Jak prowadzić firmowe social media? Poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Realizacja odpowiedniej strategii marketingowej social mediach może być istotne dla Twojego biznesu e-commerce. Estetyczne i skrupulatne prowadzenie mediów społecznościowych może być nie tylko Twoją wizytówką, ale i wyróżnikiem, dzięki któremu wyróżnisz się na tle konkurencji. Rozpoczynając swoją przygodę z social mediami, należy mieć na uwadze kilka czynników, które pomogą zapobiec błędom. Możemy je obserwować zarówno u dużych firm, działających w socialach już długo, jak i u nowych marek. W poniższym artykule przytaczamy pięć najczęściej popularnych błędów przy prowadzeniu firmowego konta w social mediach.
Jak prowadzić social media firmowe? Wielu przedsiębiorców błędnie postrzega różne platformy społecznościowe, jako niepotrzebny element. W praktyce social media to nie tylko lajki, udostępnienia i komentarze, ale przede wszystkim skuteczny i efektywny kanał marketingowy. Co więcej – nie musisz wydawać żadnych pieniędzy, aby z niego korzystać. Jak prowadzić social media firmowe? W początkowej fazie możesz robić to samodzielnie, a z czasem takie zadanie oddelegować odpowiedniemu specjaliście lub zewnętrznej firmie, która zajmie się tą kwestią.
Media społecznościowe mogą przyczynić się do rozwoju e-commerce. Przede wszystkim w ten sposób zbudujesz społeczność, która będzie chętnie śledzić Twoje poczynania. Dodatkowo social media pozwalają udostępniać reklamy pozyskujące ruch do sklepu internetowego. Podobnie, jak kampanie Google Ads, należy utworzyć kampanię, jednak w social mediach. Idealnym rozwiązaniem w tym zakresie jest Facebook oraz Instagram. Na obu tych platformach możesz stosować także remarketing, aby zwiększać efektywność realizowanej strategii.
Zależnie od tego, jaką firmę dokładnie prowadzisz, korzystaj z social mediów, które będą właściwe. Zwróć szczególną uwagę na to, jakie platformy są najpopularniejsze wśród Twoich odbiorców. Gdzie stworzyć profile i jak prowadzić social media? Bez wątpienia potrzebujesz Facebooka – w wielu branżach pomocny jest także Instagram. Nie zapomnij jeszcze o LinkedIn, o ile w Twojej branży jest to odpowiednia platforma do komunikacji z odbiorcami. Niektóre firmy mogą także wygodnie komunikować się z odbiorcami przy pomocy Twittera.
Jak prowadzić social media firmowe? Przede wszystkim tworząc profile na różnych portalach, postaraj się zadbać o jednolite komunikaty. Z reguły marki starają się przesłać dokładnie tę samą wartość poprzez każde z wymienionych wyżej mediów. W niektórych sytuacjach wyjątkiem jest LinkedIn, ze względu na nieco bardziej biznesowy wydźwięk.
Drobne błędy w mediach społecznościowych mogą przydarzyć się każdemu – obserwujemy je praktycznie codziennie, zarówno wśród małych influencerów, jak i u dużych, biznesowych kont. Nie są one problemem, dopóki w prosty sposób możemy je naprawić i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. Jakie to błędy i jak prowadzić firmowe social media?
Jeśli niedawno zaczęłaś/zacząłeś swoją przygodę z biznesowymi social mediami w swojej firmie, zdajesz sobie sprawę z tego, jak ekscytujące mogą być pierwsze działania, polubienia, komentarze. Po opublikowaniu przemyślanych i świetnie przygotowanych wpisów pojawia się czas, w którym brakuje inspiracji lub chęci i tworzy się przerwa w dodawanych wcześniej regularnych wpisach. To ogromny błąd, ze względu na utratę pewnego rodzaju wiarygodności – zwłaszcza, jeśli do tej pory publikowane było coś codziennie.
Jak temu zapobiec?
Aby uchronić się przed takimi pauzami, warto planować posty z większym wyprzedzeniem. Może Ci posłużyć do tego szereg aplikacji, dostępnych do tworzenia harmonogramów wpisów, a nawet ich automatycznych publikacji o określonej godzinie, konkretnego dnia. Warto myśleć w tym obszarze długofalowo i nie robić sobie wakacji od social mediów.
Media społecznościowe są zwykle ze sobą łączone – korzysta się zarówno z Facebooka, Instagrama oraz LinkedIna. Działając na wielu kanałach, zwiększają się zasięgi. Pozwala to dotrzeć do nowych osób. Problematyczne może być jednak publikowanie jednej treści we wszystkich wyżej wymienionych miejscach. Jeśli posiadamy odbiorców, którzy śledzą nas na każdym z kanałów, może to powodować pewnego rodzaju przytłoczenie treściami.
Jak temu zapobiec?
Warto zwrócić uwagę na charakterystykę danego kanału i tworzyć treści konkretnie pod niego. Jeśli decydujemy się na wpis o produkcie i jego wpływie na otoczenie na LinkedInie, warto pokazać na Instagramie ludzi, którzy nad tym produktem pracują, a na Facebooku case study klienta, korzystającego z niego. Pozwoli to nie tylko uniknąć duplikacji, ale i zachęci do obserwowania nas na każdym z wyżej wymienionych kanałów.
Głównym celem mediów społecznościowych jest dostarczanie treści potencjalnym klientom i skłonienie ich do skorzystania z usług czy zakupu produktu. Czy można jednak odłożyć kwestie estetyczne całkowicie na bok? Niestety nie. Ciekawe profile to takie, które łączą ze sobą zarówno merytorykę, jak i profesjonalny wygląd.
Jak temu zapobiec?
Zacznij zwracać większą uwagę nie tylko na to, co publikujesz, ale także na wygląd postów. Warto jest obrać sobie konkretną kolorystykę oraz mniej więcej zaplanować to, jak chce się, żeby wyglądał profil, a następnie wytrwale do tego dążyć.
Stworzyłeś już ciekawy (i estetyczny) wpis, który właśnie został opublikowany w social mediach? Świetnie! Co dalej? Wiele osób poprzestaje na takim działaniu, uważając tym samym, że to już cała praca, jaką powinni wykonać. Niestety, jest to bardzo błędne stwierdzenie. Po publikacji trzeba być uważnym i reagować na pojawiające się komentarze oraz dalsze udostępnienia. Wszelkie odpowiedzi i podziękowania są tu mile widziane. Tworzą większą wiarygodność konta i pokazują zaangażowanie jego Twórców. Mogą pojawić się także negatywne, często obraźliwe komentarze, pisane przez nieistniejące konta – i tutaj także nasza reakcja będzie kluczowa.
Jak temu zapobiec?
Reaguj. To kluczowe, jeśli chcesz wiedzieć, jak prowadzić social media. Sprawdzaj reakcje pod wpisem na przykład raz na godzinę lub o innej, dogodnej częstotliwości. Staraj się nie tworzyć okazji do negatywnej dyskusji czy spekulacji i odpowiadaj na kłopotliwe pytania. Pozwoli Ci to uchronić się przez fałszywymi informacjami oraz hejtem.
Jeśli prowadzisz konto już dłuższy czas, oczekujesz wzrastającej liczby obserwujących oraz tego, aby Twoje świetnie przygotowane treści docierały do możliwie największego grona odbiorców. Często niestety profile w mediach społecznościowych zaczynają „stać” w miejscu.
Jak temu zapobiec?
Nie bój się zacząć działać – możesz promować wpisy poprzez reklamy (np. Facebook Ads) lub starać się uaktywnić konto poprzez nawiązywanie interakcji z innymi – komentarze, polubienia oraz obserwacje. Szkoda, żeby publikowane treści docierały tylko do pracowników naszej firmy. Do zbudowania widoczności w sieci możesz wykorzystać nie tylko social media, ale także pozycjonowanie stron. Wówczas ruch będzie skierowany do Twojej strony internetowej, a nie profilu na Facebooku czy Instagramie, ale przecież w przypadku e-commerce to tylko szereg korzyści. Jeżeli sklep będzie odpowiednio widoczny w sieci, użytkownicy go znajdą, a następnie być może kupią produkt. Pozycjonowanie stron to strategia SEO, która opiera się przede wszystkim na kompleksowej optymalizacji serwisu w myśl wytycznych wyszukiwarki.
Przede wszystkim, już jesteś na lepszej pozycji, zdając sobie z nich sprawę. Miej na uwadze, że Twoje działania mogą być źródłem naprawdę świetnych i wartościowych kontaktów. Obserwuj konkurencję oraz inspirujące dla Ciebie konta, które mogą posłużyć jako wzór, jak prowadzić social media. Działaj na harmonogramach i planuj swoje wpisy z wyprzedzeniem.
Zależnie od rodzaju prowadzonego biznesu należy utworzyć profile na odpowiednio dobranych mediach społecznościowych. Do najpopularniejszych platform należą: Facebook, Instagram, Twitter oraz LinkedIn.
Wiele platform social media pozwala na publikację reklam. Doskonałym tego przykładem jest Facebook oraz Instagram, wykorzystywane między innymi przez biznesy e-commerce do zwiększania sprzedaży i rozpoznawalności marki na rynku.