SEO – czy jest płatne i co wchodzi w jego skład?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie, czyli SEO pozwala zwiększyć ruch na stronie internetowej, a w konsekwencji pozyskać stałych i opłacalnych klientów, którzy będą zainteresowani Twoją ofertą. Poprawna optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek wymaga wdrożenia kompleksowych działań obejmujących aspekty contentowe oraz techniczne, a także link-building wartościujący domenę z punktu widzenia robotów Google’a (tzw. crawlerów). Jednak, ile to wszystko kosztuje, czy SEO w ogóle jest płatne i co wchodzi w jego skład? Podpowiadamy!
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to proces, na który składają się działania on-site i off-site poprawiający widoczność witryn w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Co można zrozumieć z tej definicji? Że Google NIE wymaga od nas pieniędzy za pojawienie się w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page). W przypadku kampanii Google Ads (PPC) musimy natomiast zapłacić za widoczność w wyszukiwarkach – bezpośrednio dla giganta z Mountain View.
Czy powyższe słowa oznaczają, że SEO jest darmowe i możemy pojawić się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce bez inwestycji? Nic bardziej mylnego. Fakt, że przedsiębiorstwo Google nie każe nam płacić za widoczność w SERP-ach nie zwalnia nas z konieczności podejmowania konkretnych i regularnych działań, które wpłyną na wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. A to kosztuje – sporo czasu (i pieniędzy na linki), jeśli robimy to sami lub tylko pieniędzy, w przypadku zlecenia SEO dla wyspecjalizowanej agencji.
Szukasz agencji SEO, która będzie pozycjonować Twój biznes w sieci? W Semcore świadczymy usługi na terenie całej Polski:
W powyższym akapicie kompleksowo odpowiedzieliśmy na pytanie pt.: „Czy SEO jest płatne?”. Teraz warto zastanowić się, z czego w ogóle składa się pozycjonowanie, aby wiedzieć, za co konkretnie płacimy. Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Content marketerzy i copywriterzy optymalizujący Twoją stronę www dbają o strukturę nagłówków (H1-H6), urozmaicenie tekstu (np. wypunktowaniami, grafikami, tabelkami czy wyboldowaniami), a także dodanie najważniejszego meta tagu odpowiadającego za pozycjonowanie i tytuł strony (meta title). Ważny jest również znacznik meta description opisujący witrynę (pod kątem UX).
Optymalizacja contentu obejmuje tez tworzenie artykułów blogowych wpływających na pozycję witryny, opisów produktów i kategorii (w e-commerce) oraz tekstów landingowych (na stronę główną, do zakładki kontaktowej lub opisującej Twoją firmę).
Optymalizacja techniczna, czyli priorytetowy aspekt pozycjonowania, który jest w rękach web developerów. W skład technicznego SEO wchodzą m.in.:
Warto również wspomnieć, iż optymalizacja techniczna ma za zadanie poprawić użyteczność witryny, a co za tym idzie – bazuje na czynnikach UX wchodzących w proces pozycjonowania SXO.
Reasumując, SEO jest płatne, pomimo tego, że nie musimy rozliczać się z amerykańskim gigantem – Google. Wynika to z faktu, iż poszczególne działania optymalizacyjne (np. copywriting, rekonstrukcja kodu źródłowego witryny, pozyskiwanie linków dofollow) kosztują specjalistów czas, wymagają konkretnych umiejętności i doświadczenia popartego licznymi szkoleniami oraz współpracą z wymagającymi klientami.
Warto również wspomnieć, że oprócz optymalizacji contentu, optymalizacji technicznej i link-buildingu należy także zainwestować w odpowiednią strategię SEO, a dodatkowo zlecać wykonywanie regularnych audytów witryny w celu weryfikacji osiągniętych rezultatów. Darmowy audyt SEO dla Twojej strony jest możliwy także w Semcore – wystarczy, że uzupełnisz formularz. Nie czekaj. Zrób krok w kierunku maksymalizacji sprzedaży.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce SEO.
#1 Ile trzeba zapłacić za copywriting?
Średnia rynkowa cena za opis kategorii na 5 000 zzs wynosi 75 zł netto. W przypadku tekstu blogowego obejmującego 7 stron A4 (czyli 12 000 zzs) oscyluje natomiast w granicach 240 zł netto. Opisy produktów są najtańsze i kosztują zazwyczaj 15 zł netto (w przypadku opisu na 1 000 zzs).
#2 Ile kosztuje link-building?
Cena za link-building jest uzależniona od jakości konkretnego odnośnika oraz strony linkującej. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż wartościowy link kosztuje nie mniej niż 200-300 zł netto. Jeśli mamy do czynienia z wymagającym projektem (np. dużym sklepem e-commerce) płacimy za pojedyncze odnośniki nawet po 1 000 zł (są to oczywiście ceny rynkowe).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.