Jak wyprzedzić konkurencję w Google dzięki SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Czy wiesz, że użytkownicy korzystający z wyszukiwarki Google mają różne intencje? Jeżeli Twoja konkurencja pozycjonuje się na frazy z potencjałem na konwersję, a Twoja witryna w tym zakresie notuje słabą widoczność, ponosisz wysoki koszt utraconych możliwości. Sprawdź, jak wyprzedzić konkurencję dzięki SEO.
Około 95% stron internetowych nie posiada linkowania zewnętrznego. Jednak witryny znajdujące się na pozycji TOP1 mają średnio 3,8x więcej linków niż domeny wyświetlające się na pozycjach 2-8. Należy pamiętać, że w kontekście linkowania zewnętrznego kluczowa jest jakość odnośników, a nie tylko ich liczba. Istotnym aspektem pozostaje naturalne pozyskiwanie linków zewnętrznych, zgodnie z wytycznymi Google. Statystycznie większa liczba odnośników prowadzi do obszernego contentu – podstrony z contentem długim na 3000-10000 słów notują 2x więcej linków zewnętrznych względem artykułów osiągających nie więcej niż 1000 słów (dane z raportu Ahrefs).
W zakresie link buildingu pamiętaj o relinkowaniu. To wykorzystanie tych samych miejsc do linkowania co konkurencja, aby poprawić własne wyniki. W ten sposób zbudujesz taki profil linkowy jak inne domeny z Twojej branży. Dodatkowo pozyskuj odnośniki z innych, unikalnych i jakościowych miejsc, aby zbudować przewagę. Źródło informacji: backlinko.com.
Użytkownicy generują różne zapytania, ale mają konkretny cel. Wyróżnia się cztery intencje wyszukiwania:
Optymalizuj podstrony w swoim serwisie w taki sposób, aby odpowiadać na potrzeby użytkowników. Jeżeli tworzysz artykuły blogowe, odpowiedzi na najważniejsze pytania staraj się odpowiednio wyróżniać, aby odbiorca mógł się z nimi łatwo zapoznać. Dodatkowo zastosuj elementy takie jak linkowanie wewnętrzne, pop-up’y, formularze i CTA, aby w przyjazny sposób przeprowadzić użytkownika do podstron transakcyjnych/sprzedażowych. W ten sposób zwiększysz szansę na konwersję. Jednocześnie pamiętaj, że pozyskiwanie ruchu w przypadku fraz informacyjnych jest utrudnione z powodu wyświetlania przez Google direct answers na pozycji 0. To fragment z odpowiedzią. Według danych około 50,3% wyszukiwań nie prowadzi do otworzenia strony internetowej. Użytkownik zapoznaje się z odpowiedzią na swoje pytanie z poziomu wyników wyszukiwania. Źródło informacji: searchmetrics.com.
Przeczytaj także: SXO oraz Pozycjonowanie sklepów
Frazy brandowe to takie, które zawierają w sobie nazwę marki. Zauważ, że na pierwszej pozycji w Google dla takich słów nie zawsze wyświetla się oficjalna strona brandu. Doskonałym tego przykładem jest Zalando, które dominuje rynek odzieżowy dla wielu wyrażeń, na przykład: Nike, Michael Kors, Levis, Jordan, Guess, Polo Ralph Lauren. W ten sposób Zalando generuje ogromny ruch użytkowników, na dodatek często zdecydowanych na zakup konkretnego produktu od określonego producenta.
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i sprzedajesz produkty różnych marek, możesz zastosować podobny zabieg, pozycjonując domenę na frazy brandowe. Statystyki pokazują, że brandowe wyszukiwania charakteryzują się wyższym współczynnikiem klikalności (CTR). Nic w tym dziwnego – użytkownik szuka konkretnej marki, więc otworzy podstronę, gdzie znajdzie produkty sygnowane logo danego producenta. Źródło informacji: onlinemarketinggurus.com.
Optymalizując swoją stronę i tworząc treści, zwracaj uwagę na to, aby przypadkiem nie narazić serwisu na kanibalizację fraz kluczowych. To zjawisko, gdzie przynajmniej dwa różne adresy URL wyświetlają się w Google na dokładnie te same słowa. W efekcie algorytm może mieć problem z tym, aby określić, który jest ważniejszy i dopasowany do zapytania użytkownika. Pojawia się więc wewnętrzna rywalizacja – istnieje także ryzyko, że żaden z adresów nie osiągnie wysokiej pozycji, a zamiast tego wysoko w wynikach wyszukiwania pojawi się konkurencja. Kanibalizacja fraz kluczowych jest szczególnym zagrożeniem dla biznesów online od momentu wdrożenia przez Google aktualizacji „Diversity Update”, po której w wynikach wyszukiwania może wyświetlać się maksymalnie jeden adres URL na domenę. Jeżeli będziesz mieć dwie podstrony zoptymalizowane pod te same frazy kluczowe, bardzo możliwe, że Google nie będzie „wiedzieć”, którą dokładnie wyświetlić, więc zaproponuje użytkownikowi witrynę konkurencji.
Korzystaj z analizy content gap, aby dobierać frazy kluczowe do pozycjonowania. To raport, który pozwala określić, na jakie wyrażenia Twoja witryna jest niewidoczna, ale wyświetla się na nie konkurencja. W ten sposób przygotujesz content plan umożliwiający pozycjonowanie wartościowych fraz dla Twojego biznesu. Analizę możesz szybko przeprowadzić przy pomocy narzędzia Ahrefs lub SEMrush.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.