internetowej, a następnie dotrzeć do nich na platformie społecznościowej. Możliwe jest zatem ponowne pokazanie potencjalnemu klientowi na Facebooku tego samego produktu, który dodał do koszyka, ale którego nie kupił. W kolejnym kroku Facebook wykorzystuje te dane do budowania tzw. podobnych odbiorców. Jest to grupa użytkowników o takich samych zainteresowaniach i cechach demograficznych, jak osoby, które już odwiedziły Twoją witrynę. Następnie do tej grupy można kierować reklamy.
Gdy Facebook wie, kto dokonuje konwersji w Twojej witrynie, algorytm reklamowy może pomóc Ci poprawić skuteczność kampanii, wyświetlając reklamy tylko osobom, które najprawdopodobniej dokonają konwersji. Bez wykorzystania piksela można analizować tylko jeden rodzaj konwersji: kliknięcie linku. Za jego pomocą można natomiast intensyfikować inne konwersje związane z Twoimi celami biznesowymi, między innymi rejestrację, zakupy, czy dodanie produktów do koszyka.
Pamiętaj o tym, aby poinformować odwiedzających witrynę o użyciu piksela, który może zbierać informacje na ich temat. Dane te mogą być pobierane na przykład za pomocą plików cookie.
Teraz gdy już wiesz, czym jest piksel Facebooka i do czego służy, nadszedł czas, aby go stworzyć, a następnie zainstalować na stronie internetowej. Aby wygenerować piksel, wykonaj następujące kroki:
Po utworzeniu piksela Facebooka możesz umieścić go na swojej stronie internetowej. Facebook pixel code powinien zostać umieszczony między tagami na każdej stronie internetowej lub w szablonie witryny, aby pojawiał się na każdej podstronie w domenie. Bez względu na to, która strona się załaduje, piksel zostanie uruchomiony i zacznie śledzić odwiedzających w całej witrynie. Po utworzeniu piksela, jeśli nie został on jeszcze zainstalowany w managerze reklam, widoczna będzie opcja „zakończ konfigurowanie piksela”. Po kliknięciu zobaczysz trzy różne sposoby dodania piksela Facebooka do Twojej witryny.
Instalacja ręczna to najczęściej wybierany sposób implementacji piksela śledzącego Facebooka. Po wybraniu tej opcji, na następnym ekranie zobaczysz dużą ramkę zawierającą około dziesięciu wierszy kodu w postaci tekstu. To twój piksel. Wystarczy, że go skopiujesz, a następnie zainstalujesz w nagłówku każdej strony w swojej witrynie, którą chcesz śledzić.
W przypadku tej opcji istotne jest posiadanie dostępu do kodu nagłówka każdej strony swojej witryny lub jego szablonu w systemie zarządzania treścią (CMS). Po wklejeniu kodu piksela na dole sekcji nagłówka, nad znacznikiem zamykającym nagłówek, piksel Facebooka zostanie zainstalowany i rozpocznie zbieranie danych.
Jeżeli korzystasz z usług programisty, który zarządza Twoją witryną, możesz wysłać mu kod i instrukcje dotyczące instalacji piksela Facebooka w wiadomości e-mail, wybierając opcję Wyślij e-mail z instrukcjami. Wystarczy, że wpiszesz adres e-mail, a programista otrzyma wszelkie informacje umożliwiające mu poprawną instalację piksela.
W celu weryfikacji poprawności implementacji kodu na stronie internetowej możesz użyć Facebook Pixel Helper – specjalnej wtyczki do przeglądarki Chrome, za pomocą której podejrzysz czy nie wystąpiły błędy, a także rozwiążesz ewentualne problemy. Po upewnieniu się, że integracja przebiegła pomyślnie, możesz wrócić do Menedżera reklam i rozpocząć pracę z Facebook pixel, poprawiając wydajność Twoich kampanii reklamowych.
Facebook pixel można również skonfigurować bezpośrednio w witrynie, wybierając opcję Skorzystaj z usług partnera. Obecnie z tej opcji mogą skorzystać w szczególności właściciele witryn WordPress, Prestashop, Magento, WooCommerce, Hubspot, Google Tag Manager, a nawet Shopify.
Zdarzenie to określone działanie, które użytkownik podejmuje w witrynie. Przykładem jest zakup, przesłanie formularza kontaktowego, czy zapisanie się na newsletter. Innymi słowy, gdy odwiedzający wykona działanie w Twojej witrynie, piksel Facebooka zarejestruje to jako zdarzenie. Możesz użyć piksela Facebooka do zbierania danych o dwóch rodzajach zdarzeń.
Standardowe zdarzenia w kodzie piksela Facebooka pozwalają śledzić i optymalizować konwersje oraz budować grono odbiorców. Wystarczy skopiować kod odpowiedniego typu wydarzenia i użyć go do zmodyfikowania kodu piksela Facebooka na odpowiedniej stronie. Facebook posiada zestaw 17 predefiniowanych, standardowych wydarzeń, za pomocą których można śledzić na przykład kliknięcie danego przycisku lub wyświetlenia strony. Do najpopularniejszych można zaliczyć:
Istotną zaletą zdarzeń standardowych jest fakt, że możesz je dodać i skonfigurować bez potrzeby znajomości kodowania.
Zdarzenia niestandardowe to działania, które nie znajdują się w zestawie zdarzeń zdefiniowanych przez platformę. Można im nadać unikatowe nazwy, zgodnie ze zdarzeniem, które reprezentują. Następnie zdarzenia spersonalizowane można śledzić, wywołując na stronie funkcję piksela z nazwą tego zdarzenia i (opcjonalnie) obiektem JSON jako jego parametrami. Zdarzenia spersonalizowane są zazwyczaj stosowane w przypadku konieczności zbierania większej ilości danych niż te, które są w stanie dostarczyć standardowe zdarzenia.
Niestandardowe wydarzenia pozwalają również uniknąć wyzwalania pikseli podczas występowania błędów w witrynie. Jeżeli na przykład skonfigurujesz zdarzenie zakupu na przycisku „kup teraz”, piksel będzie uruchamiany za każdym razem, gdy użytkownik go kliknie, niezależnie od tego, czy zakup się powiedzie, czy też nie. Jeśli natomiast odpowiednio skonfigurujesz zdarzenie na stronie z podziękowaniem za dokonanie zakupu, piksel uruchomi zdarzenie zakupu tylko wtedy, gdy klient sfinalizuje zamówienie i zostanie przekierowany na tę stronę.
Facebook pixel jest potężnym narzędziem, które stosunkowo łatwo możesz zintegrować, w szczególności jeżeli używasz CMS na swojej stronie. Jeżeli korzystasz z reklam na Facebooku, a jeszcze nie używasz pikseli, utrudniasz sobie optymalizację konwersji, poprawy wyników ruchu, czy chociażby kliknięć linków. Nawet jeśli dziś nie planujesz prowadzić żadnych kampanii Facebook Ads, pomyśl o jego instalacji. Dzięki temu jeżeli np. za pół roku zdecydujesz się rozpocząć prowadzenie działań promocyjnych na portalu social media, piksel będzie przez cały czas gromadził dane i dzięki temu już od pierwszej kampanii będziesz mógł skutecznie targetować osoby, które w tym czasie odwiedziły Twoją witrynę.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Facebook Pixel lub uzyskać pomoc jednego z naszych ekspertów, nie wahaj się z nami skontaktować. Specjaliści z Semcore pomogą Ci w integracji i konfiguracji Twojego piksela, abyś mógł efektywnie stymulować konwersje związane z Twoimi celami biznesowymi!