CUX – poradnik
6 min
6 min
Na skróty
CUX (cux.io) to pierwsze na świecie narzędzie służące do UX Automation. Pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas, który do tej pory musieli poświęcać na samodzielną i manualną analizę danych, ale także pokazuje, jak utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów mogą hamować konwersję.
Narzędzie wskazuje miejsca frustracji użytkowników mogące powodować spadki w konwersji, filtruje heatmapy i nagrania oraz identyfikuje wzorce zachowań. CUX eliminuje problem samodzielnego szukania problemów na stronach – robi to automatycznie, dodatkowo wybierając tylko te wizyty, które mają znaczenie dla celu biznesowego. UX Automation umożliwia analizę zachowań użytkowników na każdym typie urządzenia – od telefonów po smart TV. Ponadto CUX samodzielnie śledzi wszystkie zdarzenia na stronie, tym samym nie angażując działu IT klienta.
Wersja darmowa CUX
W ramach bezpłatnego okresu próbnego cux.io uzyskasz dostęp do 1000 nagrań wizyt, które możesz zebrać w dogodnym dla siebie czasie. Trial zawiera wszystkie funkcjonalności narzędzia dostępne w płatnym abonamencie.
Wersja płatna CUX
Cena CUX zaczyna się od 49 euro za miesiąc. Na ostateczny koszt wpływa: wielkość ruchu na stronie, którą chcemy analizować oraz czas przechowywania danych (retencja). Przy zakupie rocznej subskrypcji 2 miesiące są darmowe.
Aby zacząć używać narzędzia wystarczy podpiąć kod śledzący CUX do strony, którą chcemy obserwować. Można to zrobić, korzystając z integracji z Google Tag Managerem lub Google Analytics. Po uruchomieniu analityki CUX automatycznie wyłapuje wszystkie zdarzenia na stronach, tym samym nie angażując cię w ustawianie parametrów technicznych.
Najważniejsze z funkcjonalności CUX:
Praca z danymi jakościowymi sprowadza się przede wszystkim do optymalizacji prawdziwej ścieżki użytkownika – nie tej, którą sobie wymarzyliśmy, tworząc produkt! Aby była maksymalnie efektywna dzielimy ją na 3 poziomy: optymalizację marketingową, produktową i konwersji.
3 poziomy optymalizacji ścieżki klienta
Aby prawidłowo optymalizować działania marketingowe (kierujące ruch ze źródeł zewnętrznych), musimy wiedzieć co dokładnie dzieje się z naszymi użytkownikami na całej ich ścieżce. Gdzie lądują, co widzą, jak reagują. Optymalizujemy więc na podstawie obserwacji.
Heatmapa pokazująca ruch kampanijny w CUX
Jak zabieramy się do optymalizacji ścieżki klienta w kontekście produktu? Skracamy ją! Dlaczego? Klienci – ci online w szczególności – nie zawsze mają silną motywację zakupową. Nierzadko na stronę twojego produktu czy usługi kieruje ich impuls. Im dłuższa ścieżka do konwersji – tym więcej czasu, aby użytkownik zdążył się rozmyślić!
Experience Metrics (metryki doświadczeń) oraz heatmapy obrazujące problemy użytkowników wyselekcjonowane przez CUX
Na optymalizację konwersji wcale nie składają się jedynie ostatnie kroki lejka sprzedażowego (koszyk, checkout). Aby nasze ulepszenia miały sens, musimy cofnąć się o kilka kroków i spojrzeć na całą ścieżkę klienta – od komunikatu marketingowego, po interakcje z produktem.
Widok lejka (Waterfall) dla checkoutu
Widok lejka (Waterfall) dla całego ruchu – użytkownicy dochodzący do checkoutu to jedynie 1,24%.
Przewagą CUX nam innymi narzędziami do analizy zachowań jest fakt, że filtruje on wszystkie wyniki w kontekście twojego celu biznesowego. Niezależnie od tego, co będzie Twoim nadrzędnym celem (Sprzedaż? Wypełnienie formularza? Zapis na szkolenie?), dane odczytywane przez pryzmat jego realizacji są dużo bardziej wartościowe.
W CUX możesz skorzystać z predefiniowanych celów – od intencji zakupowej, przez ruch kampanijny, po custom goals.
Wyobraź sobie, że Twoim celem biznesowym jest wypełnienie przez klientów formularza kontaktowego — to główne miejsce, w którym prowadzisz sprzedaż. Ustawienie celu „Send contact form” pozwoli Ci automatycznie odfiltrować te wizyty, które pokażą osiągnięty cel. Dzięki nim będziesz mógł usprawnić proces kontaktu, dostrzec problemy, z którymi borykają się Twoi użytkownicy lub zmienić układ strony tak, aby konwertowali więcej i szybciej.
Aby dane, które analizujesz miały sens, były dokładne i odpowiadały twoim celom biznesowym, twórz rozbudowane lejki konwersji w oparciu o zdarzenia. Jakie? Zupełnie dowolne! Mogą to być kliknięcia w konkretne elementy na twojej stronie, wypełnienia formularzy, wejścia na wskazane strony czy przyjścia z konkretnych linków, np. kampanijnych.
W CUX nie musisz oznaczać zdarzeń z poziomu kodu strony, można to zrobić za pomocą samego narzędzia, bez angażowania działu IT.
Jak zabrać się za analizę opartą na konkretnych zdarzeniach?
Jak zapewne wiesz, heatmapa przedstawia graficznie najważniejsze działania na Twoich stronach. Każda czynność — jak kliknięcie lub ruch myszy, przewijanie, chaotyczny ruch — dodaje koloru danej okolicy. Aby wyciągać wiarygodne wnioski z analizy heatmap, staraj się brać pod uwagę te, dla których zebrane zostało min. 250 eventów. Na stronach, które zawierają różne dynamiczne elementy (takie jak pop-up, rozwijane menu, hoover), pamiętaj, że mogą one zostać nieuchwycone na heatmapie. Nie zapomnij ich jednak brać pod uwagę pod kątem analitycznym – być może rage clicki, które “latają” po heatmapie dotyczą właśnie tych elementów.
Heatmapa dla kliknięć wyświetlana w cux.io
Prawda, o której często zapominają przedsiębiorcy: analityka to nie oglądnie przypadkowych nagrań! Zabierając się za pracę nad nagraniami – miej w głowie cel biznesowy i wyfiltruj tylko te wizyty, które go spełniają. Nie ma sensu tracić cennego czasu, ślęcząc nad nic nieznaczącymi odtworzeniami.
Algorytm CUX wykrywa i definiuje zachowania użytkowników, które mogą wpłynąć na spadek konwersji (Experience Metrics).
Zawsze zaczynaj analizę od ogółu do szczegółu i szukaj wzorców zachowań. Oglądaj wizyty do momentu, aż obraz zwyczajów Twoich użytkowników zacznie Ci się składać w głowie w pełen obrazek. Czyli jak długo? Zazwyczaj wystarczy kilkanaście/kilkadziesiąt wizyt, żeby wzorzec zaczął się klarować. Możesz też skorzystać z Experience Metrics w CUX, żeby zacząć od zidentyfikowanych przez nas wzorców zachowań (rage clicki, zoomowanie, odświeżanie strony itp.).
Czym CUX różni się od Hotjara?
CUX nie tylko łączy w sobie wszystkie funkcjonalności narzędzi analitycznych (takich jak Hotjar), ale także automatyzuje proces analizy danych, co czyni go innowacją na rynku analityki zachowań użytkowników. W przeciwieństwie do Hotjara CUX jest w stanie zaprezentować pełen obraz danych – zarówno ilościowych jak i jakościowych – oraz zinterpretować je w kontekście celu biznesowego.
Czy CUX przyda się innym branżom niż e-commerce?
Oczywiście! Na analizie zachowań klientów skorzysta nie tylko e-commerce, ale również biznesy w modelu SaaS oraz B2B, firmy świadczące usługi marketingowe, software house’y – wszelkie branże, w których klient styka się z produktem cyfrowym. Ponadto CUX jest w stanie ułatwić pracę różnych działów i zespołów wewnątrz firmy – od marketingu, przez sprzedaż, IT, content creation, po product development i management.
Kiedy warto analizować zachowania użytkowników?
Często spotykamy się z błędnym założeniem, że analiza zachowań przydaje się w momencie, w którym widzimy, że strona nie działa poprawie. Owszem, jest to dobry moment. Ale nie jedyny. Badanie zachowań i wprowadzanie na ich postawie drobnych implementacji na każdym etapie życia produktu cyfrowego pomaga niemal w natychmiastowym tempie podnosić poziom konwersji czy zapobiegać jej spadkom.
Jaka jest cena CUX?
Koszt płatnej subskrypcji zaczyna się od 49 euro/miesiąc i zależy od wielkości ruchu na stronie oraz wymaganego przez klienta czasu przechowywania danych (retention). Ponadto CUX zapewnia dodatkowo płatne onboardingi techniczne i analityczne, personalizowane warsztaty, webinary i bootcampy oraz gotowe audyty strony.
Head of Marketing w CUX.io