Innowacje marketingowe, które zwiększają sprzedaż
4 min
4 min
Na skróty
Marketing dynamicznie się rozwija i nie należy się temu dziwić. To reakcja m.in. na ciągle zmieniające się potrzeby klientów, o które należy się zatroszczyć, aby odnosić sukcesy. Choć nie wszystkie pojawiające się rozwiązania okazują się w pełni skuteczne, niektóre zasługują na uwagę i przetestowanie w swojej firmie. Jakie innowacje marketingowe zwiększają sprzedaż?
To, za pośrednictwem jakich kanałów firma komunikuje się z odbiorcami, ma obecnie istotne znaczenie. Klienci chcą mieć do wyboru wiele możliwości w tej kwestii, aby znaleźć te najlepsze, idealnie dostosowane do indywidualnych potrzeb. Dlatego coraz głośniej mówi się o CPaaS, czyli Communications Platform as a Service. Podobnie jak inne technologie z kategorii as a Service, rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu chmury.
CPaaS to nowoczesna platforma służąca do komunikacji za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak:
To duża szansa na skuteczny omnichannel marketing. Platforma pozwala na uporządkowanie komunikacji z klientami odbywającej się za pośrednictwem różnych kanałów. Wszystko jest zintegrowane w jednym miejscu, a do tego w dużym stopniu zautomatyzowane, co znacząco ułatwia szybkie przekazywanie wszystkich najistotniejszych informacji. CPaaS to ciekawa propozycja dla biznesów umożliwiających dokonanie zakupu na wiele sposobów. Skuteczna komunikacja to szansa nie tylko na pozyskanie kolejnych klientów, ale i stworzenie z nimi trwałych relacji.
Warto podkreślić, że platforma CPaaS pozwala dodatkowo na śledzenie interakcji z odbiorcami i to niezależnie od tego, na który kanał komunikacji się zdecydują. Ponadto zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i można wykorzystać ją do analizowania danych w czasie rzeczywistym.
Innowacje marketingowe w dużej mierze dotyczą mediów społecznościowych i tego, w jaki sposób są wykorzystywane przez firmy. Już od dawna mówi się, że jest to potężne narzędzie pozwalające na skuteczną promocję biznesu. Obecnie w dyskusjach na ten temat coraz częściej pojawia się social commerce, czyli możliwość robienia zakupów za pomocą serwisów społecznościowych – całościowo lub tylko częściowo.
Zakup i sprzedaż różnych produktów poprzez Facebooka czy inną platformę nie jest abstrakcyjnym pomysłem. Należy przy tym pamiętać, że social commerce to nie to samo co social selling, czyli wykorzystanie mediów społecznościowych do nawiązania trwałych relacji z klientami w ramach procesu sprzedażowego. Social commerce to rozwiązanie skierowane w szczególności do młodszych użytkowników, a więc pokoleń Y (Millenialsów) i Z. Pozwala na skrócenie ścieżki zakupowej i precyzyjne dotarcie z ofertą do wybranej grupy docelowej.
Social commerce to wiele ciekawych możliwości. Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem serwisów społecznościowych jest szansą m.in. na pokazanie swoich produktów w oryginalny sposób. To także stały kontakt z użytkownikami, duży zasięg i budowanie pozytywnego wizerunku.
Coraz więcej firm decyduje się na wdrażanie działań marketingowych związanych z ekologią. W ten sposób łączy się walkę o środowisko z walką o klienta. Temat ochrony naszej planety staje się coraz bardziej istotny, a dyskusje na jego temat nie milkną. Daje to biznesom duże pole do popisu, zwłaszcza w kwestii budowania pozytywnego wizerunku i zachęcania odbiorców do konwersji. Innowacje marketingowe w zakresie ekologii to coraz bardziej popularne zagadnienie i sporo różnych możliwości.
W kwestii samych produktów marketing może skupiać się na zastosowaniu nowoczesnych opakowań, wykonanych z materiałów podlegających recyklingowi. Niektóre firmy decydują się na odważne rozwiązania, takie jak np. zastosowanie grzybni. Zrobione z niej opakowanie można wyrzucić do kompostownika, aby tam uległo rozkładowi. Można się spodziewać, że podobnych pomysłów będzie więcej, ponieważ konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, co robią biznesy, aby nie przyczyniać się do niszczenia naturalnego środowiska.
Przeczytaj także: SEO oraz SXO
Innowacje marketingowe w obszarze ekologii to również okazanie wsparcia organizacji zajmującej się ochroną przyrody. Może to odbywać się na różne sposoby, np. przekazanie wskazanej sumy pieniędzy bądź zasadzenie drzewa w zamian za każdy zakup określonego produktu. Dla klientów jest to skuteczna zachęta, ponieważ odnoszą wrażenie, że swoim zamówieniem przyczyniają się do zrobienia czegoś pożytecznego na rzecz środowiska.
Choć słowo innowacje kojarzy się m.in. ze stosowaniem nowoczesnych technologii czy urządzeń, coraz częściej używa się go właśnie w kontekście ekologii. Koncentrujący się na niej marketing stawiający na zrównoważony rozwój może być kluczem do sukcesu. Obecnie zdecydowana większość marek wykorzystuje aspekt walki o czyste środowisko w swojej komunikacji. Jednak bardzo istotne jest, aby nie był to jedynie greenwashing – udawanie działań prowadzonych w zgodzie z naturą może zostać szybko zdemaskowane, co negatywnie wpłynie zarówno na wyniki sprzedażowe, jak i wizerunek. Ekologiczne innowacje marketingowe w wielu przypadkach nie mają ograniczeń. Każda firma może z powodzeniem opracować samodzielnie rozwiązania, które będą przyjazne środowisku i zachęcające dla klientów.
Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w marketingu na coraz większą skalę. Stosuje się ją głównie w celu kreowania pozytywnych doświadczeń klientów, co umacnia relacje i zachęca do zakupu. Postęp technologiczny sprawił, że AI to coś znacznie więcej niż mało zaawansowane boty przydatne w nieskomplikowanych czynnościach. To technologia, dzięki której można wiele zmienić w zakresie obsługi klienta i e-commerce, pozycjonowaniu, a nawet kampanii reklamowych (np. w Google Ads). Zwłaszcza w ostatnim wymienionym obszarze sztuczna inteligencja zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę.
AI może zwiększyć skuteczność podejmowanych działań, a tym samym znacząco podnieść sprzedaż. Ułatwia precyzyjne targetowanie, analizując szereg danych i proponując sposoby na ich optymalizację. Co więcej, na podstawie zebranych informacji sztuczna inteligencja jest w stanie przewidywać możliwe scenariusze, a to pomaga w planowaniu strategii na przyszłość. Dzięki AI zarządzanie kampanią zajmuje mniej czasu, a jej efektywność poprawia się, co zapewnia dobre wyniki. Bardzo dobrze radzi sobie z przetwarzaniem ogromnej ilości danych dotyczących klientów, a to pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb i zaproponowanie odpowiednio dopasowanych rozwiązań.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.