Na skróty
Przy użyciu funkcji Google Optimize można testować różne wersje stron internetowych, aby sprawdzić ich skuteczność według samodzielnie określonych celów. ta funkcja umożliwia także przebudowanie strony główną swojej domeny oraz ustawienie specjalnej wiadomości, wyświetlającej się w momencie zakupu.
Narzędzie Google Optimize można zdefiniować jako program do testowania użyteczności danej witryny internetowej. Narzędzie to jest kompatybilne z innymi usługami marki Google. Obecnie nie wystarczy już tylko posiadać stronę internetową, ale trzeba ją ciągle optymalizować, zamieszczać na niej ciekawe treści, grafiki i linki, a także dbać o zaangażowanie ze strony użytkowników.
Optymalizacja Google to usługa, z której dowiemy się, które elementy na naszej stronie internetowej są interesujące dla użytkowników oraz w jaki sposób zwiększyć ich zaangażowanie. Przydaje się analitykom webowym i specjalistom ds. SEM.
Strona internetowa do prężnego działania potrzebuje nie tylko skutecznych kampanii reklamowych, ale i ciągłego udoskonalania. Powstała w 2012 roku strona Google Optimize jest wykorzystywana w celu optymalizacji stron internetowych. Sama optymalizacja jest metodą wyznaczania najlepszego spośród rozwiązań z perspektywy określonego kryterium jakości. Narzędzie Google Optimize służy testowaniu użyteczności witryny. Jego właścicielem jest oczywiście Google, a strona wymaga rejestracji.
Używanie narzędzia Google Optimize jest darmowe, jednak dostęp do niektórych funkcji jest płatny, to tzw. model freemium. Freemium to kontaminacja będąca połączeniem słów „free” (za darmo) i „premium”. Za pomocą Google Optimize można sprawdzić, jaki wygląd formularza da lepsze wyniki lub która ze ścieżek zakupowych w koszyku jest bardziej wygodna dla klientów sklepu internetowego. Pomaga też w przeprojektowaniu wyglądu interfejsu. Wersja podstawowa będzie wystarczająca na początku działań z optymalizacją strony, jest naprawdę rozbudowana i daje sporo możliwości. Wersja płatna 360 posiada dodatkowe udogodnienia. Z użyciem narzędzia Optimize można w łatwy sposób realizować swoje własne testy A/B. To metoda badawcza, w której porównuje się dwie wersje strony internetowej, aby wybrać tę, która w największym stopniu odpowiada stawianym żądaniom. Przy pomocy testów A/B porównuje się dokładnie jedną zmienną, którą może być pojedynczy element- jak różne wersje nagłówków- albo wygląd witryny traktowany jako całość.
Google Optimize posiada prosty i funkcjonalny interfejs i jest zintegrowane z Google Analytics. Optimize monitoruje wyniki eksperymentu, by wskazać najlepszą wersję. Możemy kierować sprawdzaną wersję strony do różnych grup użytkowników. Poza A/B można przeprowadzić z nim jeszcze dwa rodzaje testów. Test wielowymiarowy ma na celu weryfikację złożonych zmian na stronie, pokazując użytkownikom dwa lub więcej wariantów. Test przekierowania służy weryfikacji znacząco różniących się od siebie stron, na dwóch adresach URL. Przed powstaniem Optimize testy mogli wykonywać programiści, lub zlecane były one podmiotom zewnętrznym. Teraz są znacznie lepiej dostępne. Narzędzie to w łatwy sposób umożliwia edycję surowego kodu HTML, dodawanie reguł Javascript, CSS, aby później testować różne warianty strony. Pomimo tego, że korzystanie z Google Optimize jest bezpłatne, odpowiednie użycie tego narzędzia wymaga sporej wiedzy, na pewno większej niż samo prowadzenie sprzedaży internetowej. Jak wiadomo, czas i umiejętności nie są darmowe, a przygotowywanie i weryfikacja testów nie należą do szybkich procesów. Dla osiągnięcia właściwej interpretacji wyników i maksymalnego wykorzystania potencjału Google Optimize, jego obsługę warto zlecić specjalistom. Zmodyfikowana strona będzie bardziej ergonomiczna i intuicyjna. W praktyce korzystanie z Google Optimize jest zwykle darmowe, jednak trzeba do tego posiadać odpowiednią wiedzę. Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z agencją marketingową lub specjalistą freelancerem.