Na skróty
CMS (Content Management System) to System Zarządzania Treścią. Jest wykorzystywany w serwisach internetowych: stronach i sklepach. Oprogramowanie to pozwala tworzyć oraz edytować witryny, nawet bez znajomości HTML czy CSS.
CMS pozwala w prosty sposób stworzyć stronę internetową. Jest to oprogramowanie dostępne w wersjach darmowych oraz płatnych. Poszczególne CMSy różnią się od siebie funkcjami, elastycznością oraz obsługą. Na rynku dostępnych jest wiele takich systemów, dlatego osoba zakładająca witrynę w Internecie może zdecydować, na które konkretnie rozwiązanie się zdecyduje.
Zwykle wykorzystując system zarządzania treścią, z łatwością zorganizujesz witrynę, nawet bez znajomości kodu HTML czy CSS – nie wspominając już o PHP, czy JS. Dostęp do takiego oprogramowania uzyskasz poprzez zalogowanie się. Oczywiście odpowiednio wcześniej musisz je zainstalować: na serwerze lub swoim komputerze.
Dzięki CMS możesz samodzielnie dodawać treści na swoją stronę internetową, na przykład wpisy blogowe. Ponadto bez problemu stworzysz nowe podstrony, dodasz grafiki, materiały wideo lub innego rodzaju elementy. W ten sposób przygotujesz stronę internetową lub sklep. Jeżeli chcesz, aby taka witryna była dostępna w sieci, musisz dodatkowo wykupić domenę oraz hosting.
Funkcje, jakie zapewnia CMS to przede wszystkim:
Poszczególne CMSy mają różne funkcje. Dlatego warto zapoznać się z zestawieniem poszczególnych systemów, aby wybrać odpowiedni dla siebie. Specyfikację dostępnych CMSów przedstawimy w dalszej części tego artykułu.
W systemach zarządzania treścią tworzenie i edycja strony w CMS opiera się przede wszystkim na korzystaniu z szablonu. W ten sposób określa się, jak dokładnie ma wyglądać witryna. Następnie generuje się np. wpisy na blogu lub kolejne podstrony. Będą one wyglądać identycznie (różniąc się jedynie publikowanym contentem). Dzięki temu CMS pozwala wygodnie zarządzać serwisem – nie ma potrzeby ręcznego projektowania każdego adresu URL z osobna.
Sposoby tworzenia i edycji strony w CMS są różne i zależnie od typu konkretnego oprogramowania. Choć systemy zarządzania treścią wyróżniają się prostą obsługą, podejmowanie konkretnych przedsięwzięć wygląda odrębnie.
Jakie systemy CMS są popularne? Współcześnie najczęściej wybierany przez wielu użytkowników jest WordPress – osiągnął ogromną popularność zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Daje duże możliwości administratorom stron internetowych i jest szczególnie prosty w obsłudze. Ma w bazie wiele szablonów stron (darmowych oraz płatnych).
Według statystyk udziału w rynku (rok 2022) dostępnych na portalu ToolTester, najpopularniejsze CMS to:
Podstawową różnicą pomiędzy różnymi CMS jest oczywiście obsługa i sposób budowy witryny. Warto jednak wiedzieć, że systemy zarządzania treścią dzielą się na dwa podstawowe typy:
→ open source – to CMS z otwartym dostępem do kodu źródłowego. Oznacza to, że administrator może dowolnie edytować zawartość swojej strony (w tym także szablonu). Takie oprogramowania są najbardziej rozwojowe, elastyczne i mogą być łatwo aktualizowane wedle preferencji. W niektórych CMS open source wadą jest jednak poziom skomplikowania. Stworzenie prostej strony jest łatwe, ale nieco bardziej zaawansowanej witryny staje się trudne. Często takie systemy są darmowe.
→ SaaS – to CMS, które zwykle są płatne. SaaS oznacza Software as a Service. Oznacza to, że administrator płaci abonament w zamian za dostęp do systemu zarządzania treścią. CMS typu SaaS są szczególnie popularne w e-commerce, ponieważ pozwalają łatwo zbudować serwis, szybko integrując płatności oraz inne tym podobne kwestie.
Różnice pomiędzy CMS to nie tylko wygląd i obsługa, ale także optymalizacja. W przypadku systemów SaaS edycja kody jest ograniczona (lub niemożliwa). Wdrożenie dużych zmian jest więc nierealne, a administrator musi poruszać się wyłącznie po tych obszarach, na które zezwala konkretny system. Różnicą w open source oraz SaaS jest także pozycjonowanie. Nie zawsze wdrożenie SEO jest proste, ze względu na ewentualne ograniczenia. To kompleksowej optymalizacji strony najczęściej potrzebny jest dostęp do kodu źródłowego. Dobrze sprawdzą się więc CMS typu open source. Nie oznacza to jednak, że SaaS pozostaje złym rozwiązaniem. To oprogramowanie, które także ma wiele zalet – przede wszystkim jest niezwykle łatwe w obsłudze.
Firmowa strona internetowa to witryna, która powinna przedstawiać informacje na temat świadczonych usług i/lub proponowanych produktów. Zwykle nie służy jednak do sprzedaży online (od tego są sklepy internetowe). Jaki CMS wybrać dla firmowej strony internetowej?
Najpopularniejszy CMS – w Polsce i na świecie – doskonale sprawdza się w przypadku prostych i średnio-zaawansowanych stron internetowych. Korzystanie z niego jest darmowe, dodatkowo pozwala maksymalnie zoptymalizować witrynę pod SEO. Genialnie sprawdzi się w przypadku wizytówki firmy, czy bloga. Oprogramowanie uzupełnia szereg innowacyjnych wtyczek. Przygodę z CMS-ami warto zacząć od WordPressa, aby zapoznać się z tajnikami zarządzania treścią.
Gdy zainstalujesz ten system, nie będziesz mieć wątpliwości, po co CMS może przydać się w Twojej organizacji. WordPress sprawił, że wiele projektów w ogóle mogło stać się częścią rzeczywistości. Jest niezwykle intuicyjny i przejrzysty. W kwestii użytkowej jego konkurencja jedynie może starać się z nim rywalizować. Posiada największy katalog opcjonalnych wtyczek i motywów dostosowanych do każdej wizji. Mankamentem może być implementacja bardziej zaawansowanych zabezpieczeń.
WordPress ma niską barierę wejścia. Bez względu na to, czy jesteś początkującym, twórcą stron internetowych, publicystą czy zaawansowanym programistą, narzędzie to umożliwi ci szybkie i łatwe osiągnięcie wyznaczonych celów.
Kiedy warto wybrać WordPress? Zdecyduj się na ten CMS, gdy:
Joomla! to oprogramowanie, które daje dostęp do większej ilości funkcji niż wiele konkurencyjnych CMS. Początkujące osoby rzadziej decydują się na ten typ systemu zarządzania treścią, ze względu na mniej intuicyjny panel administracyjny. Oprogramowanie doskonale sprawdza się w przypadku osób cierpliwych i wytrwałych. Joomla! powinna Cię także zainteresować, gdy masz już doświadczenie z innymi CMS-ami, a chcesz zbudować profesjonalną stronę WWW.
Joomla to CMS podobny do WordPress. Tak samo działa na licencji open-source i na pierwszy rzut oka może zostać z nim pomylony. Posiada innowacyjne szablony, liczne rozszerzenia i tętniącą życiem społeczność programistów. Zdecydowanie wygrywa pod względem zabezpieczeń, ma wyższą stabilność i rzadko dochodzi w nim do konfliktów pomiędzy wtyczkami.
Kiedy warto wybrać Joomla? Zdecyduj się na ten CMS, gdy:
Drupal to propozycja idealna dla doświadczonych i profesjonalistów. Z systemu Drupal raczej nie korzystają amatorzy, ponieważ do jego obsługi konieczna jest znajomość kodu HTML oraz CSS. Oprogramowanie co prawda oferuje ogrom przydatnych funkcji, ale do ich wdrożenia potrzeba specjalisty. Ten CMS przydaje się do tworzenia naprawdę dużych i rozbudowanych stron internetowych.
Drupal to trzeci najpopularniejszy, darmowy CMS, który jest oprogramowaniem otwartym. Jest to jeden z najstarszych i przez to najlepiej dopracowanych systemów. Po co CMS Drupal? Najczęściej wykorzystywany jest przez większe media i na stronach rządowych. W ręce użytkownika daje moduły rozszerzające funkcjonalność i motywy błyskawicznie dostosowujące wygląd strony do naszych potrzeb. Zyskujemy większą elastyczność, jednak kosztem przejrzystego interfejsu i czasu potrzebnego na przyswojenie całej potrzebnej wiedzy.
Kiedy warto wybrać Drupal? Zdecyduj się na ten CMS, gdy:
Ewolucja CMS była (i jest) szybka, dzięki czemu teraz służą nie tylko do zarządzania. To również marketingowe narzędzie, które w kilka minut pozwala wprowadzić swoje pomysły w życie. W ten sposób masz szansę wdrożyć zaawansowane zmiany w kwestii użytkowej i wizerunkowej strony bez konieczności indywidualnego dostosowywania pojedynczych podstron. Korzystanie z CMS pozwala być na bieżąco z najnowszymi trendami w projektowaniu. Mobilny UX i responsywność to standard. CMS jest idealny dla kreatorów contentu i sklepów. Jeśli masz bloga, stronę z poradnikami, a nawet zwykłe portfolio to będzie on trafnym wyborem.
Nie bez powodu CMS stał się popularny również w e-commerce. Oto sprawdzone i niezawodne systemy zarządzania treścią przystosowane do obsługi sklepu internetowego. Wykorzystanie przedstawionych CMS-ów ułatwi Ci sprzedaż i pozwoli wygodnie zarządzać biznesem online.
PrestaShop to niezwykle popularny CMS dla sklepu open source, który jest ciągle rozwijany, poprzez wdrażanie innowacyjnych aktualizacji. Obsługa jest stosunkowo prosta, z tym zagadnieniem powinna poradzić sobie każda osoba. Korzystanie ze sklepu jest darmowe! Potrzeba jedynie czasu, aby zapoznać się z poszczególnymi funkcjami oraz działaniem oprogramowania. Dodawanie produktów do sklepu jest szybkie, konfiguracja płatności nieskomplikowana, a dodatkowy atut to możliwość edycji designu witryny. Sklepy internetowe oparte na PrestaShop są przyjazne dla SEO, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej pozycjonować taką stronę w wyszukiwarkach.
Kiedy warto wybrać PrestaShop? Zdecyduj się na ten CMS, gdy:
Shoper to dobrze zaprojektowany CMS typu SaaS dla sklepu, który jest chętnie wykorzystywany przez wielu przedsiębiorców. Także i w tym przypadku dodawanie produktów nie stanowi problemu. Możliwości względem SEO oraz edycji designu są nieco ograniczone, ale ogólnie oprogramowanie spisuje się całkiem nieźle. Koszt korzystania z oprogramowania Shoper zwykle ogranicza się do kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W tej cenie administrator sklepu ma dodatkowy dostęp do profesjonalnej obsługi klienta, która jest niezwykle pomocna.
Kiedy warto wybrać Shoper? Zdecyduj się na ten CMS gdy:
Magento to kolejny CMS dla sklepu, ale nieco bardziej zaawansowany niż dwa poprzednie. Powinien spodobać się osobom posiadającym doświadczenie w zarządzaniu oprogramowaniem tego rodzaju. Ewentualnie, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy założą sklep internetowy poprzez ten CMS i go odpowiednio zoptymalizują. Magneto idealnie sprawdzi się, jeżeli chcesz sprzedawać wiele produktów jednocześnie. Dodatkowo to oprogramowanie open source przyjazne dla SEO, co znacznie ułatwia pozycjonowanie.
Czym jest CMS Magento w praktyce? Ten system koncentruje się na dostarczaniu niestandardowych rozwiązań e-commerce. Powstał on z potrzeby zapewnienia stabilności i silniejszych zabezpieczeń dla otwartych rozwiązań. Jest wydajny, ale wymaga znacznie większej ilości zasobów serwerowych (zalecany serwer dedykowany). Już samo utrzymanie jest bardziej kosztowne, a na bardziej rozwinięte wersje (np. Magento Enterprise) będą mogły pozwolić sobie jedynie dynamicznie rozwijające się firmy.
Kiedy warto wybrać Shoper? Zdecyduj się na ten CMS gdy:
Zanim dowiesz się, jaki CMS wybrać, musisz zastanowić się nad tym, czego dokładnie potrzebujesz. Inne oprogramowanie będzie przydatne podczas zarządzania stroną wizytówką, czy sklepem e-commerce. Poszczególne oprogramowania różnią się wieloma funkcjami, pozwalają przygotować inne witryny, i dają odrębne możliwości. Co więcej, nie każdy CMS jest bardzo prosty w obsłudze, niektóre są bardziej skomplikowane i wymagają podstawowej wiedzy o HTML, CSS oraz PHP.
Co to CMS nie jest dla Ciebie tajemnicą, ale warto dowiedzieć się więcej na temat poszczególnych oprogramowań. Wówczas uda Ci się znaleźć dokładnie to, czego potrzebujesz. Gdy będziesz zastanawiać się, jaki CMS wybrać, zwróć uwagę na cenę, dostępne funkcje oraz poziom skomplikowania.
Zdecydowanie warto wybrać stronę opartą na systemie CMS. Szczególnie przy ograniczonym budżecie albo chęci samodzielnego zarządzania stroną. Jeśli jesteś początkującym i tworzysz swojego bloga, wizytówkę firmy, czy prosty sklep internetowy, to lepiej zdecyduj się na WordPressa. Jednak jeśli wolisz zarządzać bardziej rozbudowaną stroną i chcesz wypróbować więcej możliwości, to wybierz Joomla! Ta decyzja wymaga jednak wiedzy i umiejętności.
Zawsze warto decydować się na te łatwiejsze rozwiązania – szczególnie gdy zależy Ci na czasie i chcesz nie tylko szybko stworzyć stronę internetową, ale także móc łatwo zmieniać kolejne jej elementy.
CMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, służący do tworzenia i edytowania stron internetowych oraz sklepów online. Ideą tego rodzaju oprogramowania jest prosta obsługa, opierająca się na modyfikacji panelu administracyjnego. Dlatego do korzystania z wielu systemów CMS niepotrzebna jest wiedza z zakresu HTML, CSS, JS lub PHP.
Popularne CMS dla stron firmowych to WordPress, Drupal oraz Joomla!.
Popularne CMS dla sklepów internetowych to Shopify, Shoper oraz Shopware.